Nová trolejbusová trať na Patrónke priniesla okrem pozitív aj negatíva.
Trolejbusová trať na Patrónke, ktorá bola sprevádzkovaná v auguste 2013, mala priniesť zlepšenie dopravy na Kramáre. Dovtedajšiu priamu autobusovú linku 22 jazdiacu iba v pracovných dňoch nahradili trolejbusy. Tie spájajú uzol Patrónka s Kramármi nielen v pracovných dňoch, ale celotýždenne, a navyše výrazne častejšie ako bývalá linka 22. Zlepšenie dostupnosti Kramárov však nezostalo bez negatívnych následkov.
Trolejbusy sa dostali do kolón
Novinka financovaná z eurofondov paradoxne priniesla zhoršenie presnosti trolejbusovej dopravy. Kým do augusta jazdili trolejbusy mimo Patrónky po Ulici Pri Suchom mlyne bez toho, aby stáli v zápchach, po ich presmerovaní sa situácia zmenila k horšiemu.
Prvým zdržaním je hneď za východiskovou zastávkou križovatka pri Vojenskej nemocnici. Napriek dostatočnému priestoru tu nie je vytvorený vyhradený jazdný pruh pre MHD na odbočenie doľava, a tak vozidlá nie vždy prejdú na na jeden signálny cyklus, teda na „jedny svetlá“.
Výrazne horšia situácia nastáva na Patrónke, kde sa trolejbusy musia preradiť zo zastávky do ľavého pruhu smerom na Kramáre. Ten je upchatý v rannej aj popoludňajšej špičke a nezriedka i mimo bežného špičkového obdobia. Ráno dopravu blokujú ťažko prejazdné Kramáre, čo je spôsobené najmä pomalým parkovaním áut na chodníky pri nemocnici, resp. zablokovaním jazdného pruhu autami čakajúcimi na uvoľnenie vjazdu do parkoviska za zastávkou Nemocnica Kramáre . Počas parkovacích manévrov vozidlá blokujú jazdný pruh. Popoludní je zas problémom krátka dĺžka zelenej fázy pre odbočenie na Kramáre, keď na jeden signál voľno prejde len 5 až 6 áut.
Situácii neprospieva ani to, že trolejbus je obmedzený stopou trolejového vedenia, a tak nemôže prechádzať medzi jazdnými pruhmi rovnako ako autobus. Nezriedka sa stáva, že trolejbus pri zaraďovaní sa zo zastávky umiestnenej vpravo do jazdného pruhu vľavo zablokuje celú Lamačskú cestu. Vznikajú tak nebezpečné situácie.
Po dvoch zastávkach zdržanie do 15 minút
O zlej situácii sme sa presvedčili priamo na mieste. Ako je zrejmé z videozáznamu, od vyjdenia trolejbusu zo zastávky Patrónka po prejazd križovatkou uplynú takmer 4 minúty.
Dôsledkom situácie je meškanie trolejbusov už na tretej zastávke trasy. Grafikony sú však spracované tak, aby linky z Kramárov jazdili rovnomerne. Ak sa ale linka 212 zdrží už pred príchodom na Kramáre, trolejbusy jazdia nepravidelne a vozidlá sa zhlukujú, pričom prvé je preplnené a druhé poloprázdne. Meškanie sa potom posúva aj ďalej po trase: Ak sa chce cestujúci odviezť napríklad z Hodžovo nám. Linkou 212 k Zimnému štadiónu, len ťažko sa v špičke môže spoľahnúť na cestovný poriadok.
Problémom nie je len samotné zdržanie, ale aj jeho rozsah. Podľa informácií od vodičov niekedy je zdržanie 2 minúty, inokedy až 15 minút. Napríklad 22. novembra to bolo najväčšie zdržanie 8 minút. Doprava je potom nepravidelná a nespoľahlivá.
Mesto bolo na možné problémy upozornené vopred
Na uvedené problémy ešte pred sprevádzkovaním trolejbusovej trate upozorňovali zástupcovia občianskych združení mesto aj dopravný podnik na Komisii mesta Bratislava pre verejnú dopravu. V marci 2013 zaslal dopravný podnik mestu žiadosť o zmenu dopravného značenia tak, aby na Lamačskej ceste vznikol pred spustením trolejbusovej dopravy cez Patrónku vyhradený zaraďovací pruh pre MHD, ktorý by sa až v blízkosti križovatky zlúčil s odbočujúcim pruhom na Kramáre. Vozidlá MHD by tak mali po zaradení sa do svojho pruhu garantovaný prejazd križovatkou na jeden cyklus bez ohľadnu na momentálnu zápchu v ľavom pruhu. Mesto síce v júli spracovalo projekt zmeny dopravného značenia, ten sa však nakoniec nezrealizoval pre nesúhlasné stanovisko Krajského dopravného inšpektorátu.
Niektorí vodiči si svoj „buspruh“ už vytvorili. V záujme zníženia meškania v rozpore s dopravnými predpismi odbočujú doľava z priameho pruhu. Pomáhajú tým presnosti, no riskujú pokutu zo strany polície.
„Mesto z hľadiska organizácie dopravy nový problém v čase špičiek registruje a vyhodnocuje možnosti vytvorenia odbočovacieho bus-pruhu, ktorý by bol vyhradený pre MHD len vo vymedzených hodinách. O tejto, prípadne ďalších alternatívach riešeniam, sa rozhodne po vyhodnotení všetkých súvislostí,“ znie odpoveď hovorcu magistrátu Stanislava Ščepán na otázku, aké kroky podnikli na elimináciu zdržania vozidiel MHD na križovatke, a kedy je možné očakávať zlepšenie situácie. Ďalej nás Ščepán odkázal na dopravný podnik, ktorý ale kompetenciu meniť dopravné značenie nemá.
Zopakuje sa chyba aj na Trenčianskej?
Podobný problém hrozí aj v prípade pripravovaného predĺženia trolejbusovej trate na Trenčianskej ulici naplánovaného na rok 2014. V popludňajších hodinách sa tam vyskytujú kolóny vozidiel, a tak krátke predĺženie trolejbusovej trate môže opäť v konečnom dôsledku znamenať niekoľkominútové zdržanie trolejbusov. Rozdiel je len v tom, že zatiaľ čo v prípade Patrónky vzniká zdržanie na začiatku trasy, na Trenčianskej by to bolo na jej konci. Nič to však nemení na fakte, že každá minúta meškania produkuje zvýšené náklady dopravnému podniku.
Veľké investičné prostriedky vynakladané na budovanie infraštruktúry „na skvalitnenie dopravy“ za státisíce až milóny eur tak do značnej miery neprispejú k naplneniu pôvodných cieľov. Dôvodom je podceňovanie alebo v niektorých prípadoch ignorovanie významu súvisiacich zmien v organizácii dopravy, ktorých cena sa pohybuje rádovo v tisíckach eur, teda zlomku celkových nákladov na projekty.
Solider
Čo si spomínam, a to bolo vlani, tak po zavedení premávky L64 na Jelačičovu sa na Žellovej parkovalo kade-tade, občas to bolo na dlhé lakte, ale parkrát tam bola nahnaná mestská polícia a aj samotní obyvatelia si uvedomili, že tam premáva trolejbus, ktorý potrebuje na bezpečný prejazd viac priestoru, a začali sa podľa toho správať.