Sci-fi: Alternatívne druhy pohonu a veci s tým súvisiace

Po vzore západných dopravných podnikov sa začali riešiť otázky ľahkého nástupu a výstupu osôb z vozidiel. Výrobcovia na tento krok zareagovali pozitívne - tú sú prvé utajované fotky prototypov...

Historický autobus ŠM 11 sa konečne dočkal generálnej opravy. Keďže si však už dielne zvykli, že všetko, čo príde do dielní červené, odíde zelené, nedopatrením sa zrekonštruoval na plyn aj autobus č. 3350, ktorý prelásili za voz č. 3329, dali mu ŠPZ z 3363 a okamžite prečíslovali na 3600 a zaradili do vozovne Krasňany. Autobus sa bude pravidelne objavovať na linke 50 a svojím vekom sa aspoň čiastočne priblíži k priemernému veku cestujúcich...

Naopak, s prerábaním Ikarusov 415 a 435 na plynový pohon sa nepočíta. Dôkazom je aj voz č. 2001 s ohnivým dráčikom Nafťáčikom.

Pri poslednej technickej prehladke Karosy B 741 č. 2215 sa stala technikom nepríjemná udalosť. Pod jedným z nich sa zadná časť autobusu doslova zlomila. Keďže, ako všetci vieme, je v poslednej dobe moderné autobusy prevádzkovať na alternatívne druhy pohonu, dočkali sme sa nového prototypu. Spolu z novou 2215 krstili konštruktéri aj nového živočícha z čeľade drako-plynovitej. Jedná sa o Dráčika-Fazuľáčika. Už z jeho mena je snáď všetkým jasné, že v poradí už tretia 2215 bude jazdiť na bioplyn. Tento ekologický a zdravotne nezávadný spôsob zároveň chráni naše životné prostredie, pretože autobus nespálené časti paliva vyhadzuje na konečnej, kde táto látka funguje výborne ako hnojivo. Možno aj preto vždy stojí 2215 obďaleč od ostatných autobusov (alebo stoja ostatné autobusy ďalej od 2215?). Zhrňme si ale niektoré detaily:

  • Autobus má pôvodnú karosériu. Predný svetloružovučký plech je z neznámeho autobusu e.č. XXXX z ohrady.
  • Zadný vlek má spevnenú konštrukciu. Schody aj rám sú dôkladne pozvárané.
  • Elegantný náter vzdialene pripomína naše najmodernejšie autobusy Ikarus 412.
  • Salón pre cestujúcich je vybavený vzhľadnými ôsmimi druhmi podlahovej krytiny.
  • Vozidlo tajne premáva výhradne na linke 34/1!
  • Ak toto vozidlo náhodou na nejakej linke uvidíte, okamžite to oznámte ošetrujúcemu lekárovi.

Cestujúci málokedy vedia, že problémy nie sú len s klasickou MHD, ale aj so školskými spojmi. V spolupráci s firmou Zahraniční Slováci, s.r.o. sa túto situáciu rozhodla pomôcť riešiť americká firma ShitBus Co. Nášmu DP totiž venovala 20 vyradených školských autobusov z USA. Po miernych úpravách (nainštalovanie transparentu, odstránenie klimatizácie) sa tieto autobusy s evidenčnými číslami 2601 až 2620 zaradili na novo usporiadané linky 370395. Na fotografii je prvý autobus č. 2601 na linke 370 (Gymnázium Jána Papuláka (zast. Vazovova) - ZŠ Česká (zast. Tehená) - ZŠ Riasovská (zast. Hálkova) - Pomocná škola Hálkova). Ako sme sa dozvedeli, prvé efekty tejto linky sú také, že deti z prvých troch škôl začínajú mať také vedomosti, ako z poslednej spomínanej...

Novinkou z dielní firmy Českomoravská-Korheľ-Drábek (ČeKoDrk) vyšlo nové vozidlo, ktoré je určené pre náš dopravný podnik na novú trať na Lopenícku ulicu. Výhody sú zrejmé na prvý pohľad: "Už žiadne problémy s kapacitou" - sľubuje reklamný leták výrobcu. Prvé skúšky má táto pozoruhodná električka už za sebou. Pôvodný úmysel vedenia bol v testovaní vozu blízko Tunela. Malo sa skúšať hlavne to, ako vozidlo znáša vysoké jazdné rýchlosti v oblúku okolo Chatáma Sófera. Vodič električky však zo strachu utiekol, a tak, nakoľko vedúci predstavitelia nevedeli, kde Chatam Sófer býva, išli s električkou, kam im výhybka podhodila. Testy však nedopadli úplne podľa očakávania, a tak sa rokuje o predaní vozidla do Tatier, kde s oblúkmi (na niektorých úsekoch) údajne nemajú problémy.

Po neúspechu autobusov značky Škoda Ostrovu sa táto firma rozhodla predstaviť ich vylepšené verzie. Verzia 14Ab sa skúšala v lotyšskej Rige a vylepšením bola v tomto prípade obojsmernosť. Na jednej strane má vodič kabínu a na druhej klimatizáciu ruskej výroby...

V Bratislave sa skúšal model 15Ab. Prevádzka však nedopadla práve najlepšie, pretože po nasadení na linku 86 si ho cestujúci hromadne mýlili s trolejbusmi linky 201 a vodičovi postupne úplne zničili kabínu - dôchodcovia palicami a dôchodkyne kabelkami, v ktorým mali tehly.

Prototyp 22Ab bol vystavený v Spišskom Podhradí. Bohužiaľ, v noci zostal nestrážený a z pôvabného autobusu do rána zostala iba kostra...

V archíve sme náhodou vyhrabali fotku autobusu ŠM22, ktorého popis sme zverejnili v jednom z predošlých Sci-fi. Voz na fotografii sa v roku 1968 chystala zakúpiť Bratislava, ale počas prepravy na miesto určenia sa vyskytol drobný problém - práve prichádzajúce sovietske vojská si ho v noci pomýlili s "tajnou zbraňou ČSSR", a tak nebohý vodič nemal šancu. Autobus už tobôž nie...

Posledným "zázrakom" je pražská rekonštrukcia T6A5 na typ T14. S týmto nápadom prišli fanúšikovia trolejbusov, ktorým bolo ľúto za zrušením tohto typu dopravy v roku 1972, a tak si vyrobili aspoň "troltramvaj".

Na záver prinášame návrh nového designu zastávkových cestovných poriadkov. Ako všetci vieme, po schválení Nového zákonníka práce, vznikli problémy, pretože vodiči musia mať viac prestávok ako doteraz. Zvýšené dotácie však neprišli, a preto sa Popravný chodník, a.s. rozhodol situáciu riešiť novou poznámkou - červenou hviezdou: 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.