VozidláAutobusy › Solaris Urbino 12

Solaris Urbino 12/II #5101 z 1. série
Solaris Urbino 12/II #5101 z 1. série
Solaris Urbino 12/II #5102 z 2. série
Solaris Urbino 12/II #5102 z 2. série
Solaris Urbino 12/III Hybrid pôvodom z Varšavy
Solaris Urbino 12/III Hybrid pôvodom z Varšavy

Úvod

Nízkopodlažné autobusy Solaris Urbino 12 produkovala poľská firma Solaris Bus & Coach (pôvodne Neoplan Polska) od roku 1999 ako prvé autobusy pod značkou Solaris. Zo základnej 12-metrovej verzie s naftovým pohonom boli postupne odvodené aj iné dĺžkové varianty a postupne aj vozidlá s alternatívnymi pohonmi. V priebehu výroby tohto typu bolo predstavených niekoľko modernizovaných verzií (generácií) modelového radu Urbino. Nástupcom pôvodného modelu Urbino bola v roku 2014 štvrtá generácia s označením New Urbino.

Pre košickú mestskú dopravu boli zakúpené tri vozidlá Solaris Urbino 12 s naftovým pohonom druhej generácie. Neskôr dopravný podnik zakúpil ešte tri jazdené vozidlá Solaris Urbino 12 tretej generácie s hybridným pohonom, ktoré pôvodne jazdili v Poľsku.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris Urbino 12/II 5101 2003 2003 2019 1
2. Solaris Urbino 12/II 5102 – 5103 2004 2004 od 2017 2
3. Solaris Urbino 12/III 7729, 7732 – 7733, 7735, 7737 2006 – 2007 2021 2021 5
4. Solaris Urbino 12/III Hybrid 5119 – 5121 2016 3
Spolu 2003 – 2016   11

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2850 mm
Výška podlahy 320 mm (1. - 2. dvere)
340 mm (3. dvere)
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 70
Celkový počet miest 100 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10300 kg (1. séria)
13000 kg (2. séria)
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor DAF PE 183 C1, radový šesťvalec (1. séria)
DAF PR 183 S1, radový šesťvalec (2. séria)
Výkon motora 188 kW / 2080 rpm (1. séria)
183 kW (2. séria)
Objem motora 9186 cm3 (DAF PE 228 C)
Maximálna rýchlosť 80 km/h (s obmedzovačom rýchlosti)
Prevodovka VOITH DIWA.3 D854.3E
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu dvojnápravového autobusu tvoria navzájom zvarené nehrdzavejúce oceľové profily, bočnice sú zvonka oplechované oceľovým plechom. V pravej bočnici sú osadené troje dovnútra sa otvárajúce dvojdielne dvere.

V interiéri boli osadené plastové sedadlá s textilným poťahom STER 6MN. Pre cestujúcich na invalidných vozíkoch bola v priestore stredných dverí umiestnená výklopná nástupná plošina. Nástup do vozidla je uľahčený možnosťou naklápania skrine vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Sklá boli do karosérie osadené technológiou lepenia.

Vodičovi bol umožnený lepší výhľad z vozidla znížením čelného skla v pravej časti. Vetranie interiéru je zabezpečené elektronicky ovládanými výklopnými stropnými vetrákmi a výklopnými hornými časťami bočných okien. Pre pohodlie vodiča sa na strechu vozidiel 2. série umiestnila bezkompresorová klimatizačná jednotka Trav-l-cool pracujúca na báze odparovania vody.

Motor sa nachádza v zadnej časti vozidla, nádrž na naftu s celkovým objemom 250 l osadili pod sedadlami na pravej strane v blízkosti zadnej nápravy. Autobus je vybavený jednou natáčacou nápravou a zadnou poháňanou nápravou. Informovanosť cestujúcich je zabezpečená optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE.

Prevádzka

Prvé vozidlo, #5101, bolo po zaradení do premávky možné stretnúť na rôznych linkách obsluhovaných 12-metrovými autobusmi. Po zaradení ďalších dvoch autobusov boli všetky pridelené na linky 13 a 25.

Neskôr opäť premávali na viacerých linkách, najmä na garantovane nízkopodlažných spojoch a vozidlo #5101 dlhodobo slúžilo ako zálohové vozidlo.

Od roku 2012 boli tieto autobusy vypravované počas pracovných dní na linky 16, 25 a 29.

Po dodaní autobusov SOR NB 12 boli preradené k dispozičným vozidlám.

Záverom októbra 2021 bolo prenajatých päť jazdených autobusov z Dopravného podniku Ostrava, ktoré sa začali do premávky zaraďovať postupne na prelome októbra a novembra 2021. Ich prenájom bol ukončený už v decembri 2021.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným autobusom tohto typu bolo po dlhoročných problémoch s prevodovkou vozidlo #5103. Nasledoval ho #5101, ktorý v októbri 2019 zhorel.

Katalóg vozidiel

5101

5102 5103

8907 8908 8909 8910 8911

5119 5120 5121

Legenda a štatistika

5102nevyradené vozidlo: 4 (36,4 %)
5101vyradené vozidlo: 7 (63,6 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
7729 8907 
7732 8908 
7733 8909 
7735 8910 
7737 8911 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.