Sci-fi: Vozidlové novinky

Keď sa blížia voľby, politici opäť začínajú rozmýšľať, čím by voličovi ulahodili. Niektorí budú čapovať zadarmo pivo, iní sa rozhodli obšťastniť ľudí nákupom nových vozidiel.

SOR B 1.5

Tento autobus výrobcu SOR Lechtavý bol zakúpený pre linku prechádzajúcu historickým centrom mesta. Nová linka 0 bude premávať po trase: Nám Ľ. Štúra - Mostová - Hviezdoslavovo nám. - Rybárska brána - Panská - Ventúrska - Sedlárska - Hlavné nám. - Kostolná - Primaciálne nám. - Uršulínska - Františkánska - Michalská - Klariská - Na vŕšku - Kapitulská - Rudnayovo nám. Kvôli kľukatým a úzkym cestám v centre je výhodná jeho dĺžka iba 1,5 metra. Šírka 1,2 metra umožní linku 0 viesť Kostolnou ulicou. Obsaditeľnosť je 6,5 ľudí a jeden pes. Pohon autobusu zabezpečí jednovalcový dvojtaktný
turbodiesel objemu 750 ccm s výkonom 12 kW. Prevodovka je jednostupňová a autobus má max. rýchlosť 25 km/h.

SOR B 4.8

SOR B4.8 sa bude nakupovať namiesto typu SOR B9.5, pretože tieto autobusy sa ukázali ako zbytočne veľké a vozili viac vzduchu ako cestujúcich.

K5AR

Tieto vozidlá pôvodne určené pre egyptskú Káhiru sa čoskoro dostanú k nám. DP Bratislava kúpil z Káhiry 12 kusov K5AR a už sú v dielňach ČKD (Často Klamané Deti), kde dostanú generálnu opravu. Tieto obojsmerné "K2-ojky" budú deponované v Krasňanoch, obrdžia ev. č. 7089 až 7099. Jedno vozidlo sa preradí medzi pracovné a obrdží aj dieslový generátor aby mohlo jazdiť tam, kde nie je hotové vedenie alebo sa na ňom pracuje. Aké číslo dostane zatiaľ nie je známe. K5AR boli kúpené práve kvôli obojsmernosti. Ráta sa s tým, že počas rekonštrukcie trate na Vajnorskej ulici od júla alebo augusta 2001 budú premávať ako linka 2 z Hlavnej Stanice po križovatku Vajnorská - Bajkalská, pred ktorou sa bodú "otáčať" na jednej výhybke typu california. Po ukončení opravy trate sa zachovajú a budú premávať na linke 3. Taktiež budú slúžiť aj ako záložné vozidlá a v prípade ďalších rekonštrukcií sa budú opäť "otáčať" na californiách. Vďaka kompatibilite väčšiny častí s typom K2 by nemal byť problém udržiavať ich tak, aby sa dožili ďalších 25 rokov. Rekonštrukcia v Šumperku však neprichádza do úvahy. Ak by napriek všetkým výhodám nastali s nimi problémy, rýchlo sa predajú do Košíc.

T2R

Historická T2-ojka č. 215 bola v ústredných dielňach na prekáblovaní. Omylom ju aj nastriekali do aktuálnych bratislavských farieb a zabudovali do nej výzbroj TV ProGrass. Vpredu má ultražiarivý transparent VKUSE. Bolo by škoda aby sa sušila v Krasňanoch, preto ju bude možné vidieť na linke 2, resp. ako záložák na Hlavnej Stanici (spolu s 7303). Niektorí dispečeri ju chcú dať do súpravy s T3S 7303, lebo majú totožnú výzbroj. Bude to impozantná súprava! Tak dúfajme, že sa to podarí.

T2 č. 215 po nečakanom prerobení na T2R
Súprava T3SUCS č. 7787+88 s reklamou NOKIA, ktorá po zakrytí podvozkov zhnedla
Jedinou nevýhodou zakrytia podvozkov na električkách T3 je to, že sa na nich z dosiaľ neznámych príčin zmení oditieň farby.

Na T3-ojkách č. 7787+88 a 7789+90 sa zakryli podvozky a spriahadlá. Vyzerá to krajšie a v prípade čelnej zrážky s autom vodičovi auta nehrozí nebezpečie, že ho "naberie" spriahadlo. Na zakrytých podvozkoch nie je vidno, že sú hrdzavé a idú sa už-už rozpadnúť. Takto by sa postupne mali zakryť podvozky a spriahadlá na všetkých T3-ojkách, T6A5-kách, K2-ojkách, K5AR-kách a na T2-ojke č. 215 sa zakryjú spriahadlá (v prípade ak naozaj pôjde do súpravy s 7303 iba jedno spriahadlo).

KT8B1

Ide o plánované vozidlo, ktoré ešte vôbec nebolo vyrobené. Má ísť o rekonštrukciu električiek KT4 na štvorčlánkové "KT8". Aj pri tejto rekonštrukcii nebudú pod kĺbmi podvozky. Toto naozaj veľkokapacitné vozidlo má dĺžku presných 40 metrov, čím vyhovuje Vyhláške o premávke na pozemných komunikáciách. Šírka 2,2 metra však zostane zachovaná. Prestavba by sa mala uskutočniť v ústredných dielňach po ich privatizácii.

ŠM 22

Dobré skúsenosti s autobusmi ŠM 11 z minulosti ovplyvnili výsledok tendra na dodávky nových autobusov. Boli oprášené stroje ŠM 11 a ŠM 16.5 a na požiadavku DPB sa vyrobila ŠM 22-ojka. Ide skutočne o unikátny autobus s dĺžkou 22 metrov. Popri zníženej podlahe o 7 centimetrov má dva vzduchom chladené plynové turbomotory V12, každý o objeme 5250 ccm a výkone 181,5 kW, automatické šesťstupňové prevodovky a obsaditeľnosť 296 cestujúcich. Hnacie nápravy nového typu HNoj3 (21Tr, 22Tr) sú druhá a tretia; prvá a štvrtá je riadiaca (ako v Ikaruse 280). Zatiaľ bol vyrobený iba jeden prototyp. Ten dostal ev. č. 2601 a testuje sa na linke 21. Ak budú výsledky testu pozitívne, zakúpi sa overovacia séria 500 kusov, už v novom Bratislavskom nátere. Rakosa Vyšoká Mäto si uvedomila že rada 900 nemá perspektívu a uvažuje aj o výrobe linkových autobusov ŠL 22 (vychádzajú z ŠL 11) na linky medzimestského charakteru a pre SAD. Ak bude autobus ŠM 22 úspešný, rozbehne sa aj výroba modernizovaných ŠM 11 a ŠL 11 pod pôvodným označením (tiež so zníženou podlahou, novými motormi a prevodovkou).

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.