Potvrdilo sa skrátenie jazdného času a zníženie nepresnosti.
Od 8. apríla 2013 trvá experiment, počas ktorého je denne v čase 10:15 – 15:00 vypnutá signalizácia na križovatke Karloveskej a Kuklovskej ulici pri konečnej Karlova Ves. Dopravný podnik (DPB) vyhodnotil údaje zozbierané palubnými počítačmi električiek v úseku medzi zastávkami Karlova Ves a Dolné Krčace. Výsledky preukázali výrazne lepšie parametre jazdy električiek pri vypnutej signalizácii ako pri zapnutej.
V smere do centra bola dosiahnutá úspora 15 - 16 % jazdného času, čo predstavuje 22 – 23 sekúnd. V opačnom smere sa úspora pohybovala od 14 do 21 % jazdného času, teda 22 – 34 sekúnd. V oboch smeroch sa jazdné časy uprostred dňa dostali na rovnakú hodnotu, aká je skoro ráno alebo neskoro večer, keď taktiež signalizácia nefunguje.
Vyhodnotenie jazdných časov nájdete tu
Rezervy v danom úseku nie sú len vo svetelnej signalizácii. Dlhé jazdé časy električiek spôsobuje aj samotný dopravný podnik zlým stavom trate. Na úseku je obmedzená maximálna rýchlosť električiek na 15 – 30 km/h. Pôvodne však bola trať konštruovaná na rýchlosť 30 – 50 km/h. Vlani DPB prisľúbil opravu v mesiacoch august – október 2012, no nestalo sa tak.
Významné je aj zníženie rozptylu jazdných časov. Práve vysoký rozptyl vyúsťuje do nepravidelnosti dopravy. Len táto jediná križovatka dokáže spôsobiť meškanie 1 minútu. Nemožno sa preto čudovať, ak električky liniek 4 a 5 jazdiace naprieč celým mestom, nedodržiavajú cestovný poriadok, ak už po 10 minútach jazdy naberajú odchýlky na piatich náhodne sa správajúcich svetelných signalizáciách.
„Pri zapnutej CSS sa preukázala horšia plynulosť v električkovej premávke, t. j. jazdné doby majú väčší rozptyl a sú nepravidelnejšie. Zároveň sa pri zapnutej CSS predĺžila jazdná doba,“ uzatvára materiál DPB.
Pôvodne plánovaný dvojtýždňový experiment trvá doteraz a o ďalšom osude tejto signalizácie by sa malo rokovať na komisii cestnej svetelnej signalizácie na magistráte v stredu 5. júna.
Solider