Požiadavka aktivistov na presmerovanie linky 92 cez sídlisko v Devínskej Novej Vsi má viacero háčikov.
V uplynulých dňoch bola medializovaná informácia o petícii aktivistov z občianskeho združenia Devínska inak, ktorí žiadajú presmerovanie linky 92 cez sídlisko v tejto mestskej časti. Uvedená linka dnes jazdí od Volkswagenu priamo po ceste II/505 do Lamača iba v špičke pracovných dní a počas výmeny pracovných zmien vo Volkswagene. Na jej prevádzku prispieva firma Volkswagen sumou viac ako 10-tis. € mesačne, čo pokrýva časť nákladov na predĺženie do Volkswagenu od jej pôvodnej konečnej v oblasti Patrónky.
Podľa aktivistov navrhovaná zmena „prispeje k zlepšeniu obslužnosti MHD v Devínskej Novej Vsi a súčasne zabezpečí efektívne využitie linky 92, ktorá doteraz premáva medzi zastávkami Volkswagen a Patrónka prevažne prázdna. Zároveň zmena zabezpečí priame spojenie Devínskej Novej Vsi s Petržalkou.“
Tri háčiky
Návrh aktivistov má však viacero háčikov. Tým prvým je fakt, že kvalitu dopravnej obluhy len v malom rozsahu určuje počet liniek a priamych spojení, ďaleko dôležitejší je krátky interval medzi spojmi. Prínos presmerovania linky 92 jazdiacej v špičkovom intervale 20 minút po trase linky 21 jazdiacej v intervale 6 minút je otázny a s najväčšou pravdepodobnosťou by značná časť cestujúcich v Devínskej Novej Vsi aj tak nastúpila na prvý autobus, ktorý by prišiel a pri ceste do Petržalky prestupovala na Patrónke na prvý nasledujúci spoj liniek 83 84 a 92. Linka 92 okrem toho nemusí byť ani rýchlejšia ako cestovanie s prestupom. Dôvodom sú dopravné zápchy v Lamači.
Druhým háčikom je skutočnosť, že linka v súčasnosti slúži najmä pre zamestnancov Volkswagenu a jej prevádzku linky 92 spolufinancuje firma Volkswagen. V prípade presmerovania by došlo k predĺženiu jazdnej doby v každom smere o 10 minút pre tých cestujúcich, ktorým je teraz určená, čo by viedlo k zníženiu ich záujmu o cestovanie MHD. Linka 92 pokračuje k Volkswagenu práve z dôvodu jeho obsluhy, pretože inak by bola v značnom súbehu s linkou 21, a teda by sa stala zbytočnou. Dopravný podnik by súčasne mohol prísť aj finančný príspevok Volkswagenu.
V neposlednom rade by presmerovanie znamenalo predĺženie trasy o 5 km, čo je ročne takmer 70-tisíc vozidlových kilometrov. To vyústi do ročných nákladov najmenej 150-tisíc € a ďalších 300-tisíc € by si vyžiadala potreba zakúpenia dodatočného vozidla, keďže s existujúcim počtom autobusov nie je možné zabezpečiť pri dodržaní intervalu predĺženie trasy. Tieto náklady by mesto alebo dopravný podnik museli zabezpečiť obmedzením výdavkov inde.
Príklad reformy v Devínskej Novej Vsi
Ako príklad koncepčného riešenia obsluhy Devínskej Novej Vsi a Devína možno uviesť nahradenie obsluhy súčasnými linkami 20 21 28 29 a 120 jazdiacimi v intervale až do 30 minút novou obsluhou v hustom intervale:- linka 20 v súčasnej trase do Dúbravky a k Tescu Lamač
- linka 21 v súčasnej trase na Patrónku a Autobusovú stanicu
- linka 29 v trase ŽST Devínska Nová Ves – Eisnerova (sídlisko) – Hrad Devín – centrum
Menší počet liniek by pritom neznížil počet spojov, práve naopak, v niektorých časoch by ich bolo viac než doteraz. Cestujúcim by sa súčasne zlepšilo cestovanie nielen do Petržalky, ale do celého mesta. Noví cestujúci by zase ocenili prehľadnejšie linkové vedenie.
Devínsku Novú Ves linka 92 nespasí, potrebné sú reformy
Aj keď petícii možno vyčítať vyššie uvedené fakty, neznamená to, že v obsluhe Devínskej Novej Vsi neexistujú rezervy. Naďalej pretrvávajú problémy nedostatočnej kapacity a intervalu linky 28 v úseku Nové SND – Vodárenské múzeum, ktorá sa dotýka aj cestujúcich do Devínskej Novej Vsi. Naopak, predimenzovaná je kapacita na Istrijskej a Opletalovej ulici nad rámec štandardov dopravnej obsluhy.
Nosná linka 21 je z dôvodu pridávania zastávok a pribúdania kruhových križovatiek čoraz pomalšia, navyše cez víkend má neatraktívny 20-minútový interval. Nedoriešené je spojenie s novou štvrťou Bory. Všetky tieto problémy sa dajú riešiť koncepčne nie presmerovávaním existujúcich liniek, ale zmenou filozofie obsluhy Devínskej Novej Vsi mestskou hromadnou dopravou.
TomJ