Nehovorí však, ako zlepšiť bezpečnosť električkovej dopravy.
Ako sme informovali, v novembri minulého roka bol uzatvorený nebezpečný prejazd cez električkovú trať pri Mladej garde. Cieľom bolo znížiť počet dopravných nehôd na Račianskej ulici a tým aj znížiť zraniteľnosť električkovej dopravy. Vodiči miesto uzatvoreného priecestia môžu využiť 450 metrov vzdialené prejazdy pri Sliačskej a Skalickej ulici.
O stanovisko k tomuto kroku sme ešte v decembri požiadali mestské časti Nové Mesto a Rača, ktorých novinka v najväčšej miere dotkla. Zatiaľ čo Nové Mesto na naše otázky nereagovalo, Rača zaslala vyjadrenie starostu Petra Pilinského, ktoré adresoval magistrátu mesta.
Pilinský: Cieľ sa minul účinku
V liste mestu starosta Pilinský konštatuje, že náhradná možnosť odbočovania je na križovatke Račianska – Sliačska, ktorá „je však už aj tak značne vyťažená, najmä v ranných hodinách, motorovými vozidlami zo Sliačskej a priľahlých ulíc.“
„Hlavný cieľ, ktorý sa týmto opatrením sledoval (zabrániť kolíziám medzi električkami a motorovými vozidlami) sa minul účinku, nakoľko sa vytvoril omnoho rizikovejší (v úseku pri Sliačskej ulici). V rannej dopravnej špičke dochádza ešte k ďalšiemu zhoršeniu už aj tak dosť prehustenej a kolíznej situácie na križovatke Jozefa Čabelku pri VÚZ. Všetkých vodičov, ktorí týmto úsekom odbočovali na Vajnorskú ulicu, ‚nútime‘ ísť cez ďalšie minimálne dve problematické svetelné križovatky (1. Jozefa Čabelku a na 2. Jarošovej),“ konštatuje sa v liste. V závere je mestu adresovaná požiadavka na prehodnotenie uzavretia priecestia.
Mestská časť však svoje tvrdenia o rizikovosti prejazdu križovatky so Sliačskou ul. ani o zhoršení situácie nemá podopreté štatistickými údajmi. Pýtali sme sa napríklad na porovnanie počtu nehôd pred a po zavedení zmeny a na údaje o náraste dopravných zápch. „Údaje o počte dopravných nehôd Vám poskytne Dopravný podnik Bratislava a Dopravný inšpektorát PZ Bratislava. Mestské časti tieto údaje neevidujú,“ informovala hovorkyňa Rače Eva Miklánková.
Dvojaký meter
Nedozvedeli sme sa odpoveď ani na otázku, akým iným spôsobom chce mestská časť zabezpečiť bezpečnosť a spoľahlivosť električkovej dopravy, ktorou cestuje značná časť Račanov. „Mestská časť nemá v kompetencii riešiť rýchlosť nosného systému električkovej dopravy. Akcionárom je hlavné mesto SR Bratislava. Takže na otázky financovania Vám odpovie buď DPB a.s., alebo magistrát,“ uviedla Miklánková.
Rovnako ako nemá mestská časť v kompetencii riešiť rýchlosť električiek, nemá v kompetencii ani riešenie odbočovania automobilov cez električkovú trať na území inej mestskej časti. Nie je preto známe, prečo mestská časť volí selektívny prístup pri posudzovaní požiadaviek používateľov rôznych typov dopravy, v tomto prípade v neprospech MHD.
Valec