Dopravný podnik počas leta opravil niekoľko úsekov električkových tratí, plánuje opraviť aj ďalšie.
Okrem veľkých rekonštrukcií električkových tratí v Dúbravke a na Hlavnú stanicu, ktoré sa začali v priebehu letných prázdnin, bratislavský dopravný podnik opravil aj niekoľko menších úsekov tratí na všetkých radiálach. Vďaka opravám ubudlo niekoľko dlhodobých rýchlostných obmedzení pre električky. Úpravou geometrickej polohy koľají a výmenou opotrebovaných koľajnicových pásov dopravný podnik zabezpečil okrem iného aj zníženie vibrácií a hluku v daných úsekoch, čo ocenia nielen cestujúci v električkách, ale aj obyvatelia bývajúci v blízkosti električkových tratí. Opravy tratí sa vykonávajú aj v súvislosti s očakávaným príchodom nových nízkopodlažných električiek.
Zrealizované opravy tratí
Na Ružinovskej radiále boli v smere do mesta odstránené výhybky odstavnej koľaje pri Štrkoveckom jazere. Odstránením výhybiek mohla byť na tomto úseku zvýšená maximálna rýchlosť električiek z 15 resp. 30 km/h na 50 km/h. Úprava koľaje však neprebehla najkvalitnejšie, a tak sa pri plnej traťovej rýchlosti celá električka kymáca, čo neprispieva ku komfortu cestovania.
Na Račianskej radiále bola vykonaná úprava geometrickej polohy koľaje pomocou strojnej podbíjačky v niekoľkých úsekoch medzi Račianskym mýtom a Hybešovou. Táto oprava bola vykonaná dodávateľsky firmou Rail protect z Ostravy. Súčasne bola po oprave priecestia zvýšená maximálna rýchlosť električiek pri Sliačskej ul. obojsmerne z 30 na 50 km/h.
Na Vajnorskej radiále dal dopravný podnik strojne podbiť úsek trate medzi Vozovňou Jurajov dvor a Odborárskou ulicou. Podľa dopravného podniku by sa na tomto úseku mali vykonávať skúšky nových električiek.
Na Karloveskej radiále bola zrealizovaná výmena koľajníc na priecestí medzi zastávkami Karlova Ves a Borská a vymenené boli opotrebované koľajnicové pásy v oblúku medzi zastávkami Nad lúčkami a Segnerova, čím sa v tomto oblúku smerom do mesta podarilo opäť zvýšiť rýchlosť električiek z 25 na 40 km/h. Pôvodne však v tomto úseku bola obojsmerne maximálna rýchlosť 50 km/h. Koncom augusta bude ešte zrealizovaná výmena koľajníc na prejazde cez cestnú komunikáciu pri obratisku Karlova Ves.
Opravy na Račianskej a Vajnorskej boli spojené s čiastočnou výlukou električiek, práce na Karloveskej a Ružinovskej radiále boli vykonávané počas nocí bez výluky električkovej dopravy.
Pomohli aj úpravy svetelných križovatiek
Skracovanie jazdných dôb sa podarilo nielen vďaka opravám tratí, ale aj úpravou signalizácií na križovatkách. V spolupráci s Krajským dopravným inšpektorátom sa ešte v máji podarilo upraviť svetelné signalizácie na Vajnorskej ulici pri Polus City Centre tak, aby v smere do centra mesta električka stíhala signál voľno na križovatkách s Junáckou a Bajkalskou ulicou. Úprava bola zrealizovaná iba počas denného obdobia pracovných dní a predstavuje úsporu 100 sekúnd v smere do centra. Zmena bola premietnutá aj do skrátenia jazdných dôb liniek 2 a 4 od júla 2014.
Na trvalé vypnutie bola navrhnutá signalizácia pri obratisku Karlova Ves, ktorá extrémne brzdila električky. Počas skúšobného vypnutia zrealizovaného v dvoch etapách s ročným odstupom sa totiž preukázalo, že úprava nespôsobuje väčšie problémy a električky prechádzajú daným úsekom za kratší čas.
Väčšie opravy až v nasledujúcich rokoch
Veľké opravy električkových tratí spojené s ich modernizáciou sú naplánované na obdobie rokov 2016 - 2020. V uvedenom období by sa mala zmodernizovať Karloveská, Vajnorská i Ružinovská radiála. Financovanie týchto opráv je naplánované z fondov Európskej únie.
Z vlastných investičných prostriedkov plánuje dopravný podnik opraviť v rokoch 2015 - 2017 aj ďalšie úseky električkových tratí. "Väčšinou pôjde o úseky, na ktorých je plánovaná prevádzka nových vysúťažených električiek z fondov EÚ. Do investičného plánu sú navrhnuté na opravu tieto úseky tratí: Nám. Ľ. Štúra – Vajanského nábr., Floriánske nám. – Americké nám., Jurajov dvor - Zlaté piesky, Zátišie - ŽST Nové Mesto", informovala nás hovorkyňa DPB Adriana Volfová. Tieto opravy sa zrealizujú len v prípade schválenia navrhnutého investičného plánu.
Spomalenia električiek aj pribúdajú
S ubúdajúcimi rýchlostnými obmedzeniami však neustále vznikajú nové obmedzenia na iných úsekoch tratí, ktoré dopravný podnik nestíha adekvátne udržiavať. V uplynulom období bola znížená rýchlosť električiek v oblúku medzi zastávkami Hybešova a Hečkova na 20 km/h, na koľajovej križovatke Radlinského - I. Karvaša v smere na Obchodnú na 5 km/h a stav koľajníc sa zhoršil aj v oblúkoch pod zastávkou Borská, či za zastávkou Pionierska.
Dopravného podniku sme sa opýtali aj na zníženú rýchlosť električiek v tuneli. "S opravou trate v tuneli sa zatiaľ neuvažuje, nakoľko trať svojimi technickými parametrami plne vyhovuje platnej norme. Hľadajú sa iba možnosti, ako by bolo možné znížiť hlučnosť v tuneli počas prejazdu električiek", priblížila nám plány DPB Adriana Volfová.
Lac1