ďalším, ak nie hlavným, problémom je finančné ohodnotenie tejto práce, pokiaľ mám informácie, tak platy vodičov sú úbohé a dnešná mladá generácia to za tie prachy nebude robiť ani náhodou, česť výnimkám
On pisal o Cesku, nie Slovensku (reakcia na moj prispevok).
V CR to je nasledovne:
Řidičské oprávnění pro skupiny D lze udělit rovněž osobě, která dosáhla věku 21 let nebo 23 let. Toto řidičské oprávnění opravňuje do dosažení věku 24 let jeho držitele k řízení
a) v rámci vstupního školení podle zvláštního právního předpisu,
b) pokud je držitelem průkazu profesní způsobilosti řidiče a podrobil se vstupnímu školení podle zvláštního právního předpisu
1. v rozšířeném rozsahu (21 let), nebo
2. v základním rozsahu, jedná-li se o osobu, které bylo řidičské oprávnění pro skupinu D uděleno ve věku 23 let.
ale je to s obmedzenim, od 21 sice dostanes D, ale mozes jazdit len mhd alebo primestku dopravu, teda to, na co sa nevztahuje AETR. bud maju cesi vynimku, alebo sme my boli zase raz papezkejsi ako papez. aj ked, treba povedat, ze u nas sa dvihal vek pre ziskanie jednotlivych skupin vodicakov po serii tazkych nehod.
Mna by zaujimalo ako to je s tou smernicou, ked taky DPMB a aj vacsina inych ceskych podnikov na autobusy pozaduje len 21 rokov. Len na Slovensku som sa stretol s 24.
Keby DPB požadoval prax, tak by nenašiel takmer nikoho, keďže všetci ostatní chcú hotových vodičov s viacročnou praxou a aj tí majú veľké problémy. Aj problematika tej praxe je skôr ošemetná. Veľa starších vodičov si počas vojny urobilo C, jazdili na tankoch alebo pragách, uznali im to ako prax, hoci to s prepravou cestujúcich nemá nič spoločné. Rovnako je iné jazdiť na družstevnej liazke s prívesom, ako s kĺbovým autobusom, kde namiesto jačmeňa vozíš živých ľudí. Pokiaľ ide o implementovanie európskej smernice, ktorá upravuje vek pre získanie vodičského oprávnenia skupiny D na 24 rokov, to je rovnaká hlúposť, keďže odstavila mladých ľudí od vodičskej profesie. Takto sa to teraz rieši látaním, preškoľovaním starších vodičov, ale to nie je systémové riešenie, keďže počet vodičov atakujúcich dôchodkový vek sa každý rok zvyšuje.
DPB ako jediný "väčší" podnik široko-ďaleko je ochotný ľudí zamestnať aj bez praxe, a tuším opäť platí, že v rámci nejakej zmluvy (na odrobených X rokov v podniku - neviem či nie 5, ale nechcem písať vtákoviny) aj Dčko spravia zamestnávateľovi v podstate zadarmo, jedinou podmienkou je mať 24 rokov a aspoň to Bčko.
tak to som nevedel, že na električku nebolo treba ani B-čko...
zaujímalo by ma, ako je to dnes, keď už neplatia rôzne výnimky - aké sú vlastne požiadavky na električky, prípadne ako je na trolejbusoch, keď na D-čko treba mať tuším 2ročnú prax s nákladným autom, či by som si čisto teoreticky mohol urobiť D-čko, keď mám papiere na trolejbus, ale za "veľkým" volantom som nesedel 26 rokov, vedel by sa niekto k tomu vyjadriť?
Vtedy na električky nebolo treba ani B, stačil kurz + zácvik. Brigádnici nemuseli podpisovať ani záväzok. A trolejbusári často robili kurz v jednom záťahu B, C, trolejbus. Inak dnešný nezáujem podniku o vodičov je pozoruhodný.
Aj vtedy bol vodičov nedostatok, ale nikto sa nezaujímal o nejaké limity nadčasových hodín (môj osobný rekord je 440 hodín v mesiaci, jedna vodička v spolupráci s výpravcom nie celkom čistým spôsobom (čiže nie všetko odjazdila) sa dostala na 515)), boli brigádnici, robilo sa "za hotové... Dnes už je to asi inak.
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Gryzly65