Modernizácia električkových uzlov

Základné údaje o projekte

Projekt "Modernizácia električkových uzlov" z rozsahu Modernizácie električkových tratí (MEU, MUzMET) vznikol po zrušení verejného obstarávania pôvodného projektu MET v roku 2014. Z pôvodného rozsahu boli prioritne vyňaté úseky v najkritickejšom technickom stave a úseky, ktoré bolo nutné realizovať paralelne s projektom IKD. Súčasťou projektu bolo sedem samostatných častí, a to križovatky na Námestí osloboditeľov, križovatka Zimná - Československej armády spolu s traťou na ulici Československej armády, križovatka Trieda SNP - Bardejovská spolu s traťou na Bardejovskej ulici, vloženie odbočky do križovatky Námestie Maratónu mieru a obratiská Amfiteáter a Havlíčkova.

Investor Mesto Košice
Projektant SUDOP Košice, a. s.  
Zhotoviteľ EUROVIA, a.s. (Košice)
Náklady na výstavbu 23 431 038,78 € s DPH
Termín výstavby 16.4.2015 - 31.10.2015
Financovanie Operačný program Doprava – Kohézny fond EÚ (85 %), štátny rozpočet SR (10 %), Mesto Košice (5 %)


Popis projektu

V rámci rekonštrukcie boli kompletne zrekonštruované telesá tratí, teda koľajový spodok a zvršok spolu s kompletnou výmenou trolejového vedenia vrátane výmeny trakčných stĺpov. Zrekonštruované boli aj všetky dotknuté zastávky vrátane prístupov k nim. Tiež boli vylepšené viaceré parametre trate, ktoré vo výsledku vedú k väčšej priepustnosti a atraktivite dopravy.


Základné požiadavky

Najvyššia rýchlosť 65 km/h
Priechodný prierez STN 28 0318 "Priechodné prierezy električkových tratí"
Typ koľajníc S49, NT3 (žliabkové), 57R1 (výhybky)
Nápravové tlaky 12 ton
Nástupištia - dĺžka 40 - 60 metrov
Nástupištia - nástupná hrana 200 milimetrov nad temenom koľajnice
Výhybky elektrické ovládanie a ohrev
CSS s možnosťou preferencie koľajovej dopravy

UČS 1: Križovatka Námestie osloboditeľov

V rámci tejto stavby boli zrealizované vetvy koľajovej križovatky v priestore medzi pamätníkmi smerujúce od Štúrovej ulice, resp. od Senného trhu smerom na Južnú triedu a opačne. Zároveň bol zrekonštruovaný cestno-koľajový prejazd a krátky úsek trate až po napojenie na trať na Južnej triede zrekonštruovanú v roku 2002. Rozraďovanie električiek prichádzajúcich od križovatky VSS a ich prejazd koľajovou križovatkou bol vylepšený zrealizovaním koľajovej splietky. Zrekonštruované bolo tiež nástupište v smere do Barce a na sídlisko Nad jazerom.

Trať na Štúrovej pred rekonštrukciou
Trať na Štúrovej po rekonštrukcii

UČS 2: Obratisko Amfiteáter

Rekonštrukcia obratiska Amfiteáter zahŕňala kompletnú rekonštrukciu koľajového spodku i zvršku a rekonštrukciu oboch električkových zastávok. Zlepšenie manipulácie s vozidlami zabezpečilo vloženie dvojitej koľajovej spojky. Rozdelením pôvodného projektu MET bola v prípade tejto časti stavby zabezpečená rekonštrukcia celého obratiska, kdežto v pôvodnom rozsahu z roku 2013 sa počítalo len s obnovou priebežných koľají.

Obratisko Amfiteáter pred rekonštrukciou
Obratisko Amfiteáter po rekonštrukcii

UČS 3: Ulica Československej armády

Úsek priamo nadväzuje na zrekonštruované obratisko Amfiteáter. Trať bola kompletne zrekonštruovaná vrátane spodku a zvršku v dĺžke približne 400 metrov. Kryt zvršku je v celej dlžke asfaltobetónový. 

Trať na ulici ČSA pred rekonštrukciou
Trať na ulici ČSA po rekonštrukcii

UČS 4: Križovatka Zimná - Československej armády

Úsek nadväzuje na trať na ulici Československej armády a na koľajovú križovatku pri Radnici Starého mesta zrekonštruovanú v roku 2010. V križovatke bol zrealizovaný nový koľajový spodok i zvršok vrátane šiestich výhybiek a troch krížení. Zrekonštruované boli aj nástupištia zastávky Radnica Starého mesta. 


UČS 5: Obratisko Havlíčkova

Prioritnej rekonštrukcie sa dočkalo obratisko Havlíčkova, ktoré bolo pred obnovou v kritickom technickom stave a ktoré v pôvodnom projekte MET nefigurovalo. Konfigurácia koľají zostala pôvodná, obratisko má teda aj naďalej dve priebežné a jednu vratnú koľaj. Zrekonštruované boli nástupištia električkovej zastávky Havlíčkova.

Obratisko Havlíčkova pred rekonštrukciou
Obratisko Havlíčkova po rekonštrukcii

UČS 6: Križovatka Trieda SNP - Bardejovská, trať na Bardejovskej ulici

Zrealizovaná bola kompletná obnova koľajovej križovatky Trieda SNP - Bardejovská, ktorá prešla poslednou modernizáciou v roku 2000. Križovatka patrí medzi najvyťaženejšie v meste, prechádzajú ňou okrem iného električky pri ceste z a do vozovne. Súčasťou tohto úseku nebola zastávka Spoločenský pavilón, jej povrch bol dočasne vymenený len do polovice dĺžky nástupišťa. Kompletnej rekonštrukcie sa zastávka dočkala až počas realizácie projektu MET, 1. etapa.

Trať na Bardejovskej pred rekonštrukciou
Trať na Bardejovskej po rekonštrukcii

UČS 7: Križovatka Námestie Maratónu mieru, odbočka

Súčasťou tohto úseku bolo vloženie vetvy D do koľajovej križovatky Námestie Maratónu mieru, ktorá umožní odbočenie z obratiska na Železničnej ulici na Komenského ulicu. Vloženie vetvy bolo skoordinované s kompletizáciou zvyšku križovatky v rámci IKD, no keďže nesúviselo s uvažovanou prevádzkou vozidiel tram-train, muselo byť financované skrz separátny projekt.

Nová koľajová spojka na NMM

Aktuálny stav projektu

Prvá etapa modernizácie električkových tratí sa skladala z dvoch častí - prvú, teda vypracovanie projektovej dokumentácie vyhrala spoločnosť SUDOP Košice, a. s., druhú, teda samotnú realizáciu projektu vyhrala spoločnosť EUROVIA, a.s. (Košice). Rekonštrukcia začala v polovici apríla 2015 a celá stavba bola odovzdaná do užívania na prelome októbra a novembra 2015. 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.