V rámci Operačného programu Doprava dôjde k presunom fondov EÚ.
Monitorovací výbor predvčerom (31.5.2012) schválil presuny nevyčerpaných prostriedkov Operačného programu Doprava (OPD), ktorého úlohou je najmä rozvíjať dopravnú infraštruktúru na Slovensku. V rámci OPD budú realokované prostriedky z prioritnej osi 4 (integrované dopravné systémy), v ktorej hrozí reálne riziko nevyčerpania eurofondov, a ktoré sa presunú do prioritnej osi 2 zameranej na výstavbu diaľnic. Na projekty podporujúce zamestnanosť mladých ľudí a rozvoj malých a stredných podnikov - teda mimo OPD - sa presunie 55 miliónov €. O zmenách informovalo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.
„Európske peniaze sa presúvajú primárne preto, aby sme sa vyhli riziku ich nevyčerpania. Proces realokácií sa nijako nedotkne pripravených a vonkoncom nie už implementovaných dopravných projektov“, uviedol počas Monitorovacieho výboru minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek.
„OPD je financovaný z Kohézneho fondu (KF, prioritné osi 1-4), Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ERDF, prioritné osi 5-7) a zo štátneho rozpočtu. Keďže presuny financií medzi KF a štrukturálnymi fondmi, medzi ktoré patrí aj ERDF, nie sú možné, na základe analýzy voľných zdrojov bolo možné peniaze presunúť len z Prioritnej osi 5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy),“ spresnilo ministerstvo.
Prostriedky určené pre integrovanú dopravu sa takmer vôbec nečerpali
Prioritná os 4 sa zameriava na budovanie infraštruktúry integrovaných dopravných systémov na území Bratislavského a Košického kraja. Projekty majú priniesť zatraktívnenie verejnej osobnej dopravy formou budovania koľajovej infraštruktúry, prestupných terminálov a záchytných parkovísk. Dôvodom na presun prostriedkov je ich slabé čerpanie a nepripravenosť integrovanej dopravy v oboch krajoch. Peniaze na integrovanú dopravu teda boli, ale kraje ich nevyužili.
"Kontrahovanie a čerpanie prioritnej osi je v súčasnosti na veľmi nízkej úrovni. Doposiaľ bolo v rámci PO 4 schválených len niekoľko menších projektov zameraných na vypracovanie technicko-ekonomických štúdií a projektových dokumentácií potrebných pre samotnú realizáciu stavieb. K 15. máju 2012 boli v rámci PO 4 zakontrahované projekty vo výške 6 308 717 eur, čo predstavuje len 1,14 % z celkovej alokácie prioritnej osi (555 052 000 eur). Vyčerpaných bolo zatiaľ 0,09% z alokácie (482 540 eur)," uvádza ministerstvo.
„Ministerstvo dopravy považuje cestnú infraštruktúru za kľúčovú z hľadiska zvládnutia narastajúcich prepravných požiadaviek a preto sa rozhodlo zdroje, uvoľnené v prospech operačného programu Konkurencieschopnosť a hospodársky rast nahradiť v plnej výške z interných zdrojov OPD. Ministerstvo dopravy bude zároveň naďalej dôsledne monitorovať vývoj implementácie prioritnej osi 4 a v prípade potreby pripraví ďalší návrh na jej úpravu“, uviedol ďalej minister Počiatek.
Schválená revízia Operačného programu Doprava
- Zníži sa alokácia Prioritnej osi (PO) 5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) o 55 miliónov eur (zdroje EÚ + štátny rozpočet). Tieto finančné prostriedky budú presunuté do OP Konkurencieschopnosť a hospodársky rast.
- Zníži sa alokácia Prioritnej osi 4 – Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov o 55 miliónov eur (EÚ + ŠR) a tieto finančné prostriedky presunie do existujúcej prioritnej osi 2 – Cestná infraštruktúra (TEN-T).
- Finančné prostriedky presunuté z PO 4 do PO 2 budú využité na financovanie projektu výstavby rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť, ktorý je v súčasnosti zaradený a realizovaný zo zdrojov ERDF v rámci PO 5 (Opatrenie 5.1). Projekt Košice-Milhosť bude v PO5 mimoriadne ukončený a presunutý do PO2. Financovanie výstavby tejto rýchlostnej cesty z Kohézneho fondu je možné, keďže tento úsek je súčasťou európskej TEN-T siete. V tomto prípade tak dôjde len k zmene zdroja financovania projektu – z ERDF na Kohézny fond.
Železničná stanica Filiálka je neistá
Staronová železničná stanica sa pôvodne mala budovať v rámci koridoru TEN-T 17, pri ktorom malo vzniknúť tunelové prepojenie železničných staníc Predmestie a Petržalka. Únia preferuje lacnejšie spojenie s Viedňou cez Devínsku Novú Ves a Marchegg a podzemná mestská trať z financovania TEN-T vypadla.
Časť trate od Predmestia po Trnavské mýto by však mohla byť financovaná práve z Operačného programu Doprava v rámci prostriedkov pre integrovanú dopravu. Napriek tomu, že funkcia tejto trate by mala byť iná než sa pôvodne uvažovalo, projekt na zmeny nereagoval a celý prínos náhradného riešenia zostáva s otáznikmi. Dopravné riešenie stanice však nie je jediným problémom.
"Na projekt je alokovaných 424 miliónov eur a jeho realizácia je naplánovaná na 36 mesiacov. Pre tento projekt je v súčasnosti spracovávaná strategická Štúdia uskutočniteľnosti. Predpokladá sa, že v priebehu mája by mala byť štúdia dokončená a poradný orgán Európskej komisie (EK) JASPERS by ju mal posúdiť do júna 2012. Kľúčovým prvkom úspešnej implementácie tohto projektu je pozitívny postoj EK a JASPERS, pričom ich stanovisko je v súčasnosti zdržanlivé. Súčasne začiatok výstavby by nemal byť posunutý za júl 2012, vzhľadom na 36 mesačnú dobu realizácie, aby bolo možné projekt ukončiť ešte do konca programového obdobia."
"V súčasnosti prebieha verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby, avšak pre neustále námietky uchádzačov sa otváranie obálok s ponukami už dvakrát odkladalo a aj v súčasnosti o jednej rozhoduje Úrad pre verejné obstarávanie. Pre riziko omeškania sa so začiatkom výstavby pripravuje MDVRR SR prípadné náhradné projekty, ktoré by podporili verejnú osobnú dopravu," uvádza ministerstvo.
Náhradné riešenie: nové električky a modernizácia električkových tratí
"Náhradné projekty by sa mali zamerať na obnovu vozového parku koľajových vozidiel na mestskú a prímestskú osobnú dopravu a na modernizáciu mestských koľajových tratí v Košiciach a Bratislave." Ako sme už avizovali, reálny je tak nákup nových električiek aj pre Bratislavu, pričom predbežne sa hovorí o 20 vozidlách. Uvažuje sa taktiež s modernizáciou električkových tratí, ktorá by okrem iného spočívala v budovaní tratí s duálnym rozchodom (električkovým 1000-mm a železničným 1435-mm) na mieste súčasných električkových tratí.
"Cieľom je, aby sa všetky prostriedky z EÚ zmysluplne vyčerpali do konca roku 2015, kedy končí oprávnenosť čerpania prostriedkov z OPD 2007 – 2013," uzatvára ministerstvo.
Petto