DOPRAVNÝ PODNIK V MINULOM ROKU NA ČIERNYCH PASAŽIEROCH ZAROBIL 33 MILIÓNOV KORÚN
(26.11.2004; Televízna stanica STV 1; Ranný magazín; 06.00; 2 min.; NOVÁK Matej)
Viliam STANKAY, moderátor:
"Čierni pasažieri v mestskej hromadnej doprave trápi asi každé veľké mesto, nevynímajúc Bratislavu a Košice. Najväčšie problémy s neplatiacimi cestujúcimi majú ale v metropole Francúzska, Paríži, kde sa jazdenie načierno stáva adrenalínovým športom."
Matej NOVÁK, redaktor:
"Preskakovanie turniketu, natlačenie sa za platiaceho cestujúceho, čakanie s označovaním cestovného lístku do poslednej chvíle, či hra na slepého a hluchého, tak to sú triky, ktorými sa snažia obyvatelia Paríža oklamať revízorov pri kontrole. Najväčšie problémy majú dopravné podniky spravujúce metro a autobusové spojenie v centre Paríža. Francúzske úrady sa preto rozhodli prijať tvrdšie postihy pre čiernych pasažierov. Ak revízor chytí cestujúceho bez lístka, hrozí mu okrem pokuty vo výške až 7500 eur aj polročné väzenie. Kvôli jazdeniu načierno stihli dopravné podniky postaviť pred súdy už tisíce ľudí. Jeden mladík dokonca skončil vo väzení. Revízori ho totiž chytili jedenásť krát za deň. Slovenské dopravné podniky s neplatiacimi cestujúcimi na tom nie sú o nič lepšie, napríklad v Bratislave ich je ročne okolo 55 000. Dopravný podnik na čiernych pasažieroch len v minulom roku zarobil 33 miliónov korún. O zvýšení pokút na Slovensku nemôžu štátne podniky vôbec uvažovať. Dôvodom je zákon o cestnej doprave a dráhach, ktorý stanovuje maximálnu výšku pokuty na stonásobok základného cestovného bez zliav a príplatkov, čo je 1400 korún."
(26.11.2004; Televízna stanica STV 1; Ranný magazín; 06.00; 2 min.; NOVÁK Matej)
Viliam STANKAY, moderátor:
"Čierni pasažieri v mestskej hromadnej doprave trápi asi každé veľké mesto, nevynímajúc Bratislavu a Košice. Najväčšie problémy s neplatiacimi cestujúcimi majú ale v metropole Francúzska, Paríži, kde sa jazdenie načierno stáva adrenalínovým športom."
Matej NOVÁK, redaktor:
"Preskakovanie turniketu, natlačenie sa za platiaceho cestujúceho, čakanie s označovaním cestovného lístku do poslednej chvíle, či hra na slepého a hluchého, tak to sú triky, ktorými sa snažia obyvatelia Paríža oklamať revízorov pri kontrole. Najväčšie problémy majú dopravné podniky spravujúce metro a autobusové spojenie v centre Paríža. Francúzske úrady sa preto rozhodli prijať tvrdšie postihy pre čiernych pasažierov. Ak revízor chytí cestujúceho bez lístka, hrozí mu okrem pokuty vo výške až 7500 eur aj polročné väzenie. Kvôli jazdeniu načierno stihli dopravné podniky postaviť pred súdy už tisíce ľudí. Jeden mladík dokonca skončil vo väzení. Revízori ho totiž chytili jedenásť krát za deň. Slovenské dopravné podniky s neplatiacimi cestujúcimi na tom nie sú o nič lepšie, napríklad v Bratislave ich je ročne okolo 55 000. Dopravný podnik na čiernych pasažieroch len v minulom roku zarobil 33 miliónov korún. O zvýšení pokút na Slovensku nemôžu štátne podniky vôbec uvažovať. Dôvodom je zákon o cestnej doprave a dráhach, ktorý stanovuje maximálnu výšku pokuty na stonásobok základného cestovného bez zliav a príplatkov, čo je 1400 korún."
Ike