Začína sa modernizácia električkovej trate na Slaneckej ulici

Úplná výluka električiek na sídlisku Nad Jazerom začne 14. júla 2025 a potrvá do augusta 2026.

Mesto Košice dňa 26. júna 2025 oficiálne spustilo modernizáciu električkovej trate na Slaneckej ulici a v obratisku Važecká, ktorá je súčasťou projektu „Modernizácia električkových tratí MET v meste Košice, 2. etapa“. Modernizáciu týchto úsekov s dĺžkou necelých 7 kilometrov vybudovaných v rokoch 1981 - 1985 vykoná združenie firiem Eurovia SK, ELZA Bratislava a GJW Praha predbežne za cenu 64,949 mil. € s DPH. Financovanie projektu je zabezpečené nenávratným finančným príspevkom z fondov Európskej únie v rámci Programu Slovensko vo výške 77 360 385 €. Mesto Košice bude projekt spolufinancovať sumou 190 474 €.

Stavebné práce si vyžiadajú úplnú výluku električkových liniek 1 3 9 a R2 na sídlisku Nad Jazerom v termíne od 14. júla 2025 do konca augusta 2026. Električková doprava bude nahradená autobusmi. Na účely náhradnej dopravy zakúpil dopravný podnik veľkokapacitné klimatizované autobusy Solaris Urbino 18,75. Okrem náhradnej autobusovej linky bude predĺžená aj trasa autobusovej linky 19 po obratisko Važecká. V špičkovej hodine školského roka sa uvažuje s 5-minútovým intervalom autobusov zo sídliska Nad Jazerom.

„Električkovú trať na sídlisku nad Jazerom začíname rekonštruovať pár sekúnd pred dvanástou. Mnohé jej časti sú po 38 rokoch prevádzky v nevyhovujúcom technickom stave. Musíme na nej nahradiť zastarané a opotrebované konštrukcie. Pôjde predovšetkým o úplnú výmenu električkového zvršku a spodku spolu s odvodnením, modernizáciu svetelnej signalizácie, návrh riadenia výhybiek a príprava prenosu informácií na dispečing DPMK, oznamovacie zariadenia a riadenie, úpravy existujúceho osvetlenia križovatky a nástupíšť. Okrem toho pristupujeme ku komplexnej obnove meniarne a trakčných napájacích káblov, ktoré sú nevyhnutná pre správne a bezporuchové fungovanie prevádzky električiek. Obnovou prejdú aj úseky, kde sa s električkovou traťou križujú jednotlivé ulice, napríklad Dneperská, Ladožská, Raketová či Galaktická. Zrekonštruuje sa aj most a lávka pre peších nad železničnou traťou, opraví sa mostný objekt ponad Myslavský potok a upraví sa jeho koryto. Na obratisku Važecká prejdú kompletnou rekonštrukciou spevnené plochy a elektrické ovládanie výhybiek. Chodníky budú mať prvky zodpovedajúce požiadavkám pre osoby so zníženou schopnosťou pohybu a orientácie,“ predstavil rozsah modernizácie primátor mesta Košice.

Po modernizácii trate by sa podľa vedenia mesta mala zrýchliť jazda električiek v tomto úseku asi o 1 minútu. O ďalšie 3 až 4 minúty sa jazdná doba oseká po modernizácii nadväzujúcich úsekov na Južnej triede a Alejovej ulici.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Dispecer #22:
V ostrave je to 1700m, cize zhruba polovica ale vramci rekonstrukcie sa robilo aj odbocenie do vozovne a krizovatka so Sokolovskou = 8 vyhybiek.

Ci sa nieco robilo na meniarni tie neviem, mesiac pred reko sa okolo meniarne robili vykopove prace ale asi sa len tahali kable.

Jazero ma 2x dlhsiu trat, cize 2x dlhsia vyluka by davala aky taky zmysel. Ako dlho musi byt odpojena meniaren pri modernizacii? Potrebuje na to cely rok?

Vieme co sa bude robit na mostoch? Bude to nieco viac ako vymena strku a kolaji?

Vela praci sa da robit pred uplnou vylukou elektriciek, vela sa da robit ked uz elektricky budu jazdit. Len v KE odstavime cele sidlisko na rok, lebo sa ide modernizovat trat.
Reakcia na: 110mat110 #21:
Ja zas nerozumiem, ako to môžeš porovnávať: Na tom asi o polovicu kratšom úseku v Ostrave (1,6 km) nemáš ani jeden most, ani jedno obratisko a aj križovatiek je tam menej. Navyše, nie je mi z toho opisu rekonštrukcie zrejmé, či jej súčasťou bola aj modernizácia nejakej meniarne.

My máme cez 3 km dlhú trať (v jednom smere a bez obratiska, inak je to tých cca 7 km koľají), most ponad železničnú trať, tuším 7 križovatiek a meniareň k tomu.
Ja stale nechapem, co tu budu robit rok. Porovnavam to s vylukou v Ostrave na opavskej. https://mhd-ostrava.cz/?s=rekonstrukce_opavska
Elektricky prestali jazdit prvy den prazdnin a zacali jazdit prvy skolsky den.

Prace sa sice uplne nestihli, travnik sa dokladal v noci (za stalej prevadzky) a aj mobiliar zastavok bol este mesiac opaskovany, ale dalo sa jazdit.

Rozsah vyluky bol asi polovica toho, co na jazere. To by ale nemalo mat vplyv kedze sa jedna o liniovu stavbu a velka cast praci sa da skalovat.
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #19:
Ja som v projekte žiadne rušenie zastávky nevidel, neviem, či tam nejaké bolo. Ale čo potom s dlhým medzizastávkovým úsekom? Vzniklo by 800 metrov a to je nezmysel.

Celkove vidieť, že Jazero je projektované zo 600-metrových obytných súborov (rozdelených priečnymi ulicami, ktoré idú od Slaneckej k Hornádu) a tomu zodpovedajú aj medzizastávkové vzdialenosti. Ulica Napájadlá ide na opačnú stranu cesty a tak skôr by sa zdalo, že dávať kvôli nej zastávku je chyba v Matrixe, lebo veď načo mať tak blízko od seba zastávky. Ale ako som niekedy spomínal, stačí sa pozrieť na Helsinki, kde dávajú dôraz na električkovú dopravu. Každých 600 metrov sú električkové zastávky len tam, kde "nič nie je", teda v rôznych priemyselných častiach a na iných miestach bez obytnej zástavby. V obytnej zástavbe sú električkové zastávky 300 metrov od seba! (Dajú sa nájsť prípady aj na 150 a 200 metrov.) Kliknite sem https://mapy.com/s/fobehemagu a v pravom dolnom rohu mapy je menu Nástroje, kde sa zapína meranie vzdialenosti a môžte si merať. Napríklad na električkových koridoroch Bulevardi a Fredrikinkatu (v pravej časti mapy) sú zastávky rozmiestnené 240 metrov od seba. Košickí projektanti by hneď jednu zrušili (a vzdialenosť tak predĺžili na 480 metrov), veď človek má použiť nohy a nie vyvážať sa električkou!

Takže zastávka Čingovská podľa mňa prináša pokrok. Konečne krátky medzizastávkový úsek. Keby bolo na mne, ešte by som pridal aj zastávku Raketová a zastávku Spišské námestie (poliklinika Jazero) pri parkovisku SBD IV. Teda stálo by sa každých 300 metrov, ale to by bolo úplne v poriadku, lebo ide o trať v obytnej zóne. Jazdný čas cez Jazero by bol dlhší o 2 minúty, lebo počet zastávok by vyvažovala ich rýchlejšia obsluha. Pri menších spádových oblastiach menej ľudí nastupuje a vystupuje na každej zastávke.
Takže podľa mňa sú 600-metrové medzizastávkové úseky pozostatkom socialistickej urbanistiky a jedným z dôvodov, prečo MHD nevytvára pocit, že je tu pre ľudí.
Veľmi vítam, že aspoň Komenského už prerobili na medzizastávkové vzdialenosti do 400 metrov.
Reakcia na: Yogi616 #13:
Nemala byť tá nová zastávka náhradou za zastávku Dneperská, ktorá sa mala zrušiť?
Reakcia na: mi.v #16:
Súhlasím, ja som to nemyslel tak, že sa práve tak musí volať práve kôli blízko vyskytujúcej sa ulice s takým názvom, práve sa narážal tiež na to, že asi jediné čo pre ňu mohli vybrať je Čingovská, ale ako píše Dispecer, je to ešte stále otvorená otázka.
Reakcia na: mi.v #16:
Pokiaľ mi je známe, zastávka ešte nemá pomenovanie schválené/prerokované názvoslovnou komisiou, takže jej finálny oficiálny názov je stále otvorená otázka.

Skôr ma mrzí, že tá zastávka nebude mať svoju autobusovú podobu, takže vznikne ďalšia Idanská, Jánošíkova,...
Reakcia na: Folasik #15:
Vedľajšie zastávky Ladožská, Rovníková, Dneperská kvôli prehľadnosti používajú názvy ulíc kolmých na hlavnú cestu. Žiadna sa z nich sa nevolá Ždiarska, hoci práve taká Rovníková je uprostred dĺžky rovnobežnej Ždiarskej ulice, podobne ako Čingovská bude uprostred dĺžky rovnobežnej Čingovskej ulice. Uvedomujem si ale, že nová zastávka Čingovská sa nemôže volať Napájadlá, hoci je priamo pri ulici Napájadlá (podobne ako je Rovníková pri Rovníkovej ulici), leba zastávka Napájadlá už existuje v inej polohe. Takže Čingovská je skutočne asi to najlepšie, čo sa tam dá vymyslieť.
Reakcia na: mi.v #12:
V rozvojových plánoch sa píše, že bude mať názov Čingovská čo by dávalo aj zmysel, keďže sa takáto ulica v blízkosti vyskytuje.
Reakcia na: mi.v #12:
Názov by mal byť Čingovská.
Reakcia na: mi.v #12:
Áno, bude vybudovaná nová električková zastávka pri tej novej križovatke Dneperská-Slanecká-Napájadlá.
Bude aj nová zastávka pri Napájadlách, ktorá sa v plánoch ukazovala pred pár rokmi? Vie sa aj jej názov?
Pekne, ze sa jazdna doba zrychli o minutu, ked sa pridanim semaforov na kazdu krizovatku na Slaneckej spomalila o dve.
Reakcia na: mi.v #8:
Samotný most vtedy žiadnou zásadnou opravou neprešiel, iba trať na ňom.
Reakcia na: mi.v #8:
Rovnako sa rekonštruovala aj trať pri Sennom trhu, či križovatka pri Starej radnici. 🙂
Ten kúsok trate na Južnej triede je však chuťovka... 👌
Reakcia na: Yogi616 #7:
Aha dobre, takže bude sa rekonštruovať aj trať cez most. Keďže úsek Levočská–VSS sa rekonštruoval pomerne nedávno (z hľadiska dlhých cyklov životnosti tratí), myslel som, že rekonštruovaný úsek začína až pri Levočskej. Ale tak... niekto si povie, že "prečo znovu nerekonštruovať aj most, keď už sú na to peniaze". OK.
Na druhej strane, kúsok trate pri zastávke Južná trieda 125 všetky rekonštrukcie obchádzajú. Dožije sa 50 rokov bez rekonštrukcie?
Reakcia na: mi.v #6:
Neviem teraz na čo konkrétne si narážal s tým kaliforňanom, ale ten by bol na Levočskej zbytočný, keďže celá trať cez most bude prechádzať rekonštrukciou.
Reakcia na: Solarištek #4:
Zaujímavé. To už by tie vybrané spoje mohli poslať až na opačný koniec mosta a dať kaliforňana pred oblúk zatáčajúci na Jazero. Lebo do spádovej oblasti zastávky Levočská patrí niekoľko tisíc ľudí. (Poznámka: Tentoraz už niečo naozaj navrhujem, nie ako minule – takže môžete návrh kritizovať 😁)
Reakcia na: Solarištek #4:
nie, na Napájadlá bude premávať iba linka 28
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #2:
Vybrané spoje áno