Reakcia na: Red-Hawko #51996:
Toto by mal byť on. Archív má Pravda spoplatnený, preto takto napísané a nie link.MHD: Na ďalšie zmeny nemajú
12.10.2005; Pravda; príloha Bratislava
BRATISLAVA - Nespokojní cestujúci sa dočkali. Dopravný podnik pre nich po vyhodnotení súčasnej situácie v mestskej hromadnej doprave pripravil hneď niekoľko zmien.
Časť z nich začala platiť už v pondelok. Linka č. 68 odvtedy jazdí v rannej špičke namiesto každých šesť každé štyri minúty, linka č. 98 premáva namiesto každých osem každých šesť minút.
Ďalšia časť zmien bude aktuálna od pondelka 17. októbra. "Od tohto dňa sa zintenzívnia intervaly aj na linke č. 80, ktorá pôjde v špičke namiesto pôvodných šiestich každé štyri minúty," vysvetlil technický riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Bronislav Weigl.
Dôvodom sú zvýšené kapacitné požiadavky na spomínaných trasách. "Po prázdninách sme zaznamenali nárast cestujúcich, ich počet sa výrazne zvýšil aj v porovnaní s vlaňajším septembrom," objasnil Weigl. To sa však netýka len Petržalky, podstatne vyťaženejšie jazdia podľa neho napríklad aj električky z Dúbravky.
Ďalšie podobné zmeny v blízkom čase pre nedostatok financií nepripravujú, neznamená to však, že by neboli potrebné. Na linke č. 96 by sa napríklad zišlo vymeniť krátke autobusy za kĺbové, lenže niet za aké. "Posledných 74 sa kupovalo ešte v roku 1998, odvtedy nie," prezradil Weigl. Do vozovní dopravného podniku odvtedy pribudlo akurát 33 tzv. midi autobusov, 118 starších vozidiel prešlo generálnymi opravami. Na plynový pohon v rámci nich prerobili 58 kĺbových autobusov.
"Keďže nový kĺbový autobus stojí okolo desať miliónov, na jednu takúto linku by sme potrebovali do sto miliónov korún," vrátil sa ešte Weigl k problémom na linke č. 96. Preto sa podľa neho uvažuje aj o možnosti opráv starších vozidiel.
Intervaly v niektorých časoch by sa zase zišli zhustiť na linke č. 59, rovnako ako by ich v iných chceli zriediť. "To preto, aby boli tie spoje čo najviac využité," zdôraznil technický riaditeľ. Dodal, že už o tom rokovali s firmami aj školami na jej trase. Niektoré dokonca po dohode s dopravným podnikom pozmenili začiatok vyučovania na 8.30 h. "V západoeurópskych mestách je už bežné, že všetky školy nezačínajú v rovnakom čase."
Keďže mestská hromadná doprava obsluhuje všetky mestské časti, medzi nespokojných cestujúcich rozhodne nepatria len Petržalčania. "Už dlhšie uvažujeme o zmenách na linke č. 21, ktorá jazdí do Devínskej Novej Vsi. Lenže vzhľadom na jej vzdialenosť od centra by už skrátenie intervalov o minútu znamenalo potrebu štyroch až piatich nových autobusov, ktoré nemáme," povedal Weigl.
Aspoň po čiastočných zmenách túžia rovnako aj Rusovčania, Jarovčania a Čunovčania. Niežeby boli nespokojní, ale chceli by, aby sa z domu mohli dostať nielen pod Nový most, ale aj do iných častí Bratislavy, napríklad za Mostom Apollo. "Z technických príčin to však naozaj nejde, pretože toľko vozidiel jednoducho nemáme," konštatoval znovu Weigl.
Z tohto dôvodu preto nehrozí ani "návrat" starých liniek, pôvodných trás, možné sú zatiaľ len kozmetické úpravy. Pripomienkovať situáciu v MHD však môžu Bratislavčania aj naďalej, robia to tak nakoniec už roky, zmeny-nezmeny. Pre zaujímavosť, na tie posledné, výraznejšie, zareagovalo mailom okolo tisíc ľudí.
Red-Hawko