Popri regulácii parkovania by sa mala viac podporiť MHD.
Mesto má limitovaný priestor, ale čoraz viac áut. Parkuje sa živelne a zhoršuje sa kvalita života. Aj tieto informácie odzneli na úvod dnešnej tlačovej besedy primátora Milana Ftáčnika a hlavného dopravného inžiniera Tibora Schlossera k riešeniu parkovania v budúcnosti.
Mesto chce 10. apríla 2012 na svojom webe otvoriť verejnú diskusiu k parkovacej politike, ktorá by mala trvať do mája. Následne chce pripraviť document ohľadom smerovania parkovania, ktorý by malo schvaľovať mestské zastupiteľstvo.
Cieľom nie je spoplatnenie
Inšpiráciou pre riešenie parkovania majú byť skúsenosti zo zahraničných miest, zapracované majú byť aj pripomienky zriadenej parkovacej komisie a obyvateľov. Ideou mesta je regulácia parkovania v širšom centre, najmä v MČ Staré Mesto, Nové Mesto, Ružinov a Petržalka. “Spoplatnenie nie je cieľ, ale prostriedok regulácie,” uviedol primátor. Zvýhodnení by mali byť rezidenti (ich 1. auto), najviac by mali zaplatiť cezpoľní. Podľa skúseností zo Starého Mesta však magistráte očakáva, že mnohí obyvatelia, ktorí žijú v Bratislave, no trvalý pobyt majú inde a tam aj platia miestne dane, sa prihlásia k trvalému pobytu v Bratislave. Tým získajú výhody rezidentov.
Získané prostriedky z poplatkov by sa mali deliť medzi mestské časti, časť by sa mala použiť na zlepšenie parkovacích možností a na zlepšenie MHD. Budovať by sa mali parkovacie domy, a to nie na úkor zelene. Pribudnúť by mali aj záchytné parkoviská (P+R) na okraji mesta s dobrou nadväznosťou na MHD, najskôr však v priebehu roku 2013.
Mesto posilní MHD
Keďže Bratislava nemá a ani nebude mať metro, mesto by chcelo znovuobnoviť expresné autobusové linky. Tie však už v minulosti existovali a väčšina zanikla. Aj preto, že stáli v rovnakých zápchach ako neexpresné linky. “Ak bude dopyt po MHD, strategicky pristúpime na to, že na viacpruhových komunikáciách vyhradíme vonkajšie pruhy tak, že budú len pre MHD v špičke,” uviedol hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser.
Zároveň za opät hovorí o preferencii električiek. Tá by mala byť inteligentná, teda vozidlo by priamo komunikovalo pomocou palubných počítačov s križovatkami. Vozidlá aj križovatky však predtým treba modernizovať. Výsledkom by malo byť častokrát opakované zrýchlenie električkovej dopravy.
Podľa Schlossera výkony MHD určite narastú. Viac spojov by mohla doplniť aj cenová politika v oblasti MHD. Je možné ponúknutie zvýhodneného balíka pre tých, ktorí budú využívať auto a chceli by si zakúpiť aj električenku.
Po novom možno už od budúceho roka
Výsledkom novej parkovacej politiky má byť menej áut v meste, zlepšenie využitia MHD a zlepšenie kvality života obyvateľov. Ak bude parkovacia politika schválená mestským zastupiteľstvom, postupne by sa mala zavádzať od 1. januára 2013.
johnym