VozidláElektričky › ČKD Tatra T6

Tatra - ČKD T6A5 #600 pred zaradením do premávky
Tatra - ČKD T6A5 #612 po inštalácii BUSE s tyrkysovo-bielym náterom
Tatra - ČKD T6A5 #626 po veľkej prehliadke s novým korporátnym náterom

Úvod

Električky typu T6 českého výrobcu ČKD Tatra Praha boli pokračovateľom typu Tatra T5, ktorý však v Košiciach nikdy nepremával. Vo vozidlovom parku mali nahradiť električky T3, nakoniec ich však bolo zakúpených len 30 kusov. V čase výroby prototypov bol ich design už značne zastaralý, nakoľko vznikol ešte v 1970-tych rokoch. Nečudo, že vďaka hranatým tvarom dostali prezývku "Žehlička".

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. T6A5 600 – 605 1991 1992 6
2. T6A5 606 – 627 1992 1992 od 2009 22
3. T6A5 628 – 629 1992 1993 2
Spolu 1991 – 1992   30

Technické parametre

Dĺžka 14700 mm
Dĺžka so spriahadlami 15640 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 920 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 135
Celkový počet miest 165 + 1
Pohotovostná hmotnosť 18700 kg
Celková hmotnosť 30300 kg
Elektrická výzbroj ČKD TV3
Motor TE 023 (600 V)
Výkon motora 45 kW
Počet motorov 4
Celkový výkon 180 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h

Fotografie

Opis

Vozne mali celooceľovú zváranú konštrukciu s veľkými bočnými oknami a vysokým stropom. Už od výroby boli vybavené poloautomatickými spriahadlami ESW umožňujúcimi jazdu dvoch vozňov s odberom elektrického prúdu cez jediný zberač. Steny a strop interiéru boli pokryté umakartom a sololitom, pre vodiča slúžila kabína s posuvnými dverami a veľkým prístrojovým panelom.

Vozidlá mali klasické štvordielne skladacie dvere s rovnou vodiacou lištou a na oknách veľké posuvné vetráky. V interiéri sa nachádzala šedá gumená podlaha a sedadlá potiahnuté koženkou rovnakej farby. V prednej časti boli prevíjacie transparenty s označením čísla linky. Všetky vozidlá mali sedadlá v usporiadaní 2 + 1. Všetky vozidlá boli dodané s dvojlištovými pantografmi KE 29. Vozne boli dodané s červeno-krémovým náterom a sivou strechou.

Úpravy

Jednou z prvých úprav vykonaných na týchto električkách bola demontáž poloautomatických spriahadiel ESW a ich nahradenie spriahadlami pražského typu - u sólo vozidiel boli nahradené obe, u súprav boli nahradené iba spriahadlá, ktoré nespájali vozidlá súpravy. Časom sa tiež linková orientácia na boku presunula od stredných dverí k prvým dverám.

V priebehu rokov sa menilo aj vyfarbenie električiek. Prvé zmeny farieb súviseli s aplikáciou celovozidlových reklám už v prvých rokoch prevádzky. Pôvodne boli celovozidlové reklamy aplikované na prestriekané električky, po skončení reklám tak viaceré vozne premávali vo farbách reklamného podkladu. V neskoršom období sa reklamy aplikovali formou lepiacich fólií. V 1990-tych rokoch sa zmenila farba zberačov z červenej na žltú. V roku 2003 sa električky začali pri obnove náteru lakovať do nového bielo-tyrkysového náteru po vzore modernizovanej električky T3 #361. Prvým vozňom v týchto farbách bola električka #612. Pôvodný červeno-krémový náter na električkách T6A5 skončil v roku 2007 na električke #617 (po nastriekaní reklamného podkladu).

V roku 2010 bola električka #607 v rámci veľkej prehliadky prototypovo prelakovaná do nového mestského modro-žlto-bieleho náteru. Do roku 2019 tento nový náter dostali aj električky #602, 603, 610, 616, 619, 622, 623 a 626. Na iných električkách bol obnovovaný tyrkysovo-biely náter. Vozeň #608 dostal v roku 2020 namiesto tyrkysovej zelenú farbu.

V auguste 1998 boli súprave električiek #622+623 pôvodné pantografy KE 29 s ručným sťahovaním nahradené polpantografmi Lekov EPDE 01-2600 s elektropneumatickým ovládaním.

V rokoch 1999 - 2000 postupne bol električkám #606, 607, 608, 609, 612, 617, 622, 623, 628 a 629 nainštalovaný optický informačný systém BUSE BS 110. Bočný displej bol inštalovaný za pôvodné okno s posuvnou otváracou časťou. Všetkým ostatným električkám v priebehu roku 2006 bol nainštalovaný optický informačný systém EM-TEST. V rovnakom období boli všetky električky vybavené odbavovacím systémom rovnakej značky, rovnako ako všetky vozidlá v tom období určené k prevádzke s cestujúcimi.

Po roku 2005 vozne postupne dostali nové rameno pravého vonkajšieho zrkadla nastaviteľné z kabíny vodiča. Táto úprava sa netýkala zadných vozňov súprav.

Električka #607 bola v roku 2022 upravená na technologické vozidlo. V rámci úpravy dostala oranžový náter s bielymi pruhmi na bočniciach.

Prevádzka

Ako prvé do Košíc dorazili električky #600 - 605 vyrobené ešte v roku 1991. V nasledujúcom roku ich dodávky pokračovali 22-kusovou dodávkou. Nakoniec, v roku 1993 boli dodané električky #628 a 629, pretože vozeň #628 pred dodaním do Košíc ešte skúšobne premával v maďarskom meste Szeged.

V Košiciach premávajú električky tohto typu aj ako dvojvozňové súpravy, aj ako „sólo vozidlá“. Súpravy električiek tohto typu bolo možné stretnúť hlavne na linkách 6 a 9.
Sólo vozidlá boli po zaradení 2. série električiek Vario LF2+ odstavené z pravidelnej premávky, jazdia iba v prípade mimoriadných udalostí.

Počas modernizácie vozovne Bardejovská bola väčšina električiek T6A5 od marca 2022 odstavená na vlečke U. S. Steel Košice. V tomto období do premávky zasahovala súprava #622+623. V apríli 2023 boli niektoré súpravy prepravené späť do vozovne. Následne sa po absolvovaní prehliadky a obnove laku do premávky začiatkom roka 2024 vrátila súprava #620+621.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným vozidlom tohto typu bola električka #618, ktorá bola zničená pri ťažkej dopravnej nehode na sídlisku Nad jazerom 19. januára 2009. Hoci bola možná jej oprava, DPMK ju nerealizoval kvôli nedostatku peňazí. Električka #619, s ktorou do osudnej nehody premávala v súprave, bola po nehode opravená a premávala ďalej. Zaujímavosťou je, že #618 po vyradení ešte poslúžila pri simulácii dopravnej nehody električky s autom počas Dní otvorených dverí DPMK v rovnakom roku. Nakoniec bola na prelome jari a leta 2010 zlikvidovaná.

Katalóg vozidiel

600 601 602 603 604 605

606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627

628 629

Legenda a štatistika

600nevyradené vozidlo: 29 (96,7 %)
600odstavené vozidlo: 25 (83,3 %)
618vyradené vozidlo: 1 (3,3 %)
607technologické vozidlo: 1 (3,3 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: afeno #22:
Je nová súprava #626 + #627
Reakcia na: Podhradovčan #21:
Z jednej strany hovoríš, že nemajú využitie, z druhej zas chceš spájať sóla.
1) Viac súprav už nebude.
2) Vyraďovať počas výluky (keďže je znížená výprava) je blud.
Tesne po využití opcie na 13 Varií LF2 sa hovorilo, že sa budú vyradzovaď T6tky keď už v košiciach jazdí už väčšina várií z druhej série prečo sa ešte nezačalo vyraďovať, Alebo DPMK má využitie pre T6tky (čo sa mi nezdá keďže veľká časť T6tiek je cely deň vo vozovni).A ešte by som sa chcel spýtať Neráta sa náhodou, že by sa spojili dalšie nesúpravové T6tky keďže už nemajú žiadne využitie
Reakcia na: afeno #16:
Súvisí to najmä s tým, že K1M sú novostavby, nie prestavby.
Reakcia na: Troll #18:
Tak to ani omylom. T6B5 je proste T6, len s väčším rázvorom otočných čapov a širšími čelami.
Reakcia na: afeno #16:
T6B5 je prakticky T3 s dizajnom (asi skôr) KT8 (než T6).
Reakcia na: 110mat110 #15:
zbytočne nizky stred, geriatria ti ajtak nastupi cez predne dvere
Reakcia na: 110mat110 #15:
Práveže toto je jeden z dôvodov prečo v Prahe vyraďujú T6A5. To, že sa nedaju znízkopodlažniť.
Avšak týmpádom je pre mňa tak trochu záhadou, ako Ukrajinci robia električky Tatra-Yug K1M (T6B5 s nízkopodlažným stredom). Súvisí to nejak so šíršou vozovou skriňou? Laminátka by to možno vedel(a) objasniť.
Reakcia na: S499.1023 #9:
Nehovor "odbornikom", ze sa to neda a uvidis, ze sa najde niekto kto z toho spravi elekricku s NP stredom
Reakcia na: Isidor #13:
Nielen skúšobné jazdy ale jeden poldeň boli aj v normálnej premávke, kým sa neprebral a nezareagoval zlomkovitý úradník.
Inak prakticky v BA vyskúšané spájanie do šestíc, pokiaľ nedošlo k vyrazeniu meniarne, tak to šlo. Ale každý druhý zberač hore.
Reakcia na: mi.v #11:
dá, v Bratislave kedysi dávno boli skúšobné jazdy
Reakcia na: mi.v #11:
Viem, že niekedy koncom 90. rokov bol plán spájať T6 do trojičky (ako náhrada za 3x T3). Tam sa rátalo, že sa nakúpia vlečné vozne (B6A5.N), ktoré ČKD navrhol pre Košice. Ale nakoniec sa z toho ustúpilo.. Jednak už sa znižovala kapacita na RD, a v tom čase bola ČKD na pokraji bankrotu... Takže nakoniec sa nič nerobilo. Ale pokiaľ o tom uvažovali, myslím si, že je to možné. Inak by sa neuvažovalo o takej možnosti a nezaoberali by sa vývojom NP stredného vlečného voza.
Dá sa z T6 pospájať trojička? Alebo tomu bráni nejaké konštrukčné obmedzenie?
Reakcia na: KosickyTiger #8:
Ja som tu asi pred rokom či rokom a pol čítal osvedčené názory najväčších odborníkov, že nemáme koho voziť...
Reakcia na: Dispecer #6:
Navyše KT8 sa stále dajú modernizovať na 10% NP, zatiaľ čo T6 ani omylom. Mohli by ste ich ponúknuť do Sofie.
Reakcia na: afeno #4:
2x T6 jazdí už 2 roky napraskaná v poradí 908. Keby že máte záujem, z Kina Družba cez PD o 7:19 budete stáť na schodoch. Pekný cestovateľský zážitok.?
Reakcia na: Dispecer #6:
Aha, skoda ?

Dakujem za info.
Reakcia na: 4004 #5:
KT8 zatiaľ kapacitne nemá čo nahradiť (nakupujú sa iba LF2+), takže ohrozené sú práve skôr T6A5.
Reakcia na: afeno #4:
Dakujem za informaciu.

Je to oficialne, ze sa vyradia T6ky, alebo je mozne, ze sa najprv vyradia posledne nemodernizovane KT8ky, nakolko tie su starsie?