Vandalizmus ročne vysáva z MHD vyše 150-tisíc €.
Dopravný podnik Bratislava v spolupráci s magistrátom odštartoval výchovnú kampaň zameranú proti vandalizmu. Prostredníctvom obrázkov na reklamných paneloch sa na frekventovaných bodoch v meste snaží upozorniť na poškodenia vozidiel a zariadení. „Aktuálna kampaň na ‚hypercuboch‘ má za cieľ upozorniť na problém vandalizmu nie agresívnou formou, ale naopak, poďakovať kultivovaným cestujúcim, ktorí sa k prostriedkom MHD správajú slušne,“ informovala nás hovorkyňa Adriana Volfová.
Mesačné škody: desaťtisíce eur
Vandalizmus je na dennom poriadku. „Ročne DPB investuje do opráv vyše 150-tisíc € a štatistiky evidujú vyše 500 prípadov vandalizmu za rok,“ hovorí Volfová. Vandali si pritom nevyberajú – kradnú alebo poškodzujú označovače cestovných lístkov, znehodnocujú alebo odcudzujú hasiace prístroje a z vozidiel tiež miznú kladivká určené na núdzové rozbitie okna slúžiaceho ako únikový východ. Časté je rozbíjanie okien, dverí a spätných zrkadiel, rozrezávanie sedadiel a čarbanie či škriabanie po vozidlách. Objavil sa aj prípad, keď výtržník hodil kameň do okna idúceho autobusu, čo sa našťastie obišlo bez zranených cestujúcich.
„Pravidelne sa stáva, že dôjde aj k bitke medzi cestujúcimi priamo vo vozidle, následkom čoho poškodia interiér vozidla. Ďalšími príkladmi sú arogantní cestujúci zadržaní bez platného cestovného lístka, ktorí v mnohých prípadoch reagujú neprimerane agresívne a poškodia interiér vozidla,“ uvádza príklady Volfová.
Podľa DPB sú najnáročnejšie čistenia zastávok, ktoré aj po dôkladnom vyčistení vandali opätovne znečistia alebo rozbijú. „Mali sme aj extrémny prípad, kedy vandali pri Antolskej nemocnici zastávku natreli horľavým materiálom a zapálili ju.“ Náročné je aj odstránenie graffiti v interiéroch vozidiel, ktoré je nutné čistiť špeciálnymi prostriedkami.
Upozorniť na vandalov môže každý
Cestujúci môžu pomôcť odhaľovať vandalizmus zavolaním na nonstop číslo 0917 101 102, prípadne na políciu. Pri nahlasovaní ničenia majetku cestujúcim odporúčame oznámiť štvormiestne číslo vozidla, číslo linky, názov zastávky, prípadne ďalšie identifikačné údaje. Zásah by mal prísť rýchlo: „Výjazd našich dispečerov trvá niekoľko minút, rovnako aj v súčinnosti s Policajným zborom,“ tvrdí DPB.
Vandalizmus je možné oznámiť dopravnému podniku aj prostredníctvom SMS správy, čo môže motivovať cestujúcich obávajúcich sa o svoju bezpečnosť, ak by ich vandal počul udalosť oznamovať telefonicky. Správu je možné poslať na číslo na rovnaké číslo 0917 101 102.
Dopravný podnik upozorňuje na problematiku poškodzovania majetku aj v súvislosti s nákupom nových vozidiel. „Veríme, že nové vozidlá – 120 nových trolejbusov a 60 nových električiek, ktoré v najbližších rokoch zmodernizujú a výrazne skvalitnia MHD – nebudú slúžiť primárne na realizovanie sa vandalov a neslušných cestujúcich, ale konečne prinesú do Bratislavy kultivované a moderné cestovanie a cestujúca verejnosť si uvedomí, že verejná doprava slúži všetkým. Novými trolejbusmi a električkami dosiahneme v hlavnom meste vysoký štandard na európskej úrovni a dúfam, že aj tí, ktorí devastujú naše vozidlá a zastávky, si to uvedomia,“ uzavrel generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi.
kecho