Ročne budú pomalšie električky stáť mesto najmenej 118-tisíc €.
Poslanecká Komisia dopravy a informačných systémov včera (19. februára 2014) zobrala na vedomie informáciu dopravného podniku o spomalení električkovej dopravy. V správe podnik analyzoval dôvody zavedenia pomalších jazdných dôb a vyčíslil náklady, ktoré boli spomalením spôsobené. Zmeny v jazdných dobách, cestovných poriadkoch a obehoch vozidiel boli zrealizované k 20. januáru 2014.
Naposledy sa jazdné doby zásadnejšie menili v roku 2009. Odvtedy na trasách električiek vyrástlo viacero svetelných križovatiek a pribudli aj obmedzenia traťovej rýchlosti najmä z dôvodu zlého technického stavu tratí a ich vysokej hlučnosti.
„Spomalenie električiek znamená, vzhľadom na chýbajúcu preferenciu električiek prostredníctvom cestných svetelných signalizácií, zvýšenie prevádzkových nákladov i potreby dotácií zo strany objednávateľa na zabezpečenie rovnakého rozsahu dopravy,“ píše sa v správe.
17 úsekov je pomalších o viac ako 10%
Ako ukázali dennodenne zbierané údaje, spolu až na sedemnástich úsekoch došlo k nárastu jazdnej doby o viac než 10%. Na pätnástich z nich (88%) je hlavnou alebo čiastočnou príčinou riadenie cestnej svetelnej signalizácie. Nasleduje zavinenie zlým stavom trate v piatich prípadoch a v štyroch prípadoch sú čoraz viac električky blokované automobilovou dopravou.
Zle dopadlo aj vyhodnotenie presnosti električiek, ktoré sa najviac prejavilo na najdlhších linkách. Na linke 4 cez voľné dni prišlo na konečnú Zlaté piesky len 37% spojov načas alebo s meškaním 1 minútu. Naopak, 31% spojov meškalo 4 a viac minút. Podobne to bolo aj v opačnom smere, kde do Dúbravky prišlo 27% spojov s meškaním 4 alebo viac minút. Na linke 5 cez voľné dni meškalo 4 a viac minút 29% spojov pri príchode do Rače a 17% spojov pri príchode do Dúbravky.
„Veľké meškanie spôsobuje stratu nadväzností na ďalšie linky MHD ale aj vlaky a regionálne autobusy. Tým sa celá verejná doprava stáva nespoľahlivou a neatraktívnou. Len v rámci siete MHD na električkovú dopravu na jej koncových bodoch nadväzujú linky 52 56 57 65 67 87 a 630, z ktorých viaceré jazdia iba raz za hodinu. V prípade veľkého meškania tak cestujúci nestihne prípoj a na ďalší spoj čaká 1 hodinu,“ upozornil DPB.
Pomohlo iba vypnutie Kamenného nám.
Jedinými úsekmi v meste, kde došlo k skráteniu jazdných dôb, sú úseky prechádzajúce cez Kamenné námestie, kde bola na základe štvorročného boja aktivistov a DPB vypnutá svetelná signalizácia.
„Vypnutie jedinej križovatky ušetrilo od 11 do 31% jazdného času podľa konkrétneho úseku, čo v premietnutí iba cez osobné náklady (mzdy a zákonné odvody) vodičov električiek prestavuje ročnú úsporu 23-tis. €,“ uvádza sa v materiáli.
Predčasne, ale aj s veľkým meškaním
Údaje však nepoukazujú len na problém meškaní, ale aj na veľký rozptyl jazdných dôb. Znamená to, že niektoré spoje idú predčasne, iné načas a iné meškajú aj 8 minút. Všetko závisí takpovediac od konštelácie hviezd: „Svetelné križovatky sú totiž prevádzkované v rôznych cykloch, čo znamená, že signalizácia sa po istom čase vráti do rovnakého stavu, avšak pre rôzne križovatky je tento čas rôzny. Jeden cyklus trvá 90 sekúnd, druhý 100, tretí 110, ďalší 45 sekúnd a iné majú rôznu dĺžku v závislosti stavu križovatky. Ak má linka na trase križovatky bez preferencie električiek a s rôznymi cyklami, znamená to, že je len na náhode, či bude mať na každej voľno, alebo si na každej postojí.“
Problém s križovatkami dopravný podnik ilustroval na linke 5: V prípade, ak električka pri jazde z Dúbravky na križovatkách dostala vždy voľno, do Karlovej Vsi prišla v predstihu. Ak však všade dostala signál Stoj, už po 10 minútach jazdy mala dvoj- až trojminútové meškanie, teda o tretinu dlhšiu jazdnú dobu než uvádzal cestovný poriadok. Na zmeškaný spoj čakalo viac cestujúcich, čo sa prejavilo na dlhšom nastupovaní a meškanie sa nabaľovalo. Nezriedka ju potom pri Blumentáli predbehla električka na linke 3, ktorá podľa cestovného poriadku mala ísť štyri minúty za ňou. Do Rače tak päťka už nemohla prísť s nižším meškaním než 4 minúty.
Výsledok: Električky sú pomalšie o 2 až 7%, na mzdách podnik zaplatí o 118 tis. € viac
„Nové jazdné doby električiek, ktoré sa premietli do aktuálneho cestovného poriadku, už nezatvárajú oči nad realitou a snažia sa o to, aby bola električková doprava v prvom rade spoľahlivá, čo by malo byť základným atribútom nosného dopravného systému,“ vysvetlil DPB.
Okrem zohľadnenia priemerných jazdných dôb boli doplnené aj takzvané vyrovnania meškania na trati, ktoré boli doteraz používané najmä v zahraničí. Nový 30-sekundový vyrovnávací čas slúži na to, aby sa zmiernil vplyv náhodnosti spôsobenej riadením svetelných križovatiek. Na každej linke je takýto čas poskytnutý v každom smere na dvoch zastávkach.
Celkovo sa električkové linky spomalili o 2 až 7%. To má však nezanedbateľný dopad na ekonomiku električkovej dopravy. Na približne rovnaký počet spojov liniek musel byť nasadený vyšší počet vozidiel (+2) aj vodičov (+7). Znamená to vyššie investičné náklady na nové vozidlá, keď pri obnove vozidlového parku bude nutné zakpúpiť viac vozidiel, vyššie náklady na energie a údržbu a taktiež na mzdy.
Len na mzdách tak dopravný podnik zaplatí o 118 tis. € ročne viac než doteraz. Dodatočné náklady nakoniec bude musieť dopravnému podniku doplatiť objednávateľ výkonov, teda mesto.
Každá sekunda naviac stojí 1400 €
„Okrem uvedeného nárastu mzdových nákladov o cca 118 tis. € a ďalších nákladov spojených s údržbou vozidiel a dodatočnou trakčnou energiou je nutné brať zreteľ aj na budúce náklady na obnovu vozidlového parku. DPB bude preto pravidelne vyhodnocovať zmeny v jazdných dobách a vyčísľovať náklady v prípade ďalšieho predlžovania chronometráží na jednotlivých úsekov resp. úspory v prípade skracovania jazdných dôb,“ uvádza v závere DPB.
Podnik doplnil aj prepočet, čo stojí každá jedna pridaná sekunda naviac. Vychádzal pritom len zo mzdových nákladov, odpisov vypočítaných podľa ceny nových električiek a nákladov na údržbu. Každá sekunda pridaná do jazdnej doby v jednotlivom úseku znamená dodatočné ročné náklady 1414 €. Ak napríklad nová svetelná križovatka zdrží električky v oboch smeroch len o 20 sekúnd, podnik to ročne vyjde na takmer 57 tis. €. Možné je vyčísliť aj nedávne spomalenie električiek v tuneli v každom smere o 26 sekúnd. Len táto zmena bude podnik ročne stáť viac ako 73 tis. €. Výpočet sa dá použiť aj vyčíslenie úspor, ak sa podarí jazdné doby skrátiť.
Výsledky vyhodnotenia sú vysvedčením pre magistrát, ktorého predstavitelia dlhodobo hovoria o podpore verejnej dopravy. Vyhodnotenie jazdných dôb je však objektívnym dôkazom, že nielenže nedochádza k proklamovanému zlepšovaniu podmienok pre električkovú dopravu, ale situácia sa v globále zhoršuje. Čím horšia situácia nastane, tým viac bude musieť mesto doplácať na verejnú dopravu. Alebo v horšom prípade ju redukovať.
Tabuľková príloha
Ako sa predĺžili jazdné doby?
nárast v minútach na 1 kolo |
nárast v % |
|||||
linka |
A |
B |
C |
A |
B |
C |
3+8 |
1,8 |
2,3 |
2,8 |
2% |
2% |
3% |
4 |
2,2 |
3,3 |
3,2 |
2% |
3% |
3% |
5 |
4,5 |
4,5 |
4,3 |
4% |
4% |
4% |
9 |
3,0 |
3,8 |
4,4 |
4% |
6% |
7% |
Zdroj: DPB, a. s.
Poznámky:
- A = pracovný deň 06:31-19:00, B = prac. deň pred 6:30 a po 19:00, víkend 06:31-21:00, C = večer po 21:01
- Linky 2 a 6 sú ovplyvnené výlukou, preto nie sú uvedené
Kde sa najviac spomalili električky?
Úsek |
Rozdiel času |
Dôvod |
CSS |
Trať |
Autá |
|
Nám. Ľ. Štúra – Most SNP |
+23% |
+16 s |
Autá na Nám. Ľ. Štúra blokujúce električky v kombinácii s dlhým cyklom svetelnej signalizácie na Nám. Ľ. Štúra a krátkym voľnom pre električky pod Mostom SNP |
x |
|
x |
Alexyho – Švantnerova |
+21% |
+16 s |
Zlý stav koľajovej trate – zníženie maximálnej povolenej rýchlosti postupne z 50 km/h na 10 km/h v kombinácii s dlhým cyklom riadeného priechodu cez električkovú trať |
x |
x |
|
Nám. Biely kríž – ŽST Vinohrady |
+21% |
+20 s |
Svetelná signalizácia bez preferencie električiek umožňujúca prejazd len jediného električkového vlaku |
x |
|
|
ŽST Nové Mesto – Zátišie |
+19% |
+27 s |
Nová svetelná signalizácia |
x |
|
|
Nad lúčkami – Segnerova |
+16% |
+9 s |
Zlý stav koľajovej trate – zníženie maximálnej povolenej rýchlosti postupne z 50 km/h na 25 km/h v kombinácii s riadeným priechodom cez električkovú trať |
x |
x |
|
Park kultúry – Kapucínska obojsmerne |
+16% |
+38 s resp. +37 s |
Obmedzenie rýchlosti pre električky pri portáloch v tuneli z 50 km/h na 15 km/h v kombinácii s nevhodne riadenou svetelnou signalizáciou pred tunelom a nevhodným riešením koľajovej križovatky |
x x |
x x |
|
Saleziáni – Trnavské mýto |
+15% |
+17 s |
Autá odbočujúce do nákupného centra Centrál blokujú električku v kombinácii s nekoordinovanými svetelnými križovatkami vo večernom režime |
x |
|
x |
Slovanet – Saleziáni |
+14% |
+13 s |
Nekoordinované svetelné križovatky |
x |
|
|
Zátišie – Polus City Center obojsmerne |
+14% resp. +12% |
+11 resp. +12 s |
„Červená vlna” pre električky na svetelných križovatkách |
x x |
|
|
Lafranconi – Botanická záhrada |
+12% |
+10 s |
Zlý stav koľajovej trate – zníženie maximálnej povolenej rýchlosti z 50 km/h na 30 km/h na dvoch úsekoch |
|
x |
|
Vazovova – Račianske mýto |
+12% |
+11 s |
Autá jazdiace po električkovej trati (odstránené zábrany oddeľujúce trať od jazdného pruhu) |
|
|
x |
Jurigovo nám. – Molecova |
+10% |
+9 s |
Svetelná signalizácia s dlhým cyklom |
x |
|
|
Zátišie – Odborárska |
+10% |
+8 s |
„Červená vlna” pre električku na svetelnej križovatke v kombinácii s vodičmi áut nedávajúcimi prednosť na prejazdoch cez električkovú trať |
x |
|
x |
Magnetová – Jurajov dvor |
+10% |
+12 s |
„Červená vlna” pre električky na svetelných križovatkách |
x |
|
|
Park kultúry – Chatam Sófer |
+10% |
+9 s |
Nevhodne riadená svetelná signalizácia pred tunelom – zvýšený dopyt chodcov |
x |
|
|
Zdroj: DPB, a. s.
Poznámky:
- Uvedený je najvyšší rozdiel spomedzi všetkých režimov prevádzky. Nie sú uvedené rozdiely spôsobené presunmi zastávok, pridaním vyrovnania meškania a spresnením pôvodne odhadovaných jazdných dôb.
- CSS = cestná svetelná signalizácia
Podiel spojov, ktoré na konečnú prichádzali zmeškané 4 a viac minút
linka |
smer |
A |
B |
C |
2 |
Nám. Ľ. Štúra |
1% |
2% |
4% |
2 |
ŽST Nové Mesto |
4% |
2% |
1% |
3/8 |
Komisárky |
15% |
18% |
13% |
4 |
Zlaté pesky |
20% |
31% |
12% |
4 |
Pri kríži |
13% |
27% |
17% |
5 |
Komisárky |
19% |
29% |
11% |
5 |
Pri kríži |
17% |
17% |
11% |
8/3 |
Ružinov |
9% |
13% |
9% |
9 |
Ružinov |
16% |
10% |
15% |
9 |
Karlova Ves |
8% |
20% |
13% |
Zdroj: DPB, a. s.
Poznámky:
- A = pracovný deň 06:31-19:00, B = prac. deň pred 6:30 a po 19:00, víkend 06:31-21:00, C = večer po 21:01
810zssk
Vies, ono teoria "zacnite jazdit MHD" je super, lenze ked idem z domu do Cunova autom (co je cesta co absolvujem par krat tyzdenne) tak pri viac-menej dodrzovani predpisov (tachometrova MPR+10, cize realne tak MPR+4) mi cesta trva 20 minut, v Cunove zaparkujem priamo pred predmetnym domom, resp. v garazi, doma vzdy do 5 minut chodze od domu (vacsinou priamo pod nim). Som to teraz hodil do planovaca cesty a napriek spicke mi to ponuka cestu za minimalne 49 minut (s jednou vynimkou ked ide 801, vtedy je to "len" 43 minut, ale vieme aky ma 801 takt). Teraz do toho priratajme ze auto ide kedy potrebujem, zatial co bus ide raz za 15 minut, teda priemerne 7,5 minuty sa mi k ceste prida tym ze sa na nu musim cakat.
Cestou spat (ktoru realizujem neskoro vecer) cakam na bus priemerne 10 minut (takt 20 minut) a to nehovorim o tom ze z Cunova do mesta je vecer diera 90 minut (!!!) medzi poslednou 91 a prvou N91 (ked som napisal do DPB ci by to nebolo mozne riesit tym ze by dojazd 91/3 isiel ako N91ka na Jasovsku tak som sa odpovede nedockal). Pri aute sa mi nestane ze mi ujde pripoj, nemusim realizovat ten hyperatraktivny prestup z 50 na 91 pri Auparku, nepride mi nekuriaci Citelis ked je vonku -10 stupnov, nemusim pocuvat vypeckovane techno z kabiny vodica (jeden expert na 91 toto lubi robit), dychat niektorych spolucestujucich ktorych napriek upozorneniu vodic nevyhodi a nemusim prichadzat do styku so zamestnancami dopravcu z ktorych dobra tretina netusi kvoli komu vlastne tu svoju pracu maju.
Tak preco mam dopekla chodit tou MHD?