Sci-fi: Čo nás možno neminie

Sci-fi články iMHD.sk sa stali natoľko populárnymi, že sa na nás začali obracať rôzni výrobcovia vozidiel a predstavovať nám svoje novinky. Niektoré z nich možno niekedy uvidíme aj v Bratislave, iné tu už niekoľko dní aj premávajú.

SORULF: spoločný projekt SOR Lechtavý a SGP

V súčasnej napätej situácii medzi ČR a Rakúskom kvôli jadrovej elektrárni Temelín je pozoruhodné, že sa našli dvaja výrobcovia, ktorí sú ochotní spolupracovať. Sú nimi firmy SOR Lechtavý z ČR a SGP (Scheisse Granaten Packen) z rakúskej Viedne. Nízkopodlažné vozidlo novej generácie konštrukčne vychádza zo známych autobusov SOR typu B a mnohočlánkových nízkopodlažných električiek SGP ULF. Inžinieri dali hlavy dokopy a vymysleli úplne nový päťčlánkový autobus SORULF. Počas letných prázdnin by sa jeho prototyp mal skúšať pod ev. č. 4601 na predĺženej linke 93 (Hlavná stanica - Betliarska - Petržalská hrádza).

Modernizované električky T3M-AGOR č. 7311 + 7312

Neklamným dôkazom, že zakrývanie podvozkov na električkách typu T3 pokračuje je aj najnovšia modernizovaná súprava. Bývalé ústredné dielne DPB - dnes firma AGOR - sa rozhodla spraviť konkurenčnú ponuku DPB, ktorá zahŕňa modernizáciu električiek (výmena interiéru, kabíny vodiča a nové transparenty). Modernizácia možno nie je taká pôsobivá ako u firmy PAXS, kde električky dostali design v štýle KOFAS, ale zato je o polovicu lacnejšia. Preto môžte trikrát hádať, komu asi naši radní páni dajú prednosť. Prototypová súprava T3M-AGOR č. 7311 + 7312 (ex. 7603, 7612) bola vyrobená zo
skoro rozpadnutých vozňov T3M zo 60-tych rokov 20. storočia. Tieto električky boli vyhrabané kdesi v Jurajovom dvore a za rekordný čas 5 týždňov boli kompletne zmodernizované. Vozne sa testujú vo vozovni Krasňany a ako je možné vidieť,
majú nové transparenty VKUSE, ktoré majú 4x väčší počet zobrazovaných bodov, čím je text na nich čitateľnejší. Na fotografii je zajímavé, že vodič Ing. Ján Z. má opačne nastavenú smerovú tabuľu.

Škoda 15Tr13/6M č. 6630 s prekvapivým novým náterom

Najnovší módny výstrelok bývalých ústredných dielní DPB, dnes firmy AGOR (Albánski Gangsterskí Obézni Robotníci), spočíva v nastriekavaní nových vozidiel do starého náteru. Prvý takto dopadol trolejbus č. 6630, ktorý v rámci opravy rozbitého skla na transparente, ktoré "sa" rozbilo počas testovacích jázd, dostal nielen nové sklo, ale aj staro-nový náter.

SEM - ČKD aj s Tatrou T8A1

Električka T8A1 vznikla po úpadku firmy ČKD (Čierni Kúzelníci Darujú) v Srbských Závodoch na výrobu tankov. Vyrobená bola podľa pôvodného hyperexkluzívneho a moderného plánu ČKD, ktorého cieľom bolo skonštruovať električku, na ktorej nebude ani jeden oblúk, ale len hranaté tvary. Do Bratislavy sa mali dodať v plnej paľnej sile s bielym opancierovaním, ale vzhľadom na to, že je to električka, tak sa od tohoto plánu odstúpilo. Namiesto toho momentálne prebiehajú rokovania o spôsobe dodávky. Srbi majú totiž najvyvinutejší systém zhadzovania vecí z lietadla padákom, v Bratislave na tieto manévre však nie sú priestory a napriek prosbám Srbov, tieto električky pravdepodobne prídu po železnici. Do premávky v Bratislave by sa mali zaradiť okolo roku 2011, ak sa nerozhodne inak. Budú jazdiť v súpravách 8xT8A1 s kapacitou iba 780 osôb. Mali by byť zaradené na novú električkovú trať v Rači a Vajnoroch na trase Cibuľové sklady - Zemiakové sklady.

Ykarus 280.20

Továreň Ikarus v Budapešti bola kvôli finančným problémom nútená predať plány legendárneho Ikarusu 280 novovzniknutej firme Ykarus. Tá sa ihneď po získaní plánov pustila do rozsiahleho výskumu. Na jeho základe vzniklo hneď niekoľko nových typov bývalého Ikarusu 280. Prvý z nich je Ykarus 280.20. Je to autobus určený hlavne pre diaľkové medzimestské linky, ktoré majú cca. 1 zastávku na 50 km a zároveň potrebujú dostatok kapacity pre pazažierov. Svoje uplatnenie nájdu predovšetkým na linkách SAD, ale mohli by premávať aj na obnovenej linke 101 s novým číslom 121 so zastávkami Nový most, Pri kríži a MiÚ Devínska Nová Ves.

Ykarus 280 Beach

Ykarus 280 Beach je určený pre ekologické linky do lesov a parkov. Štandardne je vybavený nehlučným motorom s plynovým pohonom, ktorý má výkon síce len 12 kW, ale to je len detail. Premávať by mohol na linke 43 na Železnú studničku a na pripravovanej linke 42 v ZOO s trasou ZOO - Vchod do diaľničného tunela, Sovia klietka, Tigria klietka, Medvedia tlama, U zožratého návštevníka, ZOO - Zamknutý východ.

Ykarus 280 Citybus

Ykarus 280 Citybus bude konkurovať SORu B1.5 v historickom jadre mesta. Bude premávať po rovnakej trase a na základe skúseností s ním bude rozhodnuté, ktorý autobus sa pre túto linku kúpi vo väčšom počte.

Ykarus 280 Familybus

Pre rodiny s väčším počtom detí je určený Ykarus 280 Familybus. Ako je z predošlého popisu jasné, autobus nájde svoje uplatnenie hlavne na východe Slovenska, ale nielen tam. Miestny úrad Nové Mesto totiž uvažuje o rozdelení linky 51 na dve linky. Na prvej by mali zabezpečovať dopravu (tak ako doteraz) autobusy SOR B9.5, mala by mať pôvodné číslo 51 a mala by premávať z Nobelovej na Trnavské mýto. Druhá linka 45 by mala ísť z Trnavského mýta na Sliačsku ulicu, odtiaľ úzkymi uličkami na Kolibu a svoju konečnú by mala mať pred televíznou vežou na Kamzíku. Keďže je jasný rekreačný charakter tejto linky, MiÚ Nové Mesto sa rozhoduje, či na túto linku nenakúpi práve Ykarusy 280 Familybusy. Ich veľká výhoda totiž spočíva v tom, že v lete môže príves voziť ľudí a v zime lyže, čo značne uľahčí prístup lyžiarom na Cvičnú lúku.

Ykarus 280 Maxi

Podobne ako SORULF, aj Ykarus 280 Maxi by sa mal skúšať v Petržalke. Ale nielen tam. MČ Petržalka sa totiž dohodla s MČ Dúbravka, že takýto typ autobusu by bolo vhodné nasadiť na linku 83. Cestovanie touto linkou sa možno na pár dní potom zlepší, ale len na pár dní, pretože akonáhle DPB zistí, že nejaká linka je vyťažená menej ako na 110%, okamžite pristúpi na zredukovanie spojov. Ale za tých pár dní to aj tak stojí.

Ykarus 280 Tank

Posledný typ nového autobusu je Ykarus 280 Tank. Jeho názov je odvodený od tankových pásov, ktoré má ukryté pod štvorcovými krytmi namiesto kolies. Ich výhoda spočíva v tom, že takýto autobus je schopný prekonať takmer všetky prekážky.

Záujem o toto vozidlo ihneď prejavila Armáda SR, takže po dohode s DPB môže tento autobus jazdiť na linke 44 Krasňany - Pekná cesta, Vojenské stredisko Krasňany, Vojenské stredisko Rača, Železná studnička, Vojenská nemocnica.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.