Tri dopravné občianske združenia vydali tlačovú správu, v ktorej poukazujú na problémy projektu integrovanej zastávky Blumentál.
Nová integrovaná zastávka Blumentál zjednoduší prestupovanie, dopad projektu na bezpečnosť chodcov a plynulosť MHD je však sporný. Aktivisti, ktorí prišli s myšlienkou vybudovať integrovanú zastávku na tomto mieste, sú výsledkom projektu rozhorčení a poukazujú na jeho vážne chyby.
Už samotné rozhodnutie budovať na danom mieste takzvanú Viedenskú zastávku, ktorá sa vyznačuje tým, že po nástupnej ploche jazdia autá, je sporné. Vzhľadom na to, že pôjde o zlúčenie dvoch doterajších električkových zastávok (Vazovova a Floriánske námestie) a autobusovej zastávky Vazovova (ktorá je v súčasnosti aj konečnou zastávkou linky 94), bude sa na nej pohybovať výrazne viac cestujúcich než doteraz. Takto vysoká frekvencia cestujúcich by si vyžadovala plnohodnotnú, dostatočne širokú zastávku s primerane veľkými prístreškami. Ďalšou chybou, ktorá má negatívne dôsledky pre chodcov, je odsunutie priechodu pre chodcov ďalej od križovatky, čím sa naruší veľmi frekventovaný peší ťah. Priama pešia trasa po Vazovovej bola prehradená zábradlím, chodci tak neraz prechádzajú križovatku mimo priechodu.
Pri zmene dopravného značenia na Radlinského a Vazovovej ulici už ide o priame znevýhodňovanie MHD. „Je to sabotáž hromadnej dopravy,“ hovorí Martin Fundárek z občianskej iniciatívy Lepšia doprava. Najväčšie výhrady majú združenia k vyznačeniu jazdného pruhu pre automobilovú dopravu na električkovej trati od Vazovovej ulice smerom k Račianskemu mýtu, či už v celej dĺžke alebo v jej časti. „Navrhovali sme, aby bol v tomto úseku na električkovej trati zriadený bus-pruh, aby sa autobusy mohli vyhnúť zápche. Mesto však vyznačilo jazdný pruh bez obmedzenia, takže autobusy v zápche zostanú a navyše sa do nej dostanú aj električky,“ uviedol Martin Matala z občianskeho združenia mhd.sk.
Okrem zníženia atraktivity MHD a zhoršenia bezpečnosti cestnej premávky to spôsobí dopravnému podniku značné náklady naviac, pretože v čase špičiek bude musieť vypraviť viac vozidiel a vodičov. „Je zaujímavé, že mesto neustále tvrdí, že na nič nemá peniaze, a tu bude ročne vyhadzovať státisíce eur, ktoré bude musieť dopravnému podniku zaplatiť na zvýšených nákladoch,“ hovorí Ivan Bútora, člen Lepšej dopravy, ktorý je zároveň aj členom predstavenstva DPB. Nový pruh je pritom zbytočný, pretože úzkym miestom na trase je Račianske mýto a nie Radlinského ulica. Mesto dopravnú zápchu nijako nezmenší, len ju presunie z Vazovovej ulice na koľajnice. „Ak to mesto myslí vážne s nosným systémom na báze električky, takéto riešenie je neprijateľné,“ hovorí Michal Milata, predseda Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.
Ďalšou chybou je zrušenie doterajšieho nástupišťa autobusu linky 94. Aktivisti ho navrhovali zmeniť na výstupište, bolo však nahradené parkovacími miestami. Autobus bude zastavovať iba spolu s električkami na zastávke Blumentál, nebude tak môcť mať v grafikone zapracovaný čas na elimináciu meškania na konečnej Vazovova. Ak z Petržalky príde zmeškaný, rovnako zmeškaný do Petržalky aj odíde; vzájomná koordinácia liniek 93 a 94 z centra sa tým rozsype. Nepravidelnosti električiek aj autobusov budú ešte výraznejšie v prípade opätovného spustenia svetelnej signalizácie na Floriánskom námestí. Jej vypnutie počas výstavby pritom malo pozitívny dopad na dopravnú situáciu (skrátené jazdné časy električiek, voľnejší pohyb chodcov i menej čakania pre autá). OI Lepšia doprava vo svojom návrhu od začiatku presadzovala odstránenie svetelnej signalizácie, známej okrem iného tým, že dochádzalo k vzájomnému blokovaniu električiek.
„Spomalenie a narušenie pravidelnosti MHD, vytváranie bariér pre peších, zaťaženie dopravného podniku vyššími nákladmi,“ vymenúva negatívne dôsledky nového dopravného režimu Fundárek. „Mesto opäť dokázalo, že podpora udržateľnej dopravy je len prázdnou frázou a v skutočnosti preferuje individuálnu automobilovú dopravu. V tomto sa oproti predchádzajúcim vedeniam mesta takmer nič nezmenilo. Mesto dokonca na podporu automobilovej dopravy využilo aj projekt integrovanej zastávky, financovaný z európskych fondov.“
Autori pôvodného návrhu integrovanej zastávky Blumentál sa od realizovaného riešenia dištancujú. „Z pôvodného návrhu mesto využilo len umiestnenie zastávky, všetko ostatné zrealizovalo nevhodným spôsobom,“ uzatvára Fundárek. Na všetky uvedené problémy upozornila Lepšia doprava pred dvoma týždňami osobne primátora Milana Ftáčnika. Nová zastávka zatiaľ nebola uvedená do prevádzky.
ivanbuto