Zákon však dáva polícii aj mestu možnosti, ako parkovaniu na zastávkach zabrániť.
Problémy s parkovaním v Bratislave prežívajúcej „automobilový ošiaľ“ sa netýkajú len motoristov, ale čoraz viac aj tých, ktorí autami nejazdia. Časť vodičov skúša, čo si môže dovoliť, a keďže často ich počínanie zostáva nepovšimnuté, z v okolitých krajinách nepredstaviteľných situácií, sa u nás stáva norma. Autá sú všade, kam sa fyzicky dá dostať – na chodníkoch, námestiach, zničených bývalých trávnikoch, v peších zónach, zákazoch vjazdu, ale aj na zastávkach.
Hoci mesto prezentuje, že chce parkovanie riešiť, zdá sa, že tento záujem nie je u všetkých jeho zložiek rovnaký. Dokazuje to aj situácia na zastávke električiek Floriánske námestie. Tá sa pred daňovým úradom nachádza na vozovke, po ktorej musia cestujúci prejsť na chodník, ktorý zároveň slúži aj ako nástupište zastávky. Na chodníku však nemajú problém zaparkovať motoristi. V praxi tak cestujúci po vystúpení z električky buď musia po ceste obchádzať autá, aby sa dostali na nástupište zastávky, alebo sa predierať medzi nimi.
Na problém parkovania vozidiel v priestore nástupišťa zastávky Floriánske námestie mestskú políciu upozorňoval opakovane náš čitateľ Richard. „Mestská polícia miesto toho, aby priestupky riešila bez vyzvania občanov, tieto priestupky nerieši ani keď im to oznámim telefonicky,“ píše v sťažnosti, ktorú nakoniec podal na polícii.
Mestská polícia: značky platia len na vozovke
Mestská polícia sa bráni, že koná podľa zákona. Odvoláva sa na to, že zvislá dopravná značka II 7c s piktogramom električky, označník zastávky ani žlté vodorovné dopravné značky V 11a a V 12a neplatia na chodníku, ale iba na vozovke. „Z toho vyplýva, že ak v priestore chodníka priľahlého ku zastávke vyznačenej na vozovke parkujú motorové vozidlá tak, že pre chodcov nastupujúcich a vystupujúcich na označenej zastávke MHD netvoria prekážku a ponechávajú priechodnosť chodníka aspoň 1,5 m, ich vodiči neporušujú žiadne ustanovenie zákona o cestnej doprave a niet dôvodu voči nim zasahovať,“ píše sa v odpovedi polície na sťažnosť.
Zákon o cestnej premávke však uvádza, že je zakázané zastaviť a stáť aj na miestach, kde môže dôjsť k ohrozeniu bezpečnosti cestnej premávky (§ 25 ods. 1 písm. u)). V prípade zastávky pri Floriánskom námestí vodiči áut jazdiacich cez zastávku nemusia vidieť cestujúcich, ktorí sa predierajú pomedzi zaparkované autá a vstupujú na vozovku s úmyslom nastúpiť na blížiacu sa električku. Môže tak dôjsť k ohrozeniu bezpečnosti cestujúcich.
Motoristi boli po urgencii pokutovaní
Policajti nakoniec autá riešili až po tom, čo sa problému venovala tretia hliadka. „Boli zistené parkujúce vozidlá, ktoré vytvárali prekážku pri nastupovaní a vystupovaní cestujúcich“. Namiesto odtiahnutia teda autá dostali „papuče“ a prekážku pre cestujúcich tak tvorili naďalej. Zákon pritom hovorí jasne: prekážkou cestnej premávky je všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov. Vozidlo stojace na chodníku tvoriace prekážku cestnej premávky je oprávnený správca cesty odstrániť.
Mestská polícia argumentuje, že sa danej lokalite venuje v rámci svojich možností a len v období 26.9. – 5.10.2012 tam riešili 14 takýchto priestupkov.
Mesto má páky na riešenie problému
Hoci je slovenský zákon o cestnej premávke benevolentný voči parkovaniu na miestach, ktoré na to nie sú určené, mesto má už teraz ďalšie možnosti na riešenie situácie. Na problematických miestach totiž môže zriadiť zónu s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím. Mestská polícia má potom zákonné možnosti sankcionovania tých, ktorí porušia zákon.
Magistrát sme opakovane žiadali o vyjadrenie k parkovaniu áut v priestore zastávok MHD, no od novembra 2012 sa nevyjadril. Nie je tak známe, či a aké kroky magistrát uskutoční, aby zamedzilo parkovaniu vozidiel na nástupištiach MHD.
mk mk