Re Riško1 & Majo a 7105+7106: Doplním + poopravím:
To, že sú vozy lenivšie za dňa a živšie skoro ráno, večer a v noci, je fenomén, pozorovateľný snáď u každej električky, len na niektorej viac, na inej menej. Neviem presne fyzikálnu podstatu tohoto fenoménu, ale domnievam sa, že to je jednak úrovňou a tvrdosťou napájacieho napätia (ktoré je skoro ráno a neskoro večer, keď sú malé odbery, tvrdšie a vyššie než cez deň), a možno aj zmenou charakteristík niektorých súčiastok, príp. motorov, vplyvom zahrievania, ktoré keď sa po zotmení schladí, zasa trocha "ožijú"
Na 7105 je tento fenomén extra vypuklý, pretože je extra lenivá. Mám pocit, ako keby ten voz vôbec neshuntoval, alebo len veľmi málo, pretože do dosiahnutia charakteristiky motorov má rozjazd ako žihadlo, a akonáhle prejde regulácia do otvoreného stavu a má začať shuntovať, tak začne prúd klesať veľmi rýchlo, akokeby výzbroj "zabudla" shuntovať. Ale je možné aj to, že sú slabé motory, a dosahujú charakteristiku skôr než by mali, a potom je samozrejme celý priebeh akcelerácie "scvrknutý" do nižších rýchlostí
7106 nikdy taká lenivá nebola, mala však iný fenomén (a to nielen od Riškom spomínanej nehody), ktorý ale neviem či pretrváva aj teraz po VP-čke, ešte som tú česť nemal: vozu veľmi dlho trvá, kým od zadania brzdy radičom aj naozaj začne brzdiť, rádovo okolo sekundy, možno ešte kúsok. Neviem či je to vina trakčného meniča, alebo čoho, ale dôsledok je ten, že iná časť výzbroje za ten čas, kým brzda nabehne, zhodnotí že EDB vynechala a pri vyššom zadanom stupni dá impulz na zatvorenie ČB (v trvaní rádovo pár stotín sekundy, zruší ho hneď ako EDB začne nabiehať). Čo v spojitosti s tým, že na tlačítka otvárania dverí a dopytu je pamäťové relé (a keď sa niekto namiesto diaľkových svetiel trafí do tlačítka otvárania dverí, ktoré je hneď vedľa), môže spôsobiť pri následnom zadaní plnej brzdy otvorenie dverí počas jazdy, keďže spúšťačom je impulz pre zatvorenie ČB. Svojho času sme tento problém analyzovali na DO, ale uzavreli sme to ako neopraviteľné, pretože prvotnou príčinou bolo neskoré nabudenie EDB, na ktorého dôvod sme neprišli, to chce totiž rozobrať pol výzbroje... ?
To, že sú vozy lenivšie za dňa a živšie skoro ráno, večer a v noci, je fenomén, pozorovateľný snáď u každej električky, len na niektorej viac, na inej menej. Neviem presne fyzikálnu podstatu tohoto fenoménu, ale domnievam sa, že to je jednak úrovňou a tvrdosťou napájacieho napätia (ktoré je skoro ráno a neskoro večer, keď sú malé odbery, tvrdšie a vyššie než cez deň), a možno aj zmenou charakteristík niektorých súčiastok, príp. motorov, vplyvom zahrievania, ktoré keď sa po zotmení schladí, zasa trocha "ožijú"

Na 7105 je tento fenomén extra vypuklý, pretože je extra lenivá. Mám pocit, ako keby ten voz vôbec neshuntoval, alebo len veľmi málo, pretože do dosiahnutia charakteristiky motorov má rozjazd ako žihadlo, a akonáhle prejde regulácia do otvoreného stavu a má začať shuntovať, tak začne prúd klesať veľmi rýchlo, akokeby výzbroj "zabudla" shuntovať. Ale je možné aj to, že sú slabé motory, a dosahujú charakteristiku skôr než by mali, a potom je samozrejme celý priebeh akcelerácie "scvrknutý" do nižších rýchlostí

7106 nikdy taká lenivá nebola, mala však iný fenomén (a to nielen od Riškom spomínanej nehody), ktorý ale neviem či pretrváva aj teraz po VP-čke, ešte som tú česť nemal: vozu veľmi dlho trvá, kým od zadania brzdy radičom aj naozaj začne brzdiť, rádovo okolo sekundy, možno ešte kúsok. Neviem či je to vina trakčného meniča, alebo čoho, ale dôsledok je ten, že iná časť výzbroje za ten čas, kým brzda nabehne, zhodnotí že EDB vynechala a pri vyššom zadanom stupni dá impulz na zatvorenie ČB (v trvaní rádovo pár stotín sekundy, zruší ho hneď ako EDB začne nabiehať). Čo v spojitosti s tým, že na tlačítka otvárania dverí a dopytu je pamäťové relé (a keď sa niekto namiesto diaľkových svetiel trafí do tlačítka otvárania dverí, ktoré je hneď vedľa), môže spôsobiť pri následnom zadaní plnej brzdy otvorenie dverí počas jazdy, keďže spúšťačom je impulz pre zatvorenie ČB. Svojho času sme tento problém analyzovali na DO, ale uzavreli sme to ako neopraviteľné, pretože prvotnou príčinou bolo neskoré nabudenie EDB, na ktorého dôvod sme neprišli, to chce totiž rozobrať pol výzbroje... ?

Kami
Dnes rano 92/1 4397