Železnice chcú čoskoro začať stavať novú ŽST Filiálka. Nie je však domyslené prestupovanie medzi jednotlivými druhmi dopravy.
Už v júni 2012 chcú železnice začať s výstavbou novej železničnej stanice Filiálka. Hotová by mala byť do júna 2015. Stanica má byť podzemná hlavová (neprejazdná), v rámci nej majú byť dva nástupné ostrovčeky so štyrmi nástupnými hranami a 4 koľajami a jedna koľaj bude v strede so spojkami na stredné koľaje. Parametrami tak bude patriť medzi menšie stanice, pri nástupištiach bude môcť stáť najviac šesť vlakov.
Ministerstvo dopravy ešte nevie, ktoré vlaky na nej budú končiť. „Prevádzkový koncept ešte nie je úplne dokončený. Finálna verzia bude známa až po odsúhlasení štúdie realizovateľnosti na Integrovaný dopravný systém Bratislavy. Zatiaľ je predpoklad, že časť zo súčasných osobných vlakov zo smeru od Trnavy a Galanty by boli odklonené do ŽST Bratislava Filiálka a by mali byť pridané ďalšie s ohľadom na predpokladané navýšenie počtu cestujúcich po zavedení IDS v Bratislave,“ hovorí Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy.
Prestup zo Záhoria na východ? Pôjdete cez MHD
Zatiaľ čo viaceré mestá v súčasnosti prepájajú hlavové stanice tak, aby sa priamo dalo prestupovať medzi vlakmi (napríklad Viedeň), Bratislava ide opačným smerom. Doterajší priamy prestup na Hlavnej stanici medzi vlakmi zo Záhoria a osobnými vlakmi z východu zanikne. „Rýchlikové vlaky z východu a vlaky zo Záhoria by mali aj naďalej končiť na Hlavnej stanici,“ spresňuje Krajčovič. Svet systémy integruje, železnice sa v Bratislave rozdrobujú.
Navrhovaná spojka z Hlavnej stanice na Filiálku sa v tejto etape realizovať nebude. Jedinou možnosťou zostane prestup medzi vlakmi cez MHD po Šancovej ulici. Tá už dnes kapacitne nestíha rovnako ako vozidlá MHD. Stoja preplnené v zápche a pri cestách treba počítať s rezervou. Pri prestupe medzi vlakmi tak bude potrebná ďaleko vyššia rezerva než teraz.
Počíta sa s upravením staníc Vinohrady a Predmestie na terminál integrovanej osobnej prepravy „Gaštanový hájik“. Ani tam sa ale vlaky zo Záhoria a z východu nestretnú.
Neznáme je aj prepojenie Filiálky a autobusovej stanice. Zastávka liniek 21 a 210 smerujúcich k stanici bude od stanice vzdialená 600 metrov, teda 8 minút chôdze, s kuframi aj viac. Ak majú byť stanice prepojené, už teraz musia železnice a mesto vedieť, ako to bude realizované, pretože bude potrebné upraviť odbočenia na križovatkách, prípadne aj trolejové vedenie pre trolejbusy.
Naopak, stanica môže pomôcť tým, ktorí dnes vystupujú na Hlavnej stanici a musia prestupovať na Trnavskom mýte. Zlepšia sa tak cesty najmä do Ružinova a na Vajnorskú.
Podzemná stanica nebude prepojená s podchodom
Okrem spomínaného prestupného terminálu Gaštanový hájik bude možné na MHD prestupovať medzi ŽST Filálka a zastávkami MHD na Trnavskom mýte. Podzemná stanica ale nebude napojená na podchod na Trnavskom mýte, pretože sa medzi nimi nachádza kanalizačný zberač, s ktorého prekládkou projekt neuvažuje. Vznikne tak absurdná situácia: cestujúci, ktorí budú chcieť z vlaku prestúpiť na električky do centra, budú musieť najskôr vyjsť z podzemia a vzápätí vojsť do podchodu. Vzniknúť má vzniknúť nový podchod od stanice k tržnici, opäť ale nenapojený na podchod na Trnavskom mýte. Vzdialenosť od nástupíšť na najbližšiu zastávku MHD na Trnavskom mýte bude viac než 300 metrov, teda 4 minúty chôdze.
Nový podchod pod Šancovou predĺži aj prestupy v rámci MHD. Dnes je najrýchlejšou možnosťou pri prestupe medzi autobusovými a trolejbusovými linkami využitie priechodu pre chodcov. Ten má zaniknúť a ľudia sa pri prestupovaní viac nachodia. Podchod totiž nevyústi na druhej strane Šancovej, ale až ďalej na Kukučínovej ul.
Trvalé provizórium?
Konštrukcia stanice s nízkym počtom nástupíšť zodpovedá plánom do budúcnosti – spojeniu Filiálky a Petržalky tunelom. Potom by stanica nebola koncovou, ale prechádzali by ňou vlaky ďalej, čím by sa jej kapacita zvýšila. Podľa najnovších informácií je ale vybudovanie železničného tunela pod Dunajom veľkou otázkou. Vypadol totiž zo základnej siete TEN-T, a preto ho Európska únia z prostriedkov pre TEN-T nebude financovať. Ak sa má tunel postaviť, budú sa musieť nájsť zdroje inde. Je tak neznáme, ako dlho bude Filiálka slúžiť v provizórnom režime aj so spomínanými negatívami.
Všetky chyby projektu sa ešte dajú riešiť zmenami projektovej dokumentácie a zmenami organizácie dopravy. Stanica by mohla byť väčšia a bližšie k Trnavskému mýtu, vlaky zo Záhoria by mohli jazdiť cez Gaštanový hájik až do Rače a na Šancovej by mohol vzniknúť buspruh. Vzhľadom na vydané územné rozhodnutie pre projekt by musela byť vôľa u mesta, mestských častí a ŽSR opäť otvoriť už uzatvorené otázky.
Vizualizácie staničného priestoru Filiálky nájdete na stránkach ASB.
draxter