Inak už boli aktivované semafory aj na poslednom prejazde, kde ešte boli od rekonštrukcie trate vypnuté - medzi zastávkami Nad lúčkami a Piazza San Francisco.
To, že svietia, ešte neznamená, že fungujú. Napr. na Jurigovom námestí na predzvesti svieti "stoj!", na odbočenie čaká IGK a vodič električky teda naozaj môže očakávať, že mu padne "stoj" aj na hlavnom návestidle, ale nepadne. Takto je to v 99 % prípadov. Vodiči sa preto naučili predzvesť ignorovať a keď náhodou hlavné návestidlo naozaj hodí "stoj!", padajú magnetky, cestujúci a nadávky.
Gumokolo s nitrianskou ŠPZ išlo z mesta po Záhradníckej rovno v ľavom pruhu a neuvedomilo si, že za Miletičkou už ľavý pruh nepokračuje rovno. Auto ale rovno išlo. Zramovalo stĺpik aj s dopravnou značkou a na ostrovčeku si odtrhlo pravé koleso. Koľaj z centra a neskôr pri nakladaní nepojazdného auta aj trolejbusy v smere na Jégého boli blokované.
Takéto veci riešia dráhové zákony/vyhlášky. Cestné zákony/vyhlášky sú pre dráhovú dopravu druhoradé.
"(7) Prevádzkovateľ dráhy alebo dopravný podnik môže v prevádzkových predpisoch ustanoviť ďalšie návesti, návestidlá, svetelné signály a značky po ich schválení príslušným vyšším územným celkom."
Vo vyhláške sú uvedené iba na účel vyhlášky a to je predmet zákona o CESTNEJ premávke, teda menovite:
a) aby signály poznali vodiči v prípade, ak sú nimi regulované vyhradené jazdné pruhy,
b) aby signály poznali vodiči električiek tam, kde sa používajú na reguláciu v prípade križovania s cestnou premávkou.
Inak sa vodič električky riadi interným predpisom v ktorom predzvesť definovaná je.
Keď už je otvorená táto téma, aký je vlastne právny status predsignálov? Vyhláška 30/2020 niečo také nepozná, nemali byť teda rovnako záväzné ako tie, ktoré pod sebou nemajú "P"?
Tu je problém, že električkové signály nemajú prechodový signál Čakaj ("oranžovú"). Síce vo vyhláške už zavedený je (jedno svetlo v strede hornom riadku), avšak neviem o tom, žeby sa aj reálne niekde vyskytoval. Aj keď konkrétne na tomto mieste je špeciálne návestidlo pre električky zbytočné, stačilo by riadiť sa klasickým cestným trojfarebným návestidlom.
To je ten problém.
Už nedavajú vodiči taký pozor na predzvesti pred križovatkami lebo preferencia. No tá nemusí fungovať na 100%.
Podobne takto električka skoro zrušila auto na otočke pred River parkom..
To je naozaj prekvapivé. Keď v 99,9 % prípadoch takýchto nehôd je na vine vodič gumokolu a človek denne zažíva veľa situácií, kedy vodič električky ďalším takýmto nehodám pohotovou reakciou zabráni, nečudo, že človek to už berie tak nejak automaticky. Faktom je, že už včera na karloveskej nefungovala preferencia a viackrát som videl, že hodili semafory "stoj!" tesne pred električkou, ktorá potom "magnetkovala".
V DPB sa to rozhodne takto nerobí, maximálne možno dispečeri o pár minút pozdržia posledné jedno - dve vozidlá v obratisku, ale aj to je skôr výnimočné. No stále je to zlepšenie v porovnaní s minulosťou, kedy dispečeri viac-menej iba sedeli v aute a niečo vypisovali alebo sa tvárili, že niečo vypisujú. Mám v živej pamäti situáciu spred pár rokov, kedy som jazdil nejakú víkendovú X-ku z Komisárok do vozovne Krasňany a pred dispečerom sediacim v C3 sa pri vozovni prázdny autobus pohol v smere do mesta v okamihu, kedy som otvoril dvere na výstup asi 70 cestujúcim. V súčasnosti je naozaj občas vidieť, že sa dispečeri snažia a dokonca aj použijú zdravý rozum.
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
N/A