Napĺňajú sa hrozby dopravného podniku, čoraz viac spojov je vynechaných.
Problémy s nedostatkom prevádzkyschopných vozidiel MHD sa stupňujú. K nevypravovaniu spojov dochádzalo aj v roku 2012, no od marca 2013 je situácia horšia a horšia.
Prvé rozsiahlejšie problémy nastali po zistení zlého stavu trolejbusov v marci 2013, keď väčšinu spojov na trolejbusovej linke 202 v pracovných dňoch prevzali autobusy. Pôvodne sa uvažovalo s predlžovaním intervalov na trolejbusových linkách 201 202 a 208, no podľa dopravného prieskumu členov dopravných občianskych združení, by sa v takomto prípade v rannej špičke priemerne do každého vozidla fyzicky nezmestilo 21 cestujúcich. Počas rannej špičkovej hodiny by na zastávke Pažítková zostalo vyše 600 cestujúcich. Na základe apelu občianskych združení nakoniec k takémuto scenáru nedošlo a úlohu trolejbusov prebrali autobusy.
Za rovnaké cestovné polovica miest v autobuse
Zatiaľ čo sa problém trolejbusových liniek podarilo zaplátať, od apríla sa zhoršuje situácia v autobusovej doprave. Pre nedostatok prevádzkyschopných vozidiel sú na vybrané spoje nasadzované autobusy s inou kapacitou, než je predpísaná a než je žiaduca. Objavuje sa stav, keď je kĺbový autobus dĺžky 18 - 19 metrov nahradený midibusom dĺžky 9,5 metra. Znamená to, že kapacita každého takého spoja je znížená na polovicu. Ak je pôvodne kĺbový autobus naplnený napríklad na 75% a dnes miesto neho na zastávku príde midibus, znamená to, že cestujúci sú v ňom natlačení ako sardinky a okrem toho sa doňho nezmestí 34 cestujúcich. V máji 2013 jazdili midibusy miesto kĺbových autobusov na linkách 21 34 61 63 70 84 a 93, podobná situácia je aj v júni.
V mnohých prípadoch je však takéto obmedzovanie kapacity nepochopiteľné. Zatiaľ čo na najvyťaženejších linkách sú vypravené malé autobusy, inde jazdia poloprázdne kĺbové autobusy. Napríklad v piatok 17. mája sa potlačili cestujúci na linkách 21 34 a 70, ale v rovnakom čase boli vypravené dva kĺbové autobusy na linku 99, kde bežne premávajú a postačujú menšie vozidlá.
Aby uvedená situácia nebila toľko do očí, po tom, čo sme dopravný podnik v máji upozornili na problematickú situáciu, začali byť vybavované menej kapacitné vozidlá tabuľkou „záložné vozidlo“. Takýto marketingový ťah však nič na problematickej situácii nemení, ale zato sťažuje výkon kontroly.
Spoj vôbec nemusí prísť, nedozvedeli ste sa o tom
Predchádzajúci problém sa dopravný podnik snažil aspoň čiastočne riešiť presunutím troch autobusov do petržalskej vozovne. Objavil sa však problém nový. Tým je nevypravovanie vozidiel. Cestujúcemu spoliehajúcemu sa na cestovný poriadok tak vôbec spoj nemusí prísť, pretože časť vozidiel ani nevyjde z garáže. Nemá totiž čo vyjsť. V ostatných dňoch už počet nevypravených vozidiel prevyšuje 10, a to najmä na petržalských linkách. Svoje skúsenosti však majú aj obyvatelia Dlhých dielov. Tam pravidelne nepremáva jeden z piatich trolejbusov na linke 33, a to bez náhrady.
Vykonávanie dopravy podľa cestovného poriadku je jednou zo základných povinností dopravcu, ktorý má uzatvorenú zmluvu s mestom. Mesto však súčasne prehliada upozornenia dopravného podniku na kritickú situáciu v obnove vozidlového parku. DPB v máji upozorňoval poslaneckú Komisiu dopravy a informačných systémov o tom, že výkony môžu klesať nekontrolovateľne. To už v súčasnosti nastáva. Cestujúci však neboli nijako informovaní o tom, že nejaký spoj nepríde. Zistili to až po tom, čo sa tak reálne stalo.
Aktualizované: DPB zareagoval na uvedené informácie a od 21.6.2013 určil linky a spoje, na ktorých budú platiť obmedzenia.
Konkrétne nevypravené vozidlá je možné sledovať aj prostredníctvom stránky Vozidlá > Výprava na imhd.sk, na ktorú svojimi postrehmi z reálnej prevádzky prispievajú používatelia.
Quo vadis, MHD?
Predstavy dopravného podniku o riešení súčasnej situácie sme sa snažili zistiť už 13. mája. Ani po viacerých urgenciách sme odpoveď nedostali. Vychádzať sa preto dá len z materiálu DPB predloženého poslancom. V ňom dopravca navrhuje obnovu 100 autobusov v roku 2013. Kde na ne vziať prostriedky, nevedno. Navrhuje sa tiež prenájom trolejbusov a autobusov. Poslanecká komisia zobrala informáciu na vedomie a ďalšie kroky neurčila.
Mesto pripravuje náročné projekty rozvoja električkových a trolejbusových tratí, avšak ako už mnohokrát sa ukazuje, že nemá dostatočnú kontrolu ani len nad existujúcou dopravou. Na zvýšenie využívania MHD nestačia len vyjadrenia o podpore MHD, ale v prvom rade musia byť vytvorené podmienky na to, aby vôbec MHD dokázala cestujúcich prepravovať na patričnej úrovni. Pokiaľ sa bude obmedzovať kapacita spojov najvyťaženejších liniek na polovicu a pokiaľ spoje uvedené v cestovnom poriadku vôbec neprídu, nielenže MHD nepriláka viac cestujúcich, ale aj tí existujúci ju budú naďalej opúšťať.
Petto