Sci-fi: Majstri v ústredných dielňach

Ústredným dielňam sa podarilo neuveriteľné! Zrekonštruovali Ikarus, ktorý sa zrazil s vlakom!

Dopravný podnik sa podujal na odvážnu rekonštrukciu Ikarusu 435.18F č. 2812, ktorý sa v júni 2002 zrazil s vlakom. Autobus bol poslaný do Ústredných dielní a diablovo dielo sa mohlo začať. Prvým krokom bolo zrekonštruovanie čela a predných dverí, ktoré boli nárazom vlaku najviac poškodené. Pri oprave autobusu vymontovali digitálny transparent, na ktorom stále svietilo "830 INTEGROVANÁ DOPRAVA MHD - ŽSR" a osadili tam transparent z vyradeného trolejbusu č. 6226. Ďalej namontovali predné dvere zo zhorenej Karosy č. 2215, pričom problémy s umiestnením tohto geniálneho patentu do Ikarusu hravo vyrišieli niekoľkými údermi veľkým kladivom. Priam reštaurátorské umenie ukázali dielenskí pracovníci, keď zničené priečky nahradili starostlivo znitovanými plieškami získanými v zberných surovinách. Vrcholom všetkého bol nový náter farbou značky Ultrablednúci Primakex, pričom sa nechali inšpirovať trolejbusmi. Aby sa vo vozovniach Jurajov dvor a Trnávka na toto nemuseli pozerať, autobus poslali do petržalskej vozovne a dali mu číslo 4900. Na fotografii je zachytený po mesačnej prevádzke a zároveň rovnako dlho trvajúcej nefunkčnosti umývacej linky.

Ďalším z geniálnych nápadov firmy Rakosa, Nízké mýto je typ Rakosa B 741WC. Bratislave sa tento nápad mimoriadne hodí, pretože na mnohých konečných chýbajú sociálne zariadenia pre vodičov. Vyskytli sa však už aj prvé problémy - čierni pasažieri cestujúci v kadibúdke. Dopravný podnik už zvažuje možné riešenia tohto problému: 1. nainštalovanie kadisenzoru, ktorý automaticky upozorní vodiča prostredníctvom palubného počítača VKUSE hlásením "Latrína L1 je plná"; 2. nainštalovanie označovača cestovných lístok spojeného s podávačom toaletného papiera; 3. zavedenie tzv. kadirevízorov, ktorí by z času na čas zavítali aj do tohto zariadenia. V prípade, ak tam nájdu čierneho pasažiera, potrescú ho tak, že ho vopchajú do oného voňavého otvoru...

Maďarský neznačkový výrobca lacných napodobenín Ikarusu, firma Ykarus, prišiel na trh s novým modelom Ykarus 416. Cestujúci sa určite potešia nízkopodlažnej strednej časti, ktorá je ohraničená schodom s výškou iba 500 mm.

Ako to už u lacnejších výrobkov býva, nedostatky originálu sa v nich iba prehlbujú, čo je prípad aj tohto vozidla. Motor totiž hreje tak, že do prednej masky bolo nutné vyrezať ďalšie vetracie prierezy, pod ktorými sú výkonné ventilátory z Rakosy. Zadný kryt motora vyzerá ako rešeto (aby sa dobre vetralo) a aj napriek tomu autobus permanentne kúri. Vodičovi to môže byť jedno (pokiaľ jeho klimatizácia funguje), pre cestujúcich sú pripravené špeciálne strešné vetráky po celej dĺžke autobusu. Keďže momentálne sú nízkopodlažné vozidlá vypravované do okrajových častí mesta (zrejme, aby aj tu spoznali komfortnú dopravu, veď v meste ju netreba...), aj tento zázrak jazdí na linke 22.

Podobné problémy ako Ykarus 416 majú aj všetky bratislavské plynové Karosy B 732. Z tohto dôvodu Rakosa vymyslela prototyp nového vozidla, ktoré je na fotke. Experiment s pohonom prepáleným motorovým olejom sa podaril - autobus toľko nekúri, avšak ani neťahá a v bežnej premávke dosahuje meškanie aj 10 minút. Nevadí, hlavne, že je to lacné. Obrovskou výhodou je to, že pri konštrukcii autobusu sa dali použiť staré dielce z vyradených autobusov vrátane motora. Podotýkame však, že fotografia bola fotená za bielého dňa - splodiny z autobusu zatemnili slnko...

Nielen českí a maďarskí výrobcovia sa činia. Poľská firma Soplaris nedávno v Bratislave predstavila svoj nový model Trojkolkino 5. Ide o plne nízkopodlažné vozidlo, miestami až bezpodlažné (hlavne v miestach, kde dôchodcovia trieskali palicami o zem). Autobus má síce malú obsaditeľnosť - 6 dôchodcov, 8 palíc, 4 vozíky a troch ľudí, ale ako ukázala prax na linke 39, dobrých ľudí sa všade veľa zmestí. Špeciálne pre tento autobus bola vytvorená linka 188 s trasou Lopenícka - dlažobné kocky na Sliačskej ulici - Poliklinika Tehelná - Nemocnica Kramáre - dlažobné kocky na Železnej studničke - Lesopark. Iste každý uzná, že išlo o mimoriadne tvrdé podmienky čo sa týka vozovky, aj obsadenia vozidla. Trojkolkino však obstál bez problémov, takže sa môžme tešiť na ďalšie vozidlá. Ale to až v ďalšom sci-fi...

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.