Vypnuté Kamenné nám. šetrí električkám desiatky sekúnd
  • Táto informácia je zaradená v archíve. Aktuálne informácie nájdete v ľavom menu.

Prvé porovnania jazdných časov električiek signalizujú úsporu 13 hodín na spojoch za voľný deň


Ilustračné foto © insider


Cestná svetelná signalizácia v uzle Kamenné nám. – Nám. SNP – Jesenského – Štúrova bola v sobotu 14. apríla vypnutá a skúšobné pozastavenie prevádzky semaforov pokračuje aj od pondelka 16. apríla. Cieľom je preukázať, či sa tým skutočne pomôže električkám a chodcom.

Už prvé porovnanie rozdielu v dĺžke jázd električiek pred zmenou a po nej vykonané dopravným podnikom pre prvý deň testov ukázalo zlepšenie plynulosti prejazdu električiek. Úspora pre každú jazdu električky predstavuje od 13 do 51 sekúnd, celkovo pri sčítaní úspor pre každý spoj dosiahla takmer 13 hodín za testovaný deň.

Z hľadiska dopravcu je to čas, ktorý sa doteraz neefektívne platil na to, aby električky stáli na križovatke a čakali na „zelenú“. Z hľadiska cestujúcich je to čas, ktorý by ušetrili pri jazdách električkami, ak by táto zmena bola trvalá.

Na vyčísľovanie úspor v ročnom meradle je ešte priskoro, pretože zatiaľ nie sú k dispozícii vyhodnotenia meraní za pracovné dni. Predbežné výsledky však ukazujú, že úspora by sa mohla pohybovať v stovkách človekodní.

Nezanedbateľným faktorom na danej križovatke je aj bezpečnosť chodcov. Naša redakcia vykonala a zdokumentovala v uzle Kamenné nám. prieskum, ktorý ukázal, že chodci, električky aj autá prechádzajú dotknutými križovatkami prevažne plynulo so vzájomným rešpektovaním sa. Zatiaľ čo pred vypnutím vznikali kolízne situácie pri prechádzaní chodcov na červenú, počas nášho prieskumu ku kolíznym situáciám nedochádzalo.

Dosiahnuté priemerné úspory na 1 spoj

Úsek

Úspora [s]

Mariánska

Jesenského

16

Mariánska

Námestie SNP

13

Šafárikovo nám.

Jesenského

35

Šafárikovo nám.

Kamenné nám.

21

Šafárikovo nám.

Námestie SNP

36

Poštová

Jesenského

51

Poštová

Kamenné nám.

38

Jesenského

Kamenné nám.

19

 Zdroj: DPB, a. s.


18.4.2012
-d3k0-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

eripmav24.4.2012 14:17 #39 Re:
CSS kamenne namestie opat funkcne... Sucast pokusov?
Valec23.4.2012 11:10 #38 Re:
Reakcia na #37 od Mike:
Tak na skúšobnú dobu by stačilo súčasnú výhybku zablokovať na jazdu smer Jesenského a priamo pred priechodom (alebo ešte lepšie až na ňom) osadiť Kaliforňan, na zvyšku koľaje pred križovatkou by mohli zatiaľ napríklad parkovať autá.
Mike23.4.2012 9:25 #37 Re:
Reakcia na #36 od Valec:
No nie. Teraz keď je tá križovatka vypnutá a električky idúce zo Špitálskej doprava tam prakticky nemajú žiadne zdržanie, tak ani nepotrebujú samostatnú koľaj. Takže tá výhybka ktorá vetví trate na Jesneského alebo na Nám. SNP by nemala byť oproti vchodu do tesca, ale teraz by ju mali presunúť tesne pred križovatku. A v prípade, že by sa nakoniec tá CSS musela opäť zapnúť by sa tá výhybka vrátlia aj s osobitnou koľajou zasa do dnešnej polohy...
Valec23.4.2012 8:55 #36 Re:
Reakcia na #30 od eripmav:
Ak je také jednoduché namodelovať to aj s grafickým výstupom, môžeš sa do toho pustiť. Osobne sa veľmi teším na model "tak ze maju zelenu stale chodci, a auta len ked ide elektricka... v pripade ze by nesla napriklad 4 minuty, tak dostanu zelenu aj auta na mozno 20sekund" a hlavne na jeho priepustnosť. Ja som si to už zrátal, porovnal so súčasným stavom a čakám čo vyjde tebe.

K stavebnému riešeniu by som sa nerád vyjadroval, je jasné že to usporiadanie (z roku 1998) rátalo s prejazdnosťou z Nám. SNP a len ťažko ho v priebehu krátkej doby možno zmeniť...
Valec23.4.2012 8:46 #35 Re:
Reakcia na #34 od intony:
CSS Radliského x I. Karvaša bola zapnutá krátku dobu koncom 90-tych rokov. Potom ju dali do blikavej žltej s tým, že električkové návestidlá boli len prekryté plechovým krytom s bielym krížom ale svietili ešte dlho naďalej.
intony23.4.2012 6:45 #34 Re:
Reakcia na #31 od eripmav:
Karvaša si už zapnutého nepamätám tiež. Je to tam nebezpečné?
intony23.4.2012 6:41 #33 Re:
Reakcia na #30 od eripmav:
V čase, keď semafory vypli, Námestie SNP nebolo zaslepené, ale dolu normálne prejazdná ulica.
ivanbuto22.4.2012 21:50 #32 Re:
Reakcia na #31 od eripmav:
Ohľadne Alžbetky, chodci prechádzajú bez semaforov oveľa plynulejšie, samozrejme musia komunikovať s inými účastníkmi cestnej premávky, ale funguje to.
eripmav22.4.2012 15:58 #31 Re:
Reakcia na #27 od intony:
na zapnute semafory na Hurbanovom???
ja si ich tiez dobre pamatam, ale zapnute teda urcite nie...
rovnako ako semafory pri STU (Radlinskeho X Imricha Karvasa) tie semafory si myslim pamatam ako ich stavali, tusim s prestavbou Namestia Mieru, ale zapnute si ich veru nepamatam
rovnako ako dlho boli postavene a potom roky vypnute semafory pred Blumentalom...
tusim semafory pred Alzbetkou si pamatam ze fungobali aj ako ich vypli a pomohlo to pomohlo to plynulosti cestnej dopravy, ale z hladiska chodcov, skuste spravit anketu medzi chodcami co tam chodia cez priechod, ci sa citia bezpecne... ked ich idu zrazit auta odbocuju vlavo cez elektrickovu trat a potom auta co striehnu kedy budu moct ist z vedlajsej, a hned v dvoch pruhoch...
eripmav22.4.2012 15:50 #30 Re:
Reakcia na #29 od Valec:
intony ma 23 a semafory si pamata, ja mam teda trochu viac, a tie semafory si pamatam akurat tak vypnute... ale tak dobre... nechcem sa hadat... v kazdom pripade stratili opodstatnenie tym ze namestie SNP je slepa ulica...

budes mozno prekvapeny ale nasimulovat krizovatku je uloha tak pre stredoskolakov tam kde som ja chodil na gymnazium... a aj som ju uspesne zvladol nie ze naprojektovat krizovatku, ale nasimulovat jej prevadzku... dnes uz samozrejme existuje nespocetne mnozstvo software, ktory simuluje krizovatky lubovolneho druhu, uz netreba nic programovat od zakladov, ako za mojich detskych cias... ale bez problemov ti za par dni spravim program ktory simuluje krizovatku aj s grafickym vystupom...

teda pokial myslis pod "projektom" signalny plan... samozrejme ked sa niekto pozrie na Kamenne namestie z hladiska uz stavebno-dopravneho riesenia tak musi zasnut... toto vzniklo v tomto storoci??? des a hroza... na su tie vyhybky pred odbocenim zo Spitalskej na SNP a z Sturovej na SNP tak daleko od krizovatky??? to projektant "planoval" ze tam budu elektricky budu cakat??? des... to naozaj ked existuje Kamenne namestie v dnesnej podobe, tak mozem krizovatky od zakladu projektovat aj ja... Kamenne namestie je proste cele zle...
za dalsie vraj prestupny uzol, a akosi tam chyba zastavka zo smeru z Trnavskeho myta aj z SNP/Obchodnej...

Kamenne namestie je proste cele zle... a namestie SNP detto... hanba Bratislavy... spolu s dalsimi a dalsimi verejnymi priestranstvami...
pokial ich budu projektovat nejaki "dopravny projektanti" tak to dopadne presne ako Kamenne namestie
Valec22.4.2012 8:22 #29 Re:
Reakcia na #25 od eripmav:
No že nám povedz, koľko svetelných signalizácii križovatiek si už vo svojom, predpokladám že krátkom krátkom keďže si nepamätáš semafóry na Hurbanovom, živote už naprojektoval.
Mike21.4.2012 12:16 #28 Re:
Reakcia na #26 od eripmav:
Predpokladám že vieš, čo všetko treba na to aby bola križovatka, bavíme sao Kamennom nám., riadená dynamicky.
intony21.4.2012 12:15 #27 Re:
Reakcia na #25 od eripmav:
Ja si semafory na Hurbanku spomínam veľmi dobre a to mám 23 rokov.
Ameriku sme neobjavili teraz, tlačiť na vypnutie semaforov sa začalo akonáhle sa zneprejazdnilo Námestie SNP a križovatka pre autá zanikla. Vtedy som si naivne myslel, že to preto, aby sa spolu s upokojením križovatky mohla CSS vypnúť a Kamenné nám. bude nasledovať "osud" Hurbanovho nám.
eripmav21.4.2012 11:49 #26 Re:
Reakcia na #24 od intony:
a pokial by ta krizovatka bola dynamicky riadena,
tak by chodci neprebehovali na cervenu ako doteraz... pretoze by sa zakratko naucili, ze cervena znaci ze ide elektricka...
nie ako teraz, ze tam je zelena pre auta ktore nejdu, lebo uz je Spitalska vpodstate dost utlmena...
co tak len prestavit tie semafory trosku??? vsak to tam bolo nastavene rovnako asi este z cias, ked bola Spitalska tranzitna ulica cez mesto...
eripmav21.4.2012 11:45 #25 Re:
Reakcia na #24 od intony:
svetelna krizovatka sa da nastavit lubovolne,
pokojne aj tak ze maju zelenu stale chodci, a auta len ked ide elektricka... v pripade ze by nesla napriklad 4 minuty, tak dostanu zelenu aj auta na mozno 20sekund...
je to take tazke???
nuz semafory na Hurbanovom namesti su riadny vtip.. neviem co "sa hovorilo" ja som v Bratislave uz desiatky rokov a zapnutu svetelnu signalizaciu na Hurbanovom namesti si ani uz nepamatam... to je nezmysel...
suhlasim, ze komunisti planovali namestie SNP, Hurbanovo, Spitalsku, Sturovu... ako tranzitne komunikacie a suhlasim s ich utlmom! uplne uzavriet ich nie je mozne, pretoze to uz by odrezalo centrum mesta totalne od zivota, a zivot by presiel do Eurorovey a Auparku a podobnych "chramov"... treba zvolit prijatelnu mieru...
a prijatelna miera kontroly prejazdu napriklad aj svetelnou signalizaciou je podla mna dobre riesenie, svetelnou signalizaciu sa da napriklad znizit mozny pocet vozidiel ktore prejdu Spitalskou... isteze da sa to uz signalizaciou na Americkom namesti, preto hovorim ja nie som zasadne za semafory...
ale netvarme sa prosim, ze sme prave teraz objavili Ameriku, vseliek a zazrak - krizovatku bez svetelnej signalizacie...
intony21.4.2012 6:09 #24 Re:
Reakcia na #23 od eripmav:
V medzičasoch, keď by nešla električka, by zelenú v križovatkách mali prioritne zelenú chodci alebo autá? A podľa čoho? Aj pred rekonštrukciou Hurbanovho nám. sa hovorilo, že CSS nie je možné vypnúť a nebodaj odstrániť a hľa, chýbajú azda niekomu? Ku koľkým zraneniam tam prišlo? Preboha, však chodec nie je dement.
eripmav20.4.2012 23:32 #23 Re:
Reakcia na #22 od ivanbuto:
neviem sice aku technologiu pouziva Ziemens v Bratislave, ale viem ze hodne vela krizovatiek v B je aj dialkovo riaditelnych, OK, ak Kamenne namestie ma nejaku predpotopnu riadiaciu jednotku z doby kamennej, tak dobre... ale mne sa zda ze ta krizovatka bola rekonstruovana len nedavno... i ked za Kresanka iste bolo mozne ze kupili od Ziemensu nieco zo stredoveku...
ok, tak treba argumentovat ze kreteni v meste kupili v 21.storoci krizovatku s riadenim z doby Kamennej a preto ju treba radsej vypnut ako preprogramovat na dynamicky rezim... to by som bral viac ako sa tvarit ze to je vo vsetko "lepsie"...
pevna regulacia? dynamicka krizovatka prave nie je o pevnej regulacii)
ze toto mesto nie je schopne sa ujednotit a zariadit nejake spolahlive a jednotne registrovanie elektriciek je na smiech... vsak uz nech nieco robia...
ivanbuto20.4.2012 22:33  +1#22 Re:
Reakcia na #21 od eripmav:
Na vybudovanie super hyper dynamickej preferencie na Kamennom by si potreboval vymeniť všetky radiče CSS, objednať/naprogramovať softvér. Zatiaľ v BA nemáme ani jednu radiálu s preferenciou, niečo ako komunikácia radiča s palubným počítačom neexistuje, a ty to chceš riešiť na Kamennom nám.?!

Akokoľvek dobre by to bolo naprogramované, stále by tam boli nejaké medzičasy a trúfam si povedať, že pri tých rôznych smerovaniach liniek, čo tam chodia, by táto "preferencia" nebola až taká efektívna v porovnaní so stavom bez semaforov. Stále si nepochopil, že čaro vypnutia CSS je v odstránení pevnej regulácie pre všetkých účastníkov cestnej premávky - je to centrum mesta, a je fajn, že ľudia (chodci, vodiči) na jednej strane zohľadňujú predpisy, na druhej strane medzi sebou komunikujú a nesprávajú sa ako roboty.
eripmav20.4.2012 20:27 #21 Re:
Reakcia na #18 od VLK:
peniaze na preferenciu???
uz asi 10 rokov sa buduju preferencie na Karloveskej, posledne na Racianskej
a nakoniec prideme na to, ze semafor staci vypnut ake genialne...
ja nehovorim ze tam za kazdu cenu treba semafor,
ale ked uz chcu nieco testovat, tak nech to je radsej preferencia, ako to ze ako vyzera krizovatka bez semaforu...
to ze ako vyzera krizovatka bez semaforu, to je totiz kazdemu jasne - je to urcite minus pre bezpecnost a pri urcitej frekvencii to moze byt plus pre plynulost... to akoze teraz netreba skumat a nechce za to niekto aj Nobelovu cenu??? to sa dalo empiricky odpozorovat aj teoreticky namodelovat...
keby sa niekto naucil ako sa robi krizovatka s preferenciou a ze to ide aj v Bratislave, to by bol posun vpred
Valec20.4.2012 14:17  +1#20 Re:
Reakcia na #18 od VLK:
A to nemáte zo dve preferencie odložené niekde v šuflíku?