Mesto spustilo oficiálnu anketu o farebnom prevedení „nového“ Starého mosta

Občania môžu o farbe hlasovať do 17. februára.

Bratislavská verejnosť sa môže do 17. februára 2014 zapojiť prostredníctvom oficiálnej internetovej stránky samosprávy do diskusie o konečnom farebnom prevedení „nového“ Starého mosta. Každý môže svoj názor prejaviť hlasovaním, pričom samospráva ponúka tri farebné alternatívy. Ide o zelenú, kombináciu zeleno-sivej a sivú farebnú úpravu oceľovej konštrukcie, pričom každá alternatíva nadväzuje nielen na historický odkaz, ale tiež v sebe ukrýva atmosféru pôvodného diela. Závery verejného hlasovania budú predložené poslancom zastupiteľstva, ktorí rozhodnú o definitívnej farbe konštrukcie mosta. Starý most (Most Františka Jozefa, Dunajský most, Štefánikov most, Most Červenej armády) je od roku 1889 súčasťou panorámy dnešnej slovenskej metropoly, je jednou z charakteristických súčastí obrazu mesta.

V rámci projektových príprav pracovali projektanti s 12 riešeniami a navrhované tri farebné riešenia prelínajú históriu s modernou budúcnosťou. V minulosti mal most zelenú povrchovú úpravu, tzv. mostnú zelenú, ktorá bola odolná voči poveternostným vplyvom a slnečnému žiareniu. Táto farba by dodala stavbe historizujúci vzhľad, konzervatívny nádych. Sivá farba priznáva, že most má novú nosnú konštrukciu. Kombinácia zelenej a sivej zvýrazňuje hlavne vertikálne a vodorovné konštrukčné prvky mosta. Táto kombinácia tiež vytvára priestor pre zladenie mostnej konštrukcie s ostatným priestorom, chodníkmi, osvetlením, lavičkami, drobnou architektúrou.

O ankete informoval riaditeľ kancelárie primátora Milana Ftáčnika Ľubomír Andrassy.

Názor na farbu mosta mohli vyjadriť aj čitatelia imhd.sk v ankete od 1. do 12. januára. Na výber boli farby sivozelená (v ankete mesta označená ako zelená), sivá, červená a modrá. V ankete zvíťazila zelená farba s 51% hlasov, nasledovala červená s 18% a sivá so 14% hlasov. Najmenej zaujala modrá s 13% hlasov. Inú farbu požadovalo 5% z 1902 respondentov.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Boro #38:
Mne sa veľmi páči ten návrh "Pôvodná oceľová konštrukcia"
Reakcia na: 810zssk #40:
Je to škoda, avšak oblúk v strede sa asi nedal realizovať, nakoľko pilier, na ktorom zo svojej petržalskej strany oblúk pôvodne končil, bude pri renovácii zlikvidovaný. Dva pôvodné piliere 3 a 4 budú nahradené jedným novým 34, ktorý však bude na celkom inom mieste. Oblúk by potom vychádzal neúmerne dlhý.
Reakcia na: Boro #38:
Ale vsak on ma posobit historicky, to je pointa tohto navrhu. Skoda je len vypustenie obluka v strede.
Keď už pri renovácii mosta meníme dva piliere za jeden a dávame celkom novú oceľovú konštrukciu mosta, tak sme nemohli použiť niečo modernejšie? Veď tá nová konštrukcia tu bude ďalších 100 rokov. Pritom tu boli celkom pekné návrhy. Pozrite si napr. http://www.alfa04.sk/Prispevky-a-clanky/sk. Vizualizácie moderných riešení sú na konci prvého článku.
Súčasný návrh sa medzi moderné mosty SNP a Apollo podľa mňa vôbec nehodí. Počas ďalších desaťročí bude pôsobiť stále viac archaickým dojmom.
Reakcia na: Boro #35:
Asi si ma posluchol a isiel si sa liecit, lebo teraz su tvoje prispevky uz ovela rozumnejsie (alebo si len predtym trepal...)
Most bol za čias prvej Československej republiky nielen prefarbený na sivo, ale aj premenovaný na Štefánikov most. Nebolo to samozrejme hneď, nejaký čas to trvalo.
Odpor vtedajšieho obyvateľstva mesta Pozsony proti tomu, aby pripadlo ČSR bol veľký. V tom čase sa až 82% obyvateľstva hlásilo k maďarskej alebo nemeckej národnosti. K slovenskej iba 11% a zvyšných 7% k židovskej alebo inej národnosti.

Pre priaznivcov MHD: Ešte skoro 3 roky po tom, ako sa Bratislava stala súčasťou ČSR boli cestovné lístky na električku vytlačené v maďarskom jazyku. Na vozovni električiek na bývalej Prístavnej ulici sa skvel nápis Pozsony Városi Villamos Vasút (v preklade Bratislavská mestská elektrická železnica).

Dnešné Hviezdoslavovo námestie sa ešte stále volalo Kossuth Lajos - tér a krášlila ho socha maďarského básnika Sándora Petőfiho (aj keď bol rodený ako Alexander Petrovič).

Most spočiatku pritom svojou južnou polovicou ostal v Maďarsku, v strede bol "vyzdobený" ostnatým drôtom a slúžil ako hraničný priechod strážený z oboch strán vojskom. Demarkačná línia medzi ČSR a Maďarskom vtedy viedla stredom koryta Dunaja. Až v druhej polovici roka 1919, keď sa línia menila na oficiálnu hranicu medzi oboma štátmi, bola posunutá na juh a až tým sa celý most aj Petržalka ocitli v Československu. Nebola to však hranica v dnešnej línii, lebo tri predtým maďarské obce (Čunovo, Rusovce a Jarovce) boli pričlenené k Československu až po 2. svetovej vojne v roku 1945.
Ja teda neviem, ale myslím, že sivá farba je najvhodnejšia farba mostu. Jednak kvôli tomu, že aj susediace mosty (most SNP a Apollo) majú jeden sivú farbu a druhý modrú (čo je rozhodne bližšie sivej ako zelenej) a aj preto, pretože doteraz bol most sivý a keď už sa tvárime, že ho robíme podobný (bez akýchkoľvek šroubov, ale s podobným tvarom), mal by ostať taký, na aký sme boli dodnes zvyknutý.
Reakcia na: Mirtschi #28:
Áno, ako správne píšeš vo svojom príspevku, všetky tam uvádzané uhorské mosty sú naozaj dodnes zelené.
Oblúk nad strednou časťou by bol super, oživil by pomerne fádny tvar.
Čo sa týka farby, tak po začlenení Bratislavy do Československej republiky bol zelený most premaľovaný na sivý.
OK, nechajte toho zakomplexovaného blbca na pokoji, jeho názor vám aj tak môže byť ukradnutý. A jemu už proste nič nepomôže ?
Reakcia na: Ike #20:
Ale veď o farbách na maďarskej trikolóre sa tu nikto nebaví. Pletieš si dojmy a pojmy ...
Reakcia na: 810zssk #23:
Čo tu trepete nezmysly o farbách na maďarskej vlajke. Veď o tom vôbec nebola ani zmienka. Len som tvrdil, že zelená je obľúbená farba Maďarov. Nič viac nič menej. Maďari sú výborní poľnohospodári a záhradníci, tak nečudo, že im je táto farba blízka, čo im samozrejme nikto nezazlieva
Vôbec to nesúvisí s nejakými farbami na maďarskej trikolóre. Napr. talianska trikolóra obsahuje presne rovnaké farby ako maďarská, teda zelená, červená, biela. Pritom obľúbenou farbou Talianov je modrá (dokonca aj svojim reprezentačným teamom hovoria "squadra azzurra" v preklade "modré družstvo").
Ak ste boli aspoň raz v Maďarsku, tak zistíte hneď v prvej obci za hranicou, že veľká väčšina brán, bránok, plotov, odkvapov ... je natretá na zeleno. Dokonca aj podklad na dopravných značkách na rázcestiach, kde je uvedený smer s názvom obce je zelený s bielym písmom.

Ale späť k mostu, o ktorom je táto diskusia. Pôvodný most bol postavený v roku 1890 v uhorskom meste Pozsony (o názve Bratislava vtedy nikto ani nechyroval) a niesol meno podľa cisára: Ferencz József Híd. A pretože to bolo v Uhorsku, tak farba mosta bola - čuduj sa svete - z e l e n á.
Takže zelená farba mosta je aj reminiscenciou na zašlú slávu bývalej monarchie.

Ináč kombinácia so sivou tomu veľmi nepomôže, pretože ako sa tu už spomínalo, vyzerá to, akoby bol pri oprave premaľovaný na zeleno a časti ku ktorým sa nedostali zostali sivé.
Reakcia na: Boro #12:
Uhorsko je sucast nasej z velkej casti pozitivnej historie, staci ti taka odpoved?
Neviem ako ostatní, ja som hlasovala za zelenú. Most Márie Valérie v Štúrove/Ostrihome a Alžbetin most v Komárne sú tiež zelené a čo som to videla naživo v zelenej boli veru pohľadné. Most Slobody (pôvodne tiež Františka Jozefa) v Budapešti je tiež Zelenej farby. Bratislavskému novému-Starému mostu by tiež podľa mňa pristala zelená. Zelená bude pôsobiť aj trocha historicky, v dobe výstavby na prelome 19. a 20. storočia sa zvykli natierať železné konštrukcie na zeleno - napr. viadukty na dnešnej trase U6 vo Viedni. Škoda že sa neplánuje aj obnoviť oblúk nad strednou časťou. Inak nevie niekto akú farbu mal most do r. 1945? Nebola to tiež zelená?
Reakcia na: Ike #26:
Malo...
Nemalo by byt v uvodzovkach "stareho" miesto noveho v nadpise?
Reakcia na: matel #24:
Hoci je pravda ze ta gramatika je celkom tragicka, v diskusii je ovela relevantnejsi obsah prispevku, takze nevidim dovod aby sa nezapajal.
Tedomik a Ty čo si v škole mal zo slovenčiny? Aké chyby vidíš v týchto Tvojich vyjadreniach? "Už som zistil prečo z Hlavného námestia zmyzla zeleň " alebo " lebo sme boli utláčaný maďarmi " S Tvojim pravopisom by som ja veru do žiadnej diskusie na internete nešiel.
Reakcia na: Boro #15:
Pre tvoju informaciu, existuju aj ludia co nie su posahani a pri vybere farby mosta ich ani nenapadne riesit take nezmysly ako su farby na madarskej vlajke.