Najstaršie Solarisy sú v premávke už 20 rokov

Z prvej štvorkusovej série sa dvadsaťročného výročia dožili dve vozidlá.

Postupne sa meniace trendy v doprave vytvorili aj v Košiciach dopyt po komfortných nízkopodlažných veľkokapacitných autobusoch. Autobusy Solaris Urbino 15 sa v uliciach mesta Košice prvýkrát objavili v roku 2000, kedy boli dodané štyri vozidlá v rámci prvej štvorkusovej série. Po zaradení 27. októbra 2000 sa počas prvého roku usadili najmä na linke 30 premávajúcej okolo Starej nemocnice, po dodaní ďalších vozidiel v roku 2001 sa ich pole pôsobnosti rozšírilo aj na linky 12 16 18 32 a 37. Charakteristickými znakmi vozidiel tejto série boli skrz rozdielne umiestnenie palivovej nádrže vyvýšené sedadlá medzi prednými a strednými dverami a menšia motorová veža. Za 5 rokov dodávok bolo dodaných celkovo 35 vozidiel v siedmich sériách, z toho 1 vozidlo s pohonom na stlačený zemný plyn (prototyp).

Všetky štyri vozidlá z prvej série sa v uliciach mesta objavovali spoločne až do roku 2016, kedy bol vyradený prvý dodaný autobus - #3501, papierovou náhradou za neho bol elektrobus SOR EBN 11. V roku 2017 sa začalo uvažovať nad vyradením všetkých zvyšných autobusov tohto typu, preto bolo v decembri 2017 vyhlásené verejné obstarávanie na 30 kusov mestských kĺbových autobusov dĺžky 18 metrov. Víťazom tohto obstarávania sa stala spoločnosť SOR Libchavy s modelom SOR NB 18 City, ktorý ponúkla za jednotkovú cenu 327 500 € bez DPH. Hoci bola rámcová zmluva podpísaná ešte v auguste 2018, dodnes bolo dodaných len 9 vozidiel. Podobný osud postretol aj verejné obstarávanie na 15 kusov 12-metrových sólo autobusov, ktoré mali nahradiť plynové Tedomy. Víťaznú ponuku podal Solaris Bus & Coach s modelom Solaris New Urbino 12 za jednotkovú cenu 236 900 € bez DPH. Cenová ponuka u oboch obstarávaní je však platná až štyri roky od nadobudnutia platnosti zmluvy.

O niekoľko rokov neskôr, zhruba v polovici leta 2019 bol vyradený aj posledný dodaný prvosériový autobus - #3504, v premávke teda zostali už len vozidlá #3502 a #3503, ktoré sa svojej dvadsaťročnice dožili bez akejkoľvek väčšej opravy. Vzhľadom na fakt, že aktuálne panuje v dopravnom podniku pomerne neutešená situácia, čo sa vozidiel týka, je možné sa s nimi stretnúť počas pracovných dní prakticky na všetkých linkách obsluhovaných kĺbovými autobusmi.

Nakoľko sa nečrtá, že by sa v blízkej dobe mohlo niečo vo vozidlovom parku zmeniť, je pravdepodobné, že naše najstaršie autobusy budeme ešte nejakú dobu v uliciach vídať, a možno sa o pár rokov dožijú aj ďalšieho okrúhleho úctyhodného jubilea.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: S499.1023 #3:
poľské čačiny 😂 Ale s tuhým koreňom. Dlhovekosť autobusov závisí aj od aktuálnej chuti vedenia mesta nakupovať nové autobusy.
Reakcia na: LUKYmhd #1:
Ale okrem BA a KE maju ostatne mesta podstatne menej busov a už vobec nie električky.
Súhlasím, že vydržali obdivuhodnú dobu, navyše v Košiciach. Dnes som pocul na nejakej linke 3510, no ten zvuk motora neznel veľmi zdravo.
Reakcia na: S499.1023 #3:
Takýto šotoposudok sa predsa dáva všetkému novému 🙂
Reakcia na: tbus #2:
Takže v začiatkoch ich pôsobenia v KE obľúbený šotoposudok "budare" sa veľmi nepotvrdil...
Prvá séria má dožitých dvadsať, netreba zabúdať aj na novšie série, ktoré tiež ťahajú rekordné roky, 3507 a 3510 majú devätnásť, a 3511, 3514 - 19 sú už tiež plnoleté 😎 Posledný rekord bez generálky a to 17 rokov u ikarusov 435 bol teda prekonaný už aj u tretej série...
cize zmluva je platna na 4 roky? tie vozidla stale mozu teda teoreticky dojst? uz by trebalo fakt nieco robit s tym podnikom je to katastrofa...nech sa ide cestou prenajmu dlhodobeho alebo co ked nie je na nove vozy len uz nech sa nieco robi. Ostatne mesta su na tom 1000 krat lepsie ako my.