Si si istý že Arriva dostáva nejaké preddavky? Lebo narýchlo ich v zmluve neviem nájsť. Aj by mi prišlo dosť divné keby dopravca na jednej strane skladal bankovú záruku, ale súčasne iné prostriedky dostával od župy vopred.
Neviem, ako to je v tomto prípade, v zmluve je to komplexnejšie opísané (a rozdelené aj po jednotlivých nákladoch) a nemám čas to teraz študovať. Ale domnievam sa, že k určitému dátumu (štvrťročne) sa robí vyúčtovanie, kde sa porovná objem objednaných km a objem poskytnutých km a dopravcovi vznikne buď preplatok alebo nedoplatok. Každopádne, pokuta nemôže byť nedoplatkom, pretože nedoplatok dopravcovi môže vzniknúť aj z objektívnych dôvodov (napr. výluky). Taktiež netuším, kedy sa platí pokuta. Ale v princípe to bude dvoch nezávislých krokoch: kraj si objedná km a zaplatí dopravcovi preddavok, dopravca odjazdí 3/4 objednávky, preto mu vznikne nedoplatok a kraju preplatok, dopravca vráti časť preddavku a nakoniec dopravca zaplatí zmluvnú pokutu. Takto mi to dáva logiku aj podľa toho, čo som videl v zmluve.
Je to podobne, ako platíš za plyn.
V prípade DPB je situácia iná, lebo je akcionárom mesto a o výške transferu rozhoduje valné zhromaždenie = primátor, ktorý si nechá svoj návrh odobriť zastupiteľstvom. Výška transferu je definovaná v dodatku k zmluve, ktorý sa robí na konci roka na ďalší rok a vychádza z tzv. ročného plánu organizácie dopravy (v podstate PDO) a tiež sa platí formou preddavku. Kvôli pandémii sa však počas posledných dvoch rokov tento transfer mimoriadne zvyšoval aj v priebehu roka. Jazdilo sa menej, ale DPB a mesto malo záujem držať si vodičov, čím krátkodobo rástli náklady a klesali tržby.
Ešte jedna vec mi nie je úplne jasná: platí kraj iba za to, čo Arriva reálne odjazdí, alebo platí za celú objednanú službu s tým, že pokuta je vlastne forma ako za neodjazdené spoje neplatiť? Alebo je to ešte kombinácia, že sa pri neodjazdenom spoji stanovuje dôvod a úhrada sa znižuje iba v prípade výpadkov spôsobených priamo dopravcom?
Lebo som zatiaľ nikde nezachytil, že by napr. v Bratislave mesto znižovalo dotáciu pre DPB, ak by niektoré spoje neodjazdil.
A veď čo no, občas dačo nejde ale tak snáď nie je problém si v zime a daždi pár hodín - 2 až 4 cez víkend niekde počkať. Posledné vynechané pred polnocou majú náhradu ráno o piatej, veď to je hneď.... A dokonca v januári zadarmo MNE SA SNÁĎ SNÍVA, TOTO NIE JE REALITA, VŠAK NIE?
László si fakt robí z ľudí prdel:
"Zaviazali sme sa, že situáciu vyriešime a cestujúci vidia, že sa situácia v prímestskej autobusovej doprave v Bratislavskom kraji každý týždeň zlepšuje."
Účtovne idú výnosy z tržieb Arrive. Ale výnosy sú nižšie ako náklady a keďže Arriva nejazdí tam a vtedy kedy chce (ako bežný podnikateľ) ale jazdí kam jej to nakáže kraj, kraj posiela Arrive transfer (asi štvrťročne?). Transfer je nákladom kraja a výnosom Arrivy, takže končí v zisku.
Kraj z tohto žiadny výnos nemá, ale keďže výška transferu nepriamoúmerná k počtu cestujúcim, čím viac cestujúcich, tým menší náklad pre kraj a tým lepší hospodársky výsledok pre kraj.
Pokuta bude výnos pre BSK, ktorý (predpokladám) je mimoriadnym výnosom, s ktorým sa v rozpočte nepočíta. Pokuta navyše nie je určená na prevádzku BSK, ale ako "výchovný" mechanizmus. Preto by bolo fér, keby tento výnos kraj hneď pretavil do nákladu v podobe "ospravedlnenia" pre cestujúcich. Ak to skrátim, vlastne by Arriva zaplatila pokutu svojim zákazníkom za nedodanie adekvátnej služby.
Arriva má rovnako veľa peňazí bez ohľadu na to čo sa vyberie na cestovnom. De facto je cestovné príjmom BSK, len de jure sa to rieši tak ako popisuješ. Bezplatné cestovné plánuje BSK kryť príjmami z pokút pre Arrivu.
Neviem kde tam vidíš zvýhodnenie Arrivy. Tá podľa všetkého prerobí len na pokutách aspoň 2 milióny eur, takže by pre nich najlepší scenár zrejme bol keby sa toho zbavili. O to viac že tú prevádzku zrejme budú musieť dotovať kvôli zle vypočítanej cene.
Keď sa tu písalo, že príjem z cestovného ide Arrive a o to menej jej zaplatí BSK, bude toto znamenať, že BSK zaplatí Arrive plnú sumu, lebo bude mesiac jazdiť zadarmo? A to predĺženie o dva mesiace zaplatí kto? BSK, či Arriva? Byť na mieste SL, tak namiesto vodičov už najímam dobrých právnikov. Lebo všetko toto (aj to predčasné zvýšenie platov) je len neférová pomoc víťazovi, ktorý vyhral iba kvôli cene (a za tú cenu nevie dodať objednanú službu).
Tu zas nesúhlasím. Ak sa služba neposkytuje, tak by bolo dobré ju aspoň neúčtovať. V tomto podľa mňa BSK skôr mešká - bezplatná PAL mala byť najneskôr od 16.11. A rozhodne by nemala byť obmedzená na jeden mesiac, ale až do vyriešenia problému.
zblizka mi to prislo ako paska, predpokladam ze to daju do premavky dole
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
810zssk