Zníženie rýchlosti MHD sa vykonalo aj na žiadosť obyvateľov.
To, že mnohí uprednostňujú autá pred MHD, nie je len otázkou komfortu a spoľahlivosti, ale aj rýchlosti. A práve v tej majú značnú rezervu všetky druhy bratislavskej MHD električky nevynímajúc. O pripravovanej preferencii na svetelne riadených križovatkách sa často hovorí, no výsledky vidno iba v ojedinelých prípadoch. Nezmizla ani anomália, keď na viacerých križovatkách dávajú prednosť električky autám a nie naopak. No nezanedbateľný podiel na rýchlosti električiek má aj stav koľajových tratí.
Obmedzení sú desiatky
Mnohí cestujúci električkami si zaiste všimli viacero úsekov, kde električka pribrzdí a okrem áut ju predbehnú ešte aj autobusy MHD. Ťažko sa potom vysvetľuje, že električka je ten pravý nosný dopravný systém. V súčasnosti je v meste 24 obmedzení maximálnej povolenej rýchlosti.
Najčastejším dôvodom obmedzení sú chyby v geometrickej polohe koľaje. To cestujúci cítia ako kývanie vozidla zo strany na stranu, prípadne ako jazdu po húsenkovej dráhe. Ďalším z problémov sú zjazdené koľajnice. Zaujímavosťou je zníženie rýchlosti o 40% na rovnej Ružinovskej ul. v podjazde popod Bajkalskú ul. Dôvodom je znížená výška trolejového vedenia.
Nová trať, staré problémy
Obmedzenia sa nevyhýbajú ani novším tratiam. Jednou z nich je trať z Karlovej Vsi k Iuvente, ktorú rekonštruoval sám DPB v roku 2001. Dnes sa po nej jazdí rýchlosťou 30 km/h miesto pôvodných 50 km/h. „Na otvorených tratiach však pôvodnú rýchlosť môžeme vrátiť až po prevedení geometrickej úpravy koľají (strojné podbitie). Toto platí aj úsek medzi Karlovou Vsou a Krčacami. Trať v tomto úseku sme opravovali vlastnými kapacitami, práce boli vykonané kvalitne, avšak je nutné vykonať aj pravidelnú úpravu geometrie,“ tvrdí DPB. Práve spomínaná trať na Krčacoch je ukážkovým príkladom, že pri nedostatočnej údržbe ani rekonštrukcia tratí nepomôže. Pri dobrej starostlivosti majú trate životnosť desiatky rokov.
Pomalé rýchlosti odbúdajú a pribúdajú
Doteraz bola najhoršou trať na Hlavnú stanicu, ktorá je už pol roka uzatvorená. Na jej rekonštrukciu nie sú prostriedky. Tento rok sa začali opravy kratších úsekov na iných tratiach: „V Karlovej Vsi a na Račianskej ulici sme v priebehu posledných týždňov začali vymieňať v koľajových oblúkoch opotrebované koľajnicové pásy (Borská – MiÚ Karlova Ves, Nad lúčkami – Segnerova a Segnerova – Jurigovo nám). Uvedené opravy prebiehajú aj na úsekoch s obmedzenou rýchlosťou,“ uvádza vo svojom vyjadrení DPB, a. s. Opravy prebiehajú bez výluk počas nocí. Dopravný podnik plánuje v auguste až októbri tohto roka opraviť ďalších 7 úsekov.
Len počas spracovávania tohto článku došlo k opätovnému zvýšeniu rýchlosti na viacerých úsekoch – napríklad nad zastávkou MiÚ Karlova Ves sa už nejazdí rýchlosťou 20 km/h, ale 40 km/h, pod Segnerovou sa rýchlosť zvýšila z 30 na 40 km/h a pri Pedagogickej fakulte na Račianskej sa už opäť jazdí maximálnou rýchlosťou 50 km/h (miesto 30).
Medzitým však pribudli aj nové obmedzenia. Odbočenie do Jesenského ul. z Kamenného nám. je obmedzené na 10 km/h, za zastávkou Nová doba v smere k Polusu sa jazdí 15-kou miesto 50 km/h. Od pondelka 30. apríla sa na Záhumeniciach jazdí rýchlosťou 5 km/h namiesto dovtedajších 25 km/h či pôvodných 40 km/h.
Obmedzenia sčasti zostanú
Výhľad na zlepšenie stavu tratí je hmlistý. Z 21 úsekov tratí s obmedzeniami, ku ktorým sme získali vyjadrenia DPB, sa okrem spomínaných 7 úsekov v pláne opráv pre tento rok uvádzajú 3 pre budúci rok a 3 sa na rekonštrukciu pripravujú. U 8 úsekov sa však ani neplánuje zrušenie obmedzenia. To, že niečo v Bratislave nie je v poriadku, napokon dokazuje obmedzenie pri zastávke Pionierska z pôvodných 50 km/h na 10 km/h. Dôvod? Sťažnosti novoprisťahovaných obyvateľov „amerického bývania“ na hluk pri prejazde električiek. Len takéto jedno obmedzenie predlžuje cestu do Rače o 100 sekúnd. Električka už totiž kvôli obmedzeniu rýchlosti na blízkej križovatke nestihne „zelenú“ ako kedysi.
Úsek |
Smer |
Dĺžka |
Pôvodná |
Súčasná |
Rok |
Dôvod |
Plánovaný |
Pri kríži – Hanulova |
oba |
1715 |
50 |
30 |
1986 |
závady v GPK (najmä |
pripravené |
Dolné Krčace – obratisko Karlova Ves |
oba |
477 |
50 |
30 |
rekonštrukcia |
závady v GPK |
8-10/2012 |
pri obratisku Karlova Ves |
oba |
130 |
30 |
20 |
rekonštrukcia |
závady v GPK |
8-10/2012 |
Borská – MiÚ Karlova Ves |
oba |
220 |
50 |
40 |
rekonštrukcia |
závady v GPK |
8-10/2012 |
Nad lúčkami – Segnerova |
oba |
280 |
50 |
40 |
rekonštrukcia |
závady v GPK |
8-10/2012 |
Segnerova – Jurigovo nám. |
centrum |
190 |
50 |
40 |
rekonštrukcia |
závady v GPK |
8-10/2012 |
Jurigovo nám. - Segnerova |
Dúbravka |
190 |
50 |
40 |
rekonštrukcia |
závady v GPK |
8-10/2012 |
Riviéra |
oba |
190 |
30 |
20 |
rekonštrukcia |
zvýšené |
zostáva |
križovatka Botanická – Mlynská dolina |
oba |
50 |
50 |
30 |
rekonštrukcia |
zlý tech. stav prejazdu |
8-10/2012 |
Most Lafranconi – zastávka Lafranconi |
centrum |
100 |
50 |
40 |
rekonštrukcia |
oblúk |
|
oblúk pri zastávke Chatam Sófer |
oba |
80 |
50 |
40 |
1993 |
zvýšené |
zostáva |
križovatka Špitálska – 29. augusta |
oba |
40 |
30 |
15 |
rekonštrukcia |
zlý tech. stav prejazdu |
príprava |
Americké nám. pri parku |
centrum |
55 |
30 |
20 |
rekonštrukcia |
zvýšené |
zostáva |
Americké nám. |
Floriánske |
180 |
30 |
25 |
1974 |
zlý tech. stav |
príprava |
Račianska ul. pri zastávke Pionierska |
oba |
40 |
50 |
10 |
rekonštrukcia |
Oblúk R = 120 m, |
|
križovatka Račianska – Sliačska |
Rača |
30 |
50 |
30 |
rekonštrukcia |
závady v GPK |
2013 |
Nám. Biely kríž |
oba |
100 |
40 |
30 |
rekonštrukcia |
závady v GPK |
2013 |
Hybešova – Hečkova |
centrum |
130 |
50 |
30 |
rekonštrukcia |
závady v GPK |
2013 |
Záhumenice |
oba |
210 |
40 |
25 |
1988 |
Porušenie GPK vplyvom |
|
podjazd Ružinovská – Bajkalská |
oba |
80 |
50 |
30 |
rekonštrukcia |
Bezpečnostné hľadisko - |
Zdroj: DPB, a. s. a imhd.sk, stav k 25.4.2012
Vysvetlivky:
- GPK - geometrická poloha koľaje
- BKV – typ koľajovej trate s umiestnením koľajníc na betónových paneloch
- R – polomer oblúka
- v – rýchlosť
anbis