Úvod

Nízkopodlažný autobus s elektrickým pohonom predstavil český výrobca SOR Libchavy na výstave Autotec 2010, pričom elektrobus získal cenu Autotec Prix v kategórii Automobily a prípojné vozidlá. Vozidlo bolo vyvinuté v spolupráci s DP Ostrava a firmou Cegelec, ktorá dodala elektrickú výzbroj. Karoséria elektrobusu vychádza z mestského autobusu SOR BN 12, kde bola znížená zadná časť a skrátený zadný previs, predná nízkopodlažná časť zostala bez zmeny. Päť elektrobusov bolo do Košíc dodaných v priebehu septembra a októbra 2014 v rámci 127-kusovej dodávky autobusov SOR. Dojazd vozidla na jedno nabitie je od 110 do 160 km, využitie elektrobusov na bežných mestských linkách s vyšším denným kilometrickým priebehom je preto obmedzené.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR EBN 10.5 6801 – 6805 2014 2014 5
Spolu 2014   5

Technické parametre

Dĺžka 10370 mm
Šírka 2525 mm
Výška 2800 mm
Výška s klimatizáciou 2920 mm
Výška podlahy 340 mm
800 mm (vzadu)
Rázvor 6320 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 19 + 6 sklápacích sedadiel + 1 invalidný vozík
Počet miest na státie 54
Celkový počet miest 73
Elektrická výzbroj Cegelec
Motor Pragoimex TAM 1052 C6B (400 V)
asynchrónny, šesťpólový, kvapalinou chladený
Výkon motora 120 kW, krátkodobo preťažiteľný na 200%
Počet motorov 1
Celkový výkon 120 kW
Nápravy predná: SOR BN 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Rába, tuhá
Pneumatiky predné: 285/70 R19,5 (7,5 x 19,5")
zadné: 285/70 R19,5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú panelovú karosériu autobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu zvonku obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu výklopných elektropneumaticky ovládaných dverí s dopytovým ovládaním.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík alebo invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Vodičovi umožnili kontrolu zadnej časti vozidla prostredníctvom cúvacej kamery na zadnom čele. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí v priestore dverí.

Osvetlenie interiéru zabezpečili stropnými osvetľovacími telesami so žiarivkami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním. Vetranie riešili posuvnými časťami bočných okien, dvoma strešnými výklopnými vetrákmi a ventilátormi. Priestor kabíny vodiča vybavili klimatizáciou. Vozidlá dodali v korporátnom modro-bielo-žltom farebnom vyhotovení.

Prevádzka

Elektrobusy boli 15. októbra 2014 skúšobne nasadené na linku 32. Jedno vozidlo premávalo na dopoludňajšej a ďalšie na popoludňajšej časti služby. Cez pracovné dni premávalo počas špičiek aj tretie vozidlo na delenej službe.
Po obstaraní elektrobusov SOR EBN 11 boli #6801, #6804 a #6805 preradené do garáže Šaca. Premávajú na linkách 26 a na vnútrozávodovej doprave U.S.Steel.
#6802 a #6803 premávajú na rovnakých linkách ako elektrobusy SOR EBN 11.

Katalóg vozidiel

6801 6802 6803 6804 6805

Legenda a štatistika

6801nevyradené vozidlo: 5 (100 %)
6803odstavené vozidlo: 1 (20 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Mike #13:
6801, 04, 05 áno
Podľa výpravy pri jednotlivých vozidlách usudzujem, že už sú parkované v Šaci?
Reakcia na: tom393 #11:
Škoda, že DPMK mi plní len tie sny, čo nechcem aby sa stali realitou... ?
Reakcia na: Dispecer #8:
asi sa ti splnil sen 😃 😃 😃
Reakcia na: Dispecer #8:
3 minúty by zaručene minimálne v sedle nestačili...
Reakcia na: veteran #7:
Aj také bolo...
Reakcia na: veteran #7:
Ak by ich bolo aspoň 30 ks a jazdili by aspoň v 3 min intervale... ?
Reakcia na: 110mat110 #6:
Nemám pochýb, žeby sa našiel jedinec, ktorý by toto (polo)oficiálne navrhol.
Reakcia na: peter1991 #3:
Nech skusia tieto elektroSOmaRiny nasadit na 71/72 hned uvidia co si ludia myslia o nahrade trolejbusov
No snád im už nejakú linku aj "vymyslia" ked ich tu "dovliekli", no podľa toho čo bolo zverejnene, že koľko toho "vydržia" tie baterky, tak asi najvhodnejšia je pre nich fakt L28, nič kratšie a zaroveň aj trhane tu pre nich asi vhodne nebude (ked už ani "midisor-ky" nemáme kam nasadit) ?
No zaujimalo by ma koľko ich jazdi v Ostrave, či sa im osvedčili - pokiaľ viem v zime bol s nimi problém tam.. Dufam ale že ich uvidime niekde nakoniec jazdiť, a nielen do prvej tuhej zimy.. Aby neskončili po pár mesiacov niekde v garažiach, či v ponuke na odpredaj (tak ako naše Iveca)?
No nechajme sa prekvapiť ?
Reakcia na: KosickyTiger #1:
Sa spytaj toho vyskereneho slintosa, naco sa kupovali?
Žeby taktika ako nenápadne zrušiť trolejbusy ? 🙂 "Trolejbusy sme síce nahradili autobusmi ale na iných linkách autobusy elektrobusmi ?
Reakcia na: KosickyTiger #1:
To sa pýtal asi každý, keď sa to objavilo vo VO... ?
A načo nám tu vlastne budú, resp. na aké linky pôjdu??