Dopravu budú čakať ďalšie obmedzenia.
Výstavba električkovej trate do Petržalky si od 27. januára vyžiada uzávierku Štúrovej ulice, linky MHD boli presmerované už 20. januára. Na ulici sa bude najskôr v hĺbke 5 metrov stavať kolektor a nový kanalizačný zberač, preložené budú inžinierske siete. Týmito informáciami sa 21. januára začala verejná diskusia o výstavbe električky do Petržalky, ale aj o ďalších témach, ktorú zorganizovala Mestská časť Bratislava-Staré Mesto v priestoroch Starej tržnice.
Podľa úvodnej informácie primátora Milana Ftáčnika bude v ďalšej fáze od mája 2014 do marca 2015 po etapách prebiehať uzávierka Šafárikovho námestia s obmedzením dopravy križujúcej námestie z Dostojevského radu a Vajanského nábrežia. Cestná doprava bude v každom smere prevedená do jedného jazdného pruhu. Obmedzenia sa tak dotknú aj autobusových liniek 28 50 70 95 a 133.
Zástupca zhotoviteľa stavby informoval, že v Petržalke väčšie obmedzenia dopravy nenastanú, keďže väčšina križovaní električkovej trate s cestnými komunikáciami bude mimoúrovňová.
Štúrova sa už ide stavať, o vzhľade sa ešte len bude diskutovať
Budúci vzhľad Štúrovej ulice doteraz nie je známy. Predstavitelia mesta sa k nemu odmietli vyjadriť s tým, že tak urobia, až keď mesto zaplatí za projektovú dokumentáciu. Napriek tomu, že za ňu doteraz nezaplatilo, stavebník podľa nej stavia, a je tiež k dispozícii na stiahnutie na internete.
Ivan Bútora z Občianskej iniciatívy Lepšia doprava konštatoval, že podľa súčasného projektu má byť Štúrova ulica z asfaltu a betónu a na križovatke s Grösslingovou a Medenou sa má opätovne vybudovať svetelná signalizácia, ktorú sa len nedávno podarilo úspešne vypnúť. Ftáčnik reagoval, že sa jedná o technickú dopravnú stavbu, čomu projekt aj zodpovedá. Prisľúbil však zorganizovať ďalšiu verejnú diskusiu práve k výslednému vzhľadu Štúrovej ulice a Šafárikovho námestia.
Doteraz nie je jasná ani definitívna poloha zastávky električiek na Štúrovej ulici. Hoci predstavitelia samospráv na diskusii vyjadrili podporu jej presunutiu pred Univerzitu Komenského, kde by bol lepší prístup na autobusovú MHD aj do Eurovea, zatiaľ sa bude stavať v strede Štúrovej ulice podľa schváleného projektu. Primátor Ftáčnik prisľúbil, že bude „diskutovať o tejto zmene formou zmeny stavby pred dokončením“. Podľa neho chcú presvedčiť Európsku komisiu, aby povolila úpravu projektu, aj keby malo zmenenú zastávku zaplatiť výlučne mesto.
K návrhom niektorých diskutujúcich, aby bolo križovanie električiek a ciest riešené mimoúrovňovo, Schlosser uviedol, že takéto riešenia sa z hľadiska ekonomiky oplatia až pri počte cestujúcich MHD viac ako 25000 v špičkovej hodine, čo sa nepredpokladá.
Všetky dostupné informácie o projekte električky do Petržalky nájdete na stránke tram.petrzalka.imhd.sk.
Električkové linky opäť odvšadiaľ všade?
Primátor sa vyjadril aj k budúcej organizácii električkovej dopravy. Podľa jeho slov bude musieť byť električková trať skolaudovaná kompletná, zatiaľ čo cestná komunikácia môže byť užívaná aj predčasne. Ak by sa jeho slová potvrdili, električky sa na Štúrovu ul. vrátia až po vybudovaní celej trate cez Starý most po Bosákovu.
Po dokončení trate do Petržalky pôjdu podľa Ftáčnika z Petržalky električkové linky do všetkých električkových radiál, a to napriek tomu, že to nebude technicky možné, na čo upozornil Martin Fundárek z Občianskej iniciatívy Lepšia doprava. Obojsmerných električiek bude totiž málo a ich počet postačí iba na jednu linku, bez rezervy najviac na dve.
Autobusy na Šafárikovom námestí „drnčia, autá sú tichšie“
S návratom autobusov na Šafárikovo námestie sa už nepočíta. Starostka Starého Mesta Tatiana Rosová zhodne s hlavným dopravným inžinierom mesta Tiborom Schlosserom tvrdili, že autobusy sú hlučnejšie ako autá, a preto na námestí vhodné nie sú. Tento problém nie je nový, už v roku 1964 obyvatelia námestia svoju nespokojnosť s hlučnosťou riešili vylievaním kakaa na autobusy na konečnej zastávke.
K námietke občana, že vylúčenie autobusov je len zámienkou na to, aby sa mohol na mieste súčasného obratiska vybudovať vjazd do pripravovaných garáží, Rosová uviedla, že pri garážach skutočne uvažujú s prístupom cez Dostojevského rad alebo Štúrovu a námestie. Ak však toto nebude akceptované, od projektu garáží ustúpia.
Rosová tiež nesúhlasí s povrchovým parkoviskom na Šafárikovom námestí počas výstavby trate. Ftáčnik doplnil, že médiá priniesli nesprávne informácie, a od návrhu dočasného parkoviska sa upustilo. Paradoxne o vzniku parkoviska ako prvá informovala práve webstránka magistrátu prostredníctvom zverejneného projektu organizácie dopravy.
Budúcnosť električkovej (a trolejbusovej) dopravy
Diskutujúci sa dotkli aj budúcnosti električkovej dopravy. Primátor informoval, že existuje dohoda s Európskou komisiou, že výstavba trate bude od Bosákovej ulice kontinuálne pokračovať do Janíkovho dvora, takže plánované dočasné obratisko pri Rusovskej ceste postavené nebude. Na to však ešte treba zmeniť projekt.
Rosová zase vyjadrila podporu výstavbe električkovej trate na Hlavnú stanicu cez Štefánikovu ulicu.
Ftáčnik priniesol aj nové informácie o obnove vozidlového parku električiek a trolejbusov. V súčasnosti existuje opcia na nákup 40 trolejbusov a 30 električiek nad rámec už objednaných 80 trolejbusov a 30 električiek. Z riadiaceho orgánu Operačného programu doprava 2007 – 2013, ktorým je ministerstvo dopravy, podľa primátora mesto dostalo ponuku čerpania eurofondov aj na dodatočné vozidlá z opcie. V prípade trolejbusov už mesto vyjadrilo záujem o zakúpenie ďalších vozidiel, čím by bol obnovený celý vozidlový park tejto trakcie. V prípade električiek sú otázne možnosti výrobcu. Všetky vozidlá totiž musia byť dodané do konca roka 2015, kedy sa skončí financovanie z eurofondov programového obdobia 2007 – 2013, a výroba električiek je časovo náročná.
Juro_BA