VozidláAutobusy › Karosa C 734

Karosa C 734.20 #6005 v stave počas prevádzky
Karosa C 734.20 #6028 v atypickom nátere
Karosa C 734.40 #6043 v stave počas prevádzky

Úvod

Národný podnik Karosa Vysoké mýto začal v roku 1981 sériovú výrobu medzimestského autobusu Karosa C 734, pričom sa tento typ stal základom radu Karosa 700. Mnohé dopravné podniky tieto vozidlá využívali predovšetkým na zájazdovú dopravu, v Košiciach však boli nasadené hlavne v MHD.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa C 734.00 6001 – 6003 1982 1982 (?) 3
2. Karosa C 734.00 6004 1983 1983 (?) 1
3. Karosa C 734.20 6005 – 6007 1986 1986 (?) 3
4. Karosa C 734.20 6008 – 6017 1987 1987 (?) – 2004 10
5. Karosa C 734.20 6018 – 6027 1987 1987 (?) 10
6. Karosa C 734.20 6028 – 6038 1987 1987 (?) – 2008 11
7. Karosa C 734.40 6039 1989 1989 2003 1
8. Karosa C 734.40 6040 1989 1990 2004 1
9. Karosa C 734.40 6041 – 6045 1990 1990 2002 – 2009 5
Spolu 1982 – 1990   45

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 27
Celkový počet miest 72 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9600 kg
Celková hmotnosť 15440 kg
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (C 734.00)

LIAZ ML 636 N (EURO 0), naftový, vodou chladený preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (734.20, 734.40)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
155,4 kW / 2000 rpm (ML 636 N)
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka Praga 5P 80, mechanická synchronizovaná, 5-stupňová
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 018/118.40, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (734.00)
zadná: RÁBA A 007.21, tuhá, jednostupňová, hnacia (734.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (734.40)
Pneumatiky 11 x 22,5"

Fotografie

Opis

Samonosná karoséria bola postavená na oceľovom ráme a zvonka oplechovaná. Strop a bočnice interiéru boli pokryté umakartom, podlaha gumou. Sedadlá mali textilný poťah a boli umiestnené v usporiadaní 2 + 2. V bočnici sa nachádzali dvoje úzke dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Vodiča od priestoru pre cestujúcich oddeľovala presklená priečka. Vykurovanie interiéru zabezpečil naftový agregát a teplovzdušné radiátory, vetranie poskytli stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.

Všetky vozidlá boli dodané v modro-krémovom, resp. modro-bielom nátere.

Úpravy

Niektoré autobusy dostávali pri rôznych rozsiahlejších opravách nové atypické nátery, neskôr už boli lakované do rovnakej schémy ako Karosy B 731 a 732. Často si ich vodiči ozdobovali.

Niektoré vozidlá tohto typu boli ku koncu svojej prevádzky prerábané na rôzne druhy pracovných vozidiel, napr. na tzv. rozmrazovacie vozidlo vybavené zariadením TO-5, ktoré sa v garáži využívalo ako pomoc pri štartovaní autobusov počas silných mrazov. Úplne posledným takto upraveným autobusom bol #6045, ktorý po vyradení na jeseň 2003 nahradil Karosu B 732 #6221. Taktiež vybrané trojice autobusov boli upravované k účelom "pojazdnej dielne", posledným takýmto autobusom tohto typu bol #6044. Niektoré autobusy boli prestavané na pojazdný bufet.

Prevádzka

Autobusy tohto typu boli väčšinou používané na linkách do VSŽ (resp. U.S. Steel), linkách vnútropodnikovej dopravy v železiarňach, nočných linkách, a linkách do okrajových častí mesta.

Vyraďovanie a likvidácia

Karosy C734 na linkách MHD dojazdili v lete roku 2004. Autobusy #6030, 6042, 6044 a 6045 však fungovali aj naďalej ako dielenské a technologické vozidlá. Posledný autobus tohto typu #6044 bol po nehode vyradený až v roku 2009.

Katalóg vozidiel

6001 6002 6003

6004

6005 6006 6007

6008 6009 6010 6011 6012 6013 6014 6015 6016 6017

6018 6019 6020 6021 6022 6023 6024 6025 6026 6027

6028 6029 6030 6031 6032 6033 6034 6035 6036 6037 6038

6039

6040

6041 6042 6043 6044 6045

Legenda a štatistika

6001vyradené vozidlo: 45 (100 %)
6030technologické vozidlo: 5 (11,1 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Dandyzat #1:
Nesedí mi tam akurát 6029. Ten si pamätám okolo r. 1996 určite modro-biely. To ho potom museli prelakovať v DPMK z červenej do modrej, čo by bol asi ojedinelý prípad. Ale zase ani by som sa nečudoval, jeden čas nebola farba, tak jazdili vozy bez horného farebného pásu, jedna C 734 bola tuším aj bordovo-biela. Čo mali, to dali... Ja si ešte pamätám bufet 6013 na Staničnom námestí.
Táto fotografia zachytáva autobus Karosa C 734 20 zo série vozidiel ev.č 6028-6038 v pôvodnom laku od výroby.
https://imhd.sk/ke/galeria-media/193/karosa-c-734/74945/6034-Garaz-Hornadska?&ref=ke%2Fgaleria%2F193%2FKarosa-C-734
Nieje pravda že všetky autobusy Karosa C 734 boli do Košic dodané v modro-bielom farebnom prevedení. Začiatkom roka 1987 Vyprodukovala Karosa dve velké serie autobusov typu C 734 20 v odlišnom farebnom prevedení z dôvodu oneskorenej dodavky potrebného množstva modrej farby z n.p. Chemolak. Vo februári 1987 boli autobusy Karosa C 734 20 produkovane v žlto-bielom farebnom prevedení rovnakého odtieňu ako na LC 735 20. autobusy z tejto série boli hojne rozšírené v d.z. CSAD po celej republike mimo iné aj v Košiciach a Prešove.Dve takéto Karosy mali v držaní aj Inžinierské stavby Košice. V marci 1987 boli autobusy C 734 20 produkované v červeno-bielom farebnom prevedení. Aj tieto autobusy boli hojne rozšírené, prevadzkované napr. v CSAD Prešov,CSAD Nitra alebo DP Ustí n. Labem. Práve z tejto série pochadzali Karosy C 734 20 DPMK ev.č 6028-6038. Všetky ostatné C 734 boli dodané v modro-bielom farebnom prevedení a do červeno-bieleho farebného prevedenia boli lakované až pri GO. Ešte jedna informácia. V roku 1994 som pracoval v Košiciach a pri požiarnej zbrojnici oproti železničnom učilišti pravidelne parkovala Karosa C 734 20 ex DPMK ev.č 6014. Na bočniciach vozu boli pozostatky nápisu BUFET- DPMK.