Menej je niekedy viac.
Po opätovnom sprevádzkovaní električkovej trate sa objavili pripomienky cestujúcich k počtu električkových liniek jazdiacich na Hlavnú stanicu. Keďže diskusie na tému počtu liniek často skĺznu do neodbornej, ba až politickej roviny, prinášame odborný pohľad na túto tému.
Počet liniek ešte neurčuje kvalitu obsluhy
Hoci sa často subjektívne kvalita dopravnej obluhy vníma cez počet liniek, ten nie je jediným faktorom. Dôležité je aj to, koľko spojov na linke premáva, aká je rovnomernosť dopravy, aká je spoľahlivosť dopravy, a tiež aj to, či je priame spojenie rýchlejšie. Pozrime sa teda podrobnejšie na tieto faktory.
Počet spojov a ich rovnomernosť
Pôvodne jazdili na Hlavnú stanicu 4 električkové linky v intervale 12 minút, na ktorých bolo spolu 20 spojov za hodinu. Momentálne jazdia na Hlavnú stanicu 2 linky v intervale 8 minút, tzn. spolu 15 spojov za hodinu. Zatiaľ čo pri pôvodnom systéme vzhľadom na jeho komplikovanosť jazdili linky v zhlukoch a odchádzalo viac spojov naraz a potom dlhšie obdobie nešiel žiaden spoj, teraz je zabezpečený pravidelný 4-minútový interval. Aj pri nižšom počte spojov sa tak podarilo udržať rovnomernosť dopravy, resp. ju aj zvýšiť.
Rýchlosť spojenia
Ak si porovnáme rýchlosť spojenia jednotlivých električkových radiál s Hlavnou stanicou, prídeme k záveru, že napriek tomu, že električka ide na Hlavnú stanicu bez prestupu, je pomalšia ako spojenie s prestupom. Môže za to trasovanie električkovej trate, ktorá je s výnimkou cesty na Obchodnú a Radlinského ulicu pre každú inú trasu okľukou. Ďalším faktorom je nezrekonštruovaný spodný úsek trate na Hlavnú stanicu, kde je rýchlosť električiek obmedzená na 15 km/h.
Porovnanie trvania cesty električkou a inými druhmi verejnej dopravy s prestupom
Spojenie |
Električkou |
Autobusom/trolejbusom |
Hlavná stanica – Dúbravka (Damborského) |
30 min |
peši + linka 83/84 zo SAV: 20 min linka 93, prestup na SAV na 83/84: 25 min |
Hlavná stanica – Karlova Ves (Molecova) |
20 min |
linka 32: 16 min |
Hlavná stanica – Račianska (ŽST Vinohrady) |
19 min |
linky 61/74/201, prestup na Račianskom mýte na električku 3/5/6: 17 – 18 min |
Hlavná stanica – Vajnorská (Polus City Center) |
16 min |
linky 61/74/201, prestup na Trnavskom mýte na električku 2/4: 14 – 15 min |
Hlavná stanica – Nemocnica Ružinov |
16 min |
linky 61/74/201, prestup na Trnavskom mýte/Saleziánoch na električku 8/9: 14 – 16 min |
Poznámka: V tabuľke sú tučným písmom sú zvýraznené rýchlejšie spojenia.
Spoľahlivosť dopravy
Električková doprava je v Bratislave zväčša segregovaná od ostatných druhov dopravy, a tým aj najspoľahlivejšia, pretože zväčša nestojí v dopravných zápchach. K posunu k horšiemu však prišlo aj v tejto oblasti – na Radlinského ulici sa z dôvodu vyznačenia jazdného pruhu na električkovej trati dostali električky do zápchy.
Cesta autobusom či trolejbusom na úsekoch, kde sa vyskytujú dopravné zápchy, je väčším rizikom. Na druhej strane pri prestupe môže cestúci využiť akýkoľvek spoj idúci daným smerom a nemusí čakať na konkrétnu linku. Časové straty spôsobené prestupom a prípadnou dopravnou zápchou sú tak kompenzované kratším čakaním na spoj ako pri cestovaní bez prestupu.
Prehľadnosť systému MHD
Základom úspešného systému MHD je jeho prehľadnosť. Čím viac liniek v sieti existuje, tým je systém menej prehľadný a tým sú intervaly medzi spojmi dlhšie. Navyše na spoločných úsekoch dochádza ku zhlukovaniu spojov, pretože každý si na inej linke „prinesie“ iné meškanie a aj keď je cestovný poriadok správne spracovaný, v praxi ide viac spojov naraz a po nich nič. Linky by preto mali byť vedené tam, kde sú najrýchlejšie, dokážu obslúžiť najviac cestujúcich a kde je dostatok cestujúcich na to, aby bol zabezpečený hustý interval.
Záver
Aj keď na Hlavnú stanicu jazdia „len“ dve električkové linky, k zhoršeniu dopravnej obsluhy nedošlo. Električky jazdia v tých smeroch, kde sú konkurencieschopné a v iných smeroch je časovo výhodnejšie spojenie s prestupom. Navyše jazdia rovnomernejšie ako predtým.
V prípade menej častých ciest s ťažšou batožinou, kedy je namáhavé prestupovať na zastávkach typu Trnavské mýto, je možné využiť prestup medzi električkovými linkami na jednej „hrane“ nástupišťa. Ide o zastávku Vysoká pre smer do Karlovej Vsi a Dúbravky, zastávku Blumentál pre smer do Rače a zastávku Legionárska pre smer na Zlaté piesky a do Ružinova.
810zssk
Sucasne linkove vedenie vyrazne zjednodusuje dopravu pre vacsinu cestujucich - som zvedavi ako by sa ti podakovali desiatky ludi co cestuju elektrickou do centra, keby si im ju zrusil a nahradil prazdnou elektrickou na stanicu, ktoru by nikto nepouzival - lebo tak to bolo kedysi.