V pondelok 22. apríla 2013 sa v Zrkadlovej sále Primaciálneho paláca uskutočnila verejná prezentácia prípravy Druhej etapy nosného systému MHD v Petržalke. Prezentácia a diskusia bola zorganizovaná hlavným mestom, ktorého názory prezentoval primátor Bratislavy, hlavný dopravný inžinier a hlavná architektka.
Ako prvý svoju prezentáciu predniesol hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser. Uviedol základné informácie o histórii Jantárovej cesty, jej postavení v systéme dopravných komunikácií a zdôvodnil potrebu vybudovania kapacitnej cestnej komunikácie v strede Petržalky. Prezentácia bola vopred umiestnená na stránke mesta (pdf), tam si ju môžete pokojne preštudovať.
Nasledovala prezentácia hlavnej architektky Ingrid Konrad. Dôraz dáva na kvalitu verejného priestoru. "Robme mestá pre ľudí". Inšpiráciou môže byť aj mestská štvrť Aspern vo Viedni, kde sa uplatňovala zásada že cesta z domu na parkovisko má byť dlhšia ako cesta z domu na najbližšiu zastávku MHD. Vnútornú os Petržalky má dotvoriť urbanisticko-architektonická súťaž. V ideálnom prípade by súťaž mohla začať formou workshopov za účasti verejnosti. Aj túto prezentáciu ste si mohli naštudovať na stránke mesta.
Oficiálne prezentácie uzavrel primátor mesta Milan Ftáčnik. Prítomnej verejnosti predstavil aj iný pohľad na hustotu dopravy na súčasných obslužných komunikáciách. Dôchodcovia už dnes majú problém prejsť cez niektoré komunikácie, napríklad Osuského. Mesto má stále platné memorandum o porozumení k projektu TEN-T. Spoločnosť Metro spracovala dokumentáciu na územné rozhodnutie presne podľa územného plánu. Všetky inštitúcie už dali kladné stanoviská k dokumentácii, chýba len záväzné stanovisko mesta. To bude vydané až po ukončení diskusií. Jednak v rámci odborných útvarov mesta, ale s verejnosťou. Architektonická súťaž oddiali prípravu 2. etapy asi o 9 mesiacov. Podľa primátora je dôležité, aby sme využili peniaze EÚ a zabezpečili bezkolízny prechod električkou na druhú stranu Dunaja.
Prezentácie občanov začali predkladatelia petície Chceme pri Chorvátskom ramene mestský park a cyklotrasy - nie štvorprúdovú cestu. Základné informácie o petícii a jej cieľoch uviedla Dominika Belanská. Žiadajú zastavenie konania o výrube stromov, vykonanie prieskumu verejnej mienky a vyhlásenie férovej architektonicko-urbanistickej súťaže. Odborné výhrady odprezentoval Vladimír Dulla. Spochybnil súlad navrhovanej Jantárovej cesty s územným plánom. Vytvorí priestor na tranzit a novú výstavbu.
Pavel Šesták z OZ za zeleň Petržalky si dal tú námahu, že porovnal pôvodne navrhovanú šírku Jantárovej cesty so súčasným projektom. Došlo k zúženiu z takmer 70 metrov na 48 m. V teréne premeral skutočnú šírku koridoru z prezentácie p. Schlossera. Pri Gessayovej nameral miesto 30 - 40 metrov len 20, pri Kauflande dokonca len 15. Podľa neho sa bulvár nestavia pre súčasných 112 tisíc obyvateľov, ale pre 30 - 40 tisíc obyvateľov v nových domoch.
Iveta Plšeková zastupovala Petržalský okrášlovací spolok. Nie je proti električke, ale desí ju 4-prúdová cesta. Pripomína jej Einsteinovu. Nová cesta je v záujme developerov, ktorí zarobia na predaji bytov, ale riešenie dopravy ostane na pleciach mesta.
Tomáš Vašek z iniciatívy Lepšia doprava verejnosti ukázal najväčšie nedostatky pripraveného projektu na príklade zastávky Zrkadlový háj.
Po vystúpeniach poslanca Miloša Černáka a Petra Guttmana nasledovala prezentácia Martina Kuglu z iniciatívy Za efektívnu a ekologickú dopravu. Kritizoval protichodné informácie o umiestnení obratiska Bosákova a slabú informovanosť o projektoch. Dôvodom pre diskusiu o 2. etape je podľa neho len to, že sú ľudia nahnevaní. Vie si predstaviť urbanizáciu Petržalka City. Prezentoval informáciu, že trať má viesť po násypoch od 2 metrov až po 5 metrov pri prekonávaní Chorvátskeho ramena. Tiež presadzuje estakádu v úseku Kutlíkova - Lietavská, ktorá má byť mestotvorným prvkom a zároveň má ušetriť verejný priestor (cesta má byť umiestnená pod estakádou.
Po reakciách občanov mesta nasledovali reakcie predstaviteľov mesta. Tibor Schlosser zdôvodnil potrebu posunu obratiska Bosákova udržateľnosťou projektu, v novej polohe nebude stáť v ceste ani budúcemu napojeniu z tunela pod Dunajom. Jantárová cesta musí byť dimenzovaná aj do budúcna, nielen na súčasný stav. Ingrid Konrad spresnila informáciu o zahusťovaní. Pod zahusťovaním rozumie dotvorenie priestoru vo vhodnej mierke. Mesto Bratislava nie je prehustené, stále má priestor na skvalitnenie prostredia. Na súťaž máme k dispozícii prostriedky z EÚ, inak by sme si ju nemohli dovoliť v takej podobe. Milan Ftáčnik vyjadril spokojnosť s tým, že sa o veci diskutuje. Aj v rámci mesta. Mesto samotné nemá prostriedky na električku. Ak ju nechceme, tak rátajme s upchatím mesta v budúcnosti.
Prítomní vášnivo reagovali aj počas vystúpení niektorých rečníkov. Za mikrofónom sa vystriedalo ďalších 16 diskutujúcich. Zaujala napríklad mladá slečna, ktorá sa v okolí Chorvátskeho ramena chodí hrávať s kamarátkami. Predstava novej cesty ju dohnala k slzám. Padli tiež podnety na vyvodenie osobnej zodpovednosti zo strany hlavného dopravného inžiniera, či generálneho riaditeľa spoločnosti Metro.
Primátor v záverečnej reči zamietol hlasy o odvolávaní ako lacné gestá. Mesto je katastrofálne zadĺžené a nemôže si dovoliť veľké investície bez podpory. Hlasy verejnosti o potrebe nového mosta by mal uspokojiť diaľničný most na D4.
Milan Ftáčnik tiež upozornil, že je stále otázne či nám únia zaplatí cestu, alebo len električku. Pán Petrák a pani Chudíková žiadali vypísanie referenda. Podľa primátora to nie je také jednoduché. Referendum pozná iba odpovede áno/nie, v tomto prípade nie je možné vhodne pripraviť otázku. Mesto bude zisťovať verejnú mienku a pripraví súťaž. Na ďalšej verejnej diskusii podrobnejšie predstaví projekt Petržalka City.
Verejná diskusia skončila 21:15, diskusie pokračovali v menších skupinách aj po jej skončení. Občania neváhali kričať, pískať v prípade nesúhlasu, alebo potleskom vyjadrovali súhlas. Potvrdila sa polarizácia v názoroch ako aj vášne ktoré vyvoláva plánovanie komunikácie stredom sídliska.
810zssk