Dôvodom spomalenia je hluk v noci, električky sú obmedzené aj počas dňa.
V decembri 2013 dopravný podnik pristúpil k zníženiu rýchlosti električiek v tuneli pri portáloch z 50 km/h na 15 km/h. Cestujúci po znížení rýchlosti v každom smere strácajú 26 sekúnd, pričom o tento čas boli v januári tohto roka predĺžené jazdné doby električiek v cestovných poriadkoch. Na základe kalkulačného vzorca DPB zvýšené náklady na pomalšie električky predstavujú 74-tisíc € ročne. Tie musí dopravnému podniku uhradiť mesto ako objednávateľ MHD.
DPB zaznamenal 3 sťažnosti na hluk, hrozilo zastavenie nočnej premávky
Podľa DPB je pôvodom hlučnosti vlastný hluk vznikajúci pri styku koleso-koľajnica, ktorý sa tzv. tunelovým efektom prenesie za portály tunela. „Tento hluk DPB obmedzil opatrením, že približne 100 metrov pred výjazdom z tunela pod hradom znížil rýchlosť električiek na 15 km/h. Bol to kompromis medzi zastavením nočnej premávky cez tunel a tým, čo požadovali sťažovatelia v koordinácii s Regionálnym úradom verejného zdravotníctva,“ píše sa v stanovisku DPB.
Na otázku, koľko sťažností zaznamenal DPB, hovorkyňa Adriana Volfová uviedla: „Na hlučnosť električiek sme v minulosti zaznamenali minimálny počet sťažností od občanov aj organizácií. Za rok (2013 – pozn. red.) evidujeme len 3 sťažnosti.“
Regionálny úrad verejného zdravotníctva (RÚVZ) hlavného mesta sa taktiež zaoberal podnetom na zvýšenú hlučnosť električiek v okolí tunela pod hradom. Podľa vyjadrenia RÚVZ sa „povolená hlučnosť električiek vzťahuje výlučne na okolitú obytnú, resp. chránenú zástavbu podľa vyhlášky MZ SR č. 549/2007 Z. z. Spravidla sa uplatňuje požiadavka, aby hlučnosť cez deň neprekročila 60 dB a v noci 50 dB. Hluk v samotnom tuneli však nie je limitovaný, pretože v ňom nie je dlhodobý pobyt osôb, ktoré by boli hlukom ohrozované.“
Limity sú prekročené v noci, električky spomalené aj cez deň
RÚVZ vykonal merania hlučnosti na oboch koncoch tunela v nočných hodinách, pričom prekročenie povolenej hlučnosti bolo zaznamenané pri oboch portáloch tunela. Namerané hodnoty prekračovali na fasáde najbližších bytových objektov prípustné hladiny hluku pre noc v rozsahu približne 6 dB. Na odstránenie nočného hluku bolo vydané rozhodnutie v správnom konaní. V prípade, ak by DPB protihlukové opatrenia nerealizoval, RÚVZ by mohol vymáhať plnenie rozhodnutia postupným ukladaním pokút.
Úrad potvrdil, že hrozilo zastavenie nočných prejazdov tunelom, avšak bola to iba jedna z alternatív riešenia, „ak by sa nepodarili iné technické (mazanie koľajníc) a organizačné opatrenia (podstatné zníženie rýchlosti pri vjazdoch a výjazdoch do tunela)“. Alternatíva zníženia rýchlosti sa tak týkala iba nočných hodín, dopravný podnik pritom spomalil električky celodenne.
„Pri prejazde električky koľajovými oblúkmi za portálmi tunela bola hlučnosť vyššia aj v dennej aj nočnej premávke ako povoľuje hygienická norma a týmto sme splnili všetky možné opatrenia, ktoré prichádzali do úvahy,“ uviedla Volfová.
RÚVZ však tvrdí, že hlučnosťou električiek v denných hodinách sa nezaoberal. „Vzhľadom na vysoké pozadie hluku cez deň v obidvoch lokalitách je problematické denný hluk vyhodnotiť. Obyvateľom najviac vadí rušenie hlukom v noci, preto bolo konanie sústredené na noc.“ Z vyjadrenia RÚVZ vyplýva, že spomalenie električiek cez deň nepožadoval.
Na brúsenie nie sú prostriedky, na zvýšené náklady sú
Opatrenia na zníženie hlučnosti boli realizované aj počas poslednej veľkej rekonštrukcie tunela v rokoch 2009 a 2010, pri ktorej bola vybudovaná nová koľajová trať s nadštandardným trojnásobným odhlučnením. V roku 2013 boli počas sanácie havarijného stavu v tuneli pred oboma portálmi nainštalované mazacie zariadenia na zníženie hlučnosti spôsobovanej stykom električkových kolies s koľajnicami v oblúkoch s malými polomermi.
Ďalším z riešení na zníženie hlučnosti je odstraňovanie tzv. vlnkovitosti koľajníc. Tej sa dá predchádzať pravidelným brúsením koľajníc. „Brúsenie je finančne náročné, napriek tomu ho DPB má pravidelne naplánované každoročne. Problémom je však finančná dotácia zo strany magistrátu, ktorá nepostačuje na pravidelné obrusovanie vlnkovitosti koľajníc. Pridelené financie sotva vystačia na zabezpečenie spoľahlivosti a bezpečnosti koľajovej dopravy,“ uzatvára sa v stanovisku DPB.
Naďalej je však nejasné, prečo bola znížená rýchlosť električiek nielen v nočných hodinách, ale aj počas dňa. 74-tisícové náklady, ktoré dopravnému podniku prinieslo spomaľovanie električiek nad rámec požiadaviek RÚVZ, mohli byť miesto toho využité na technické opatrenia na znižovanie hluku, napríklad prebrusovanie koľajníc. Výsledkom by bolo zníženie hluku aj rýchlejšia električková doprava.
TeBeCe