MHD je stratová (tak ako takmer všade vo svete) práve preto, že je to verejná služba. Z tohto titulu sa prevádzkujú aj také linky ako 44, 151... ktoré sú jedinou obsluhou daných lokalít, MHD premáva už od rána od 5:00 až do 23:00 večer, poskytujú sa zľavy dôchodcom, deťom, študentom..., bezplatná doprava a koniec koncov aj pravidelným cestujúcim (električenka) a pod. Ak by mala MHD existovať len na čisto komerčnej báze, tak by v BA zostalo možno 20 nosných liniek premávajúcich od 6:30 do 21:00.
Prečo by mu muselo pridať na zisk? Vyrovnané hospodárenie je v niečom zlé? Ak by mal podnikateľ garantované, že nebude v strate, s radosťou pôjde podnikať do takého odvetvia.
Ale aký to bude mať význam, keď MHD je celkovo tak či tak stratová? Akurát zatiaľ čo mesto DPB poskytne dotáciu len do výšky straty, podnikateľovi bude musieť pridať ešte aj na zisk, z čoho je možné v slovenských podmienkach vyrobiť akurát pekný tunel.
Či nebodaj sa chystáš založiť si firmu prevádzkujúcu MHD?
nemyslel som to tak... myslel som napr ze do BA vstupia 4 sukromnici, ktorym mesto pod podmienkou ze bude respektovat prvorade jeho priority moze prevadzkovat linky...
Podobne ako funguje primestska... Linka z Novej Sedlice do Ubli urcite nie je pre sukromnika atraktivna, ale okres Snina rozhodol (resp Presovsky kraj, neviem v cej kompetencii to je), ze minimalne tolko spojov tam MUSI chodit, inak SAD Humenne nemoze prevazdkovat obsluhu okresov ML,SV,HE...
v BA su linky ktore su atraktivne pre sukromnika a potom take co su neatraktivne... v celej baze je BA neatraktivna lebo vykonavanie MHD je tazke, preto by som dovolil viacerym sukromnikom, nech si to podelia (aj ziskove linky, aj neziskove)...
Ten system by bol v pohode realizovatelny ak by bol dostatocne regulovany. Ziadne haluze ako DPB. A samozrejme bez tej vety" pokial by si sukromnici splnili poziadavky od magistratu, mohli by si navyse robit co chcu"
Presne tak. Veď zástupcovia študentov by mali sedieť aj v nejakej rade (nenapadne ma presný názov) ktorá sa spolupracuje s vedením školy. Taktiež určite existuje aj nejaká Rada ubytovaných študentov na HOPA. Treba sa na nich obrátiť a dožadovať sa navrátenia linky 84 k EUBA oficiálnou cestou a nie len tu po fóre vypisovať. Potom je samozrejmé že sa vyhovie "dôchodcovskej väčšine" keď tá vie, kam sa má obrátiť.
Teoria o nestarani? Ok, ale naco je tam potom tolko platenych ludi, co to maju na starosti. Ked na takomto zakladnom priklade zlyhaju, svedci to o vedomosti mestskych uradnikov o vlastnom meste. Ale nema vyznam sa rozpisovat o ich blbosti, vsak.
A studenti sa mozu starat az po zmene, naco sa maju zaujimat dopredu, ked ani dochodcovia sa nezaujimali dopredu a budeme to menit kazdy rok. ?
Odkial ma nejaky cepeckar vediet, ze sa tu dochodcovia buria a pod.
"pokial by si sukromnici splnili poziadavky od magistratu, mohli by si navyse robit co chcu..."
To je pekná blbosť. Hneď by sa ti mohlo stať, že zastávky v tvojom okolí by neboli ani pre jedného z nich zaujímavé, čo by si na to hovoril potom?
Resp. ak nie je požiadavkou magistrátu preprava študentov z internátu ku škole, tak myslíš, že pre súkromníka by to zaujímavé (obzvlášť počas skúškového) bolo?
Mohli by jazdit aj minutu pred odchodom inej linky dotovanej mestom a vykradat zakaznikov?
A myslim, ze chore to nie je, pretoze o MHD ma rozhodovat ten, kto ju dotuje. Druha vec je, ako rozhoduje, o tom hovorit nebudem. Dopravcom - sukromnikom - by malo ist o zisk, preto by asi nikto z nich nenavrhoval linky typu 151 alebo 44. Na to je tu objednavatel vykonov vo verejnom zaujme, aby si urcil, co chce dotovat, a akou sumou to chce dotovat. Iste ze linka 93 potrebuje inu dotaciu ako linka 44. Zaroven objednavatel dohliada na to, aby neexistovali subehy spojov na rovnakej trase - vid novelu zakona 168. To je ten pripad, ze jeden sukromnik ide o 7.05 z bodu A do bodu B a druhy ide 7.03 v rovnakej trase, aby tomu prvemu ukradol vsetkych zakaznikov... Vid Bansku Bystricu.
Samozrejme by to lepsie bolo. ALE len za podmienky ze to bude poriadne koordinovane a ze sa zabezpeci jednotna tarifa s moznostou prestupovania medzi dopravcami na jeden listok (napr. 30-minutovy s tym ze nan pojdem aj busom DPB aj busom trebars SlovakLines - len priklad). Aby sme nedopadli ako Banska Bystrica.
Problem je v tom ze akcionarom DPB je len a jedine mesto. To je ako keby Bill Gates povedal ze sa do Windowsov bude predinstalovavat IE a Microsoft by tam predinstaloval FF.
Jo a teoriu o nestarani sa do nicoho mozme kludne aplikovat na vsetko mozne, kde za nas rozhoduju ini...
Iste sa DPB "dobre" argumentovalo za zachovanie povodnej 84, ked mali vsetci mocipani na stoloch len staznosti rozzurenych dochodkyn z Ovsista a ziadnu staznost na pripravovane zmeny od studentov. Komu potom myslis, ze potom daju za pravdu ti, co rozhoduju? Tazko sa niekomu ide proti prudu, ked nema za sebou nejaku skupinu ludi, co by ho podrzala... A EUBAci veru nepodrzali nikoho, kedze odignorovali vsetky moznosti, ktore mali na zvratenie toho, co sa zaviedlo...
To je ale velmi chore zmyslanie vykonavania MHD...
Nebolo by lepsie, keby vzniklo take male BID iba v ramci bratislavy, ze by sem prislo viacero sukromnikov, ktory by museli v ramci BA unifikovat sluzby a tarifu a v postate by si tu mohli zavadzat linky ako im to vyhovuje + museli by sa podriadovat prioritam magistratu?
resp myslel som to naopak... pokial by si sukromnici (naschval pouzivam mnozne cislo, pretoze jeden specializovany sukromnik na MHD v BA by asi skrachoval) splnili poziadavky od magistratu, mohli by si navyse robit co chcu...
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Valec