Prinášame pohľad do Prahy počas čakania na buspruhy v Bratislave.
„Vyhradený buspruh, ktorý mesto v septembri testovalo v rámci Európskeho týždňa mobility, sa na Štefánikovu ulicu vráti natrvalo. Samospráva ho plánuje zaviesť v prvej polovici budúceho roka,“ informovala v októbri 2012 webstránka mesta. „Na ďalší týždeň mobility mesto čakať nebude, v prvom polroku 2013 pripraví ďalšie testovanie na úsekoch, kde si myslí, že by mohol byť buspruh prínosom. ‚Vytypujeme úseky a skúsime experiment urobiť niekedy v jarných mesiacoch,‘“ uviedol vtedy primátor Milan Ftáčnik.
Jar sa pomaly prehupla do druhej polovice a čakanie na splnenie sľubov mesta môžeme využiť na pohľad do Prahy a na jej buspruhy. Praha môže byť inšpiráciou z viacerých dôvodov. Pred 20 rokmi stála rovnako ako Bratislava na spoločnej legislatívnej štartovacej čiare, je preto zaujímavé porovnať, čo je z hľadiska často podobných právnych a technických noriem možné zrealizovať dnes v Prahe a čo v Bratislave.
Na iba o tretinu väčšom území žije v Prahe takmer trikrát viac obyvateľov ako v Bratislave – priestoru pre autá a tobôž buspruhy teda nie je nazvyš. Metropola Českej republiky má navyše k dispozícii metro a rozvinutú sieť električiek, takže by sa mohlo zdať, že zriaďovanie buspruhov potrebné nie je. Ako je to však v skutočnosti?
Cyklisti v buspruhoch nevadia
Ihneď si môžeme všimnúť, že vyhradené jazdné pruhy pre autobusy sa v Prahe vyznačujú napriek tomu, že úlohu nosného dopravného systému plní koľajová doprava (metro, električky a v ostatnom čase aj osobné vlaky). Autobusmi sa v Prahe prepraví iba štvrtina cestujúcich, v Bratislave viac ako polovica. Vyhradené pruhy sa v Prahe vyznačujú dokonca aj na miestach, kde vedie súbežná električková trať. Približne tretina buspruhov vedie po električkových tratiach.
Ďalším zaujímavým faktom je podiel vyhradených pruhov spoločne využívaných aj cyklistami. Cyklisti smú vojsť do vyhradených pruhov na takmer troch štvrtinách ich dĺžky bez toho, že by to v praxi spôsobovalo výrazné problémy. Dôvodom pre vpustenie cyklistov do bus pruhov bola nevyhovujúca bezpečnosť jazdy cyklistov v pravej časti priľahlého jazdného pruhu, teda vľavo od autobusov. Išlo o legalizáciu jestvujúceho stavu, v ktorom cyklisti aj tak jazdili v buspruhoch a vodiči MHD i polícia to tolerovali.
Azda najzaujímavejšie je, že drvivá väčšina pruhov je vyhradených na miestach, kde je len jeden ďalší pruh. V takýchto prípadoch sa však pruhy zvyčajne končia v určitej vzdialenosti pred križovatkou. Autobus má zaručené, že prejde cez križovatku počas jednej „zelenej“, autá zase majú možnosť používať v križovatke oba jazdné pruhy, čím sa priepustnosť križovatky výraznejšie nelíši od priepustnosti pred vyhradením pruhu.
Vyhradený pruh pre autobusy, cyklistov a taxi na ulici, kde pre ostatnú dopravu zostal len 1 pruh
Časť pruhov je vyhradená iba počas špičky
Jedným z riešení, ktoré sa v Bratislave neaplikujú, sú vyhradené pruhy iba počas určitých období. Väčšinou je to v pondelok až piatok v čase od 6:00 do 10:00 a od 14.00 do 19.00, kedy v nich môžu jazdiť len vozidlá MHD a prípadne aj cyklisti. Časové obmedzenie je kompromis, ktorý však prináša aj viaceré nevýhody. Nie je napríklad možné meniť spôsob radenia v križovatkách, pretože musí byť rovnaké pre oba režimy, čo vedie k vytváraniu kolón v mieste začiatku vyhradených pruhov. Komplikuje sa tiež dopravné značenie, pretože označenie dní nie je medzinárodne zrozumiteľné a nevylučuje sviatky. Napokon, cyklisti sú v období mimo platnosti vyhradeného pruhu ohrozovaní podstatne viac.
„Význam časového obmedzenia preto vidíme predovšetkým v umožnení zásobovania prevádzok na komunikácii s vyhradeným pruhom, ak nie je možné zásobovanie ‚zozadu‘, či ‚spoza rohu‘,“ uviedol autor analýzy pražských buspruhov, Martin Fundárek z Občianskej iniciatívy Lepšia doprava.
V tomto roku v Prahe pribude ďalších 6 buspruhov
Analýza dokazuje, že je možné vyhradené pruhy zriaďovať aj tam, kde pre ostatnú dopravu zostane len jeden jazdný pruh v každom smere, a to nielen v mestách západnej Európy, ale aj v podmienkach strednej Európy. K dispozícii je aj viacero ďalších podôb pruhov, ktoré sa momentálne v Bratislave nevyužívajú. Podobne ako Praha má rôzne typy buspruhov v rámci ulíc zastúpené aj s Bratislavou porovnateľné Brno, čo dokazuje aj ilustračná fotografia.
O tom, že v Prahe sa vyhradené pruhy osvedčili, svedčí aj ich rozširovanie. V tomto roku by ich podľa stránky denik.cz malo pribudnúť ďalších šesť.
ivanbuto
Keď si však pozorne prečítaš text, píše sa tam, že išlo v podstate o legalizáciu existujúceho stavu. Vždy je podľa mňa lepšie z hľadiska bezpečnosti, ak cyklista ide v bus pruhu, ako ak ide medzi autobusom a autom.