Z prvej štvorkusovej série sa dvadsaťročného výročia dožili dve vozidlá.
Postupne sa meniace trendy v doprave vytvorili aj v Košiciach dopyt po komfortných nízkopodlažných veľkokapacitných autobusoch. Autobusy Solaris Urbino 15 sa v uliciach mesta Košice prvýkrát objavili v roku 2000, kedy boli dodané štyri vozidlá v rámci prvej štvorkusovej série. Po zaradení 27. októbra 2000 sa počas prvého roku usadili najmä na linke 30 premávajúcej okolo Starej nemocnice, po dodaní ďalších vozidiel v roku 2001 sa ich pole pôsobnosti rozšírilo aj na linky 12 16 18 32 a 37. Charakteristickými znakmi vozidiel tejto série boli skrz rozdielne umiestnenie palivovej nádrže vyvýšené sedadlá medzi prednými a strednými dverami a menšia motorová veža. Za 5 rokov dodávok bolo dodaných celkovo 35 vozidiel v siedmich sériách, z toho 1 vozidlo s pohonom na stlačený zemný plyn (prototyp).
Všetky štyri vozidlá z prvej série sa v uliciach mesta objavovali spoločne až do roku 2016, kedy bol vyradený prvý dodaný autobus - #3501, papierovou náhradou za neho bol elektrobus SOR EBN 11. V roku 2017 sa začalo uvažovať nad vyradením všetkých zvyšných autobusov tohto typu, preto bolo v decembri 2017 vyhlásené verejné obstarávanie na 30 kusov mestských kĺbových autobusov dĺžky 18 metrov. Víťazom tohto obstarávania sa stala spoločnosť SOR Libchavy s modelom SOR NB 18 City, ktorý ponúkla za jednotkovú cenu 327 500 € bez DPH. Hoci bola rámcová zmluva podpísaná ešte v auguste 2018, dodnes bolo dodaných len 9 vozidiel. Podobný osud postretol aj verejné obstarávanie na 15 kusov 12-metrových sólo autobusov, ktoré mali nahradiť plynové Tedomy. Víťaznú ponuku podal Solaris Bus & Coach s modelom Solaris New Urbino 12 za jednotkovú cenu 236 900 € bez DPH. Cenová ponuka u oboch obstarávaní je však platná až štyri roky od nadobudnutia platnosti zmluvy.
O niekoľko rokov neskôr, zhruba v polovici leta 2019 bol vyradený aj posledný dodaný prvosériový autobus - #3504, v premávke teda zostali už len vozidlá #3502 a #3503, ktoré sa svojej dvadsaťročnice dožili bez akejkoľvek väčšej opravy. Vzhľadom na fakt, že aktuálne panuje v dopravnom podniku pomerne neutešená situácia, čo sa vozidiel týka, je možné sa s nimi stretnúť počas pracovných dní prakticky na všetkých linkách obsluhovaných kĺbovými autobusmi.
Nakoľko sa nečrtá, že by sa v blízkej dobe mohlo niečo vo vozidlovom parku zmeniť, je pravdepodobné, že naše najstaršie autobusy budeme ešte nejakú dobu v uliciach vídať, a možno sa o pár rokov dožijú aj ďalšieho okrúhleho úctyhodného jubilea.
tbus