Reakcia na: Axel #17961:
Hlavný rozdiel medzi benzínovým a dieselovým motorom je spôsob vznecovania zmesi vzduchu a paliva. Pri benzínovom motore sa tak deje elektrickou iskrou. Pri dieselovom motore sa vzduch vo valci stlačí tak, že jeho teplota stúpne na viac než 500°C a niekedy dokonca až na 2 480°C. V tomto okamihu sa vstriekne palivo a teplota vo valci je natoľko vysoká, že postačí k vznieteniu paliva, bez potreby iskry so zapaľovacej sviečky. Niektoré dieselové motory majú vo valcoch elektrické zahrievacie prvky, ktoré pomáhajú vznecovať palivo pri štartovaní studeného motora. Vznecovanie pomocou kompresie znamená, že dieselový motor je jednoduchší a spoľahlivejší než benzínový motor. Inou výhodou dieselového motora je, že ako palivo používa naftu, ktorá vyžaduje menšiu rafináciu než benzín, a tým je výrobne lacnejšia. Nafta je aj omnoho bezpečnejšia, pretože sa narozdiel od benzínu nevznieti ak je v blízkosti orvorený oheň. Dieselový motor musí byť aj ťažšej konštrukcie ako benzínový pri rovnakom výkone, pretože valce musia vydržať vysoký tlak. Ale fungovanie pri vysokom tlaku má tú výhodu, že motor je účinnejší.
I2i50
L03: 395, 404
L04: 516, 613
L06: 419
L07: 356, 362
LR1: 337, 604
ZÁLOHOVÉ VOZIDLO: 536
L10: 3005
L14: 5240, 5604
L15: 5613
L16: 3516
L18: 3527, 3901, 3902
L19: 3506, 3510, 3525
L20: 5236 ? , 5603
L22: 5602
L25: 5238 ?
L27: 3203, 3208, 3212
L29: 3003 ? , 3531/z, 4307, 4308
L30: 3511
L32: 3521, 3528
L34: 3204, 3209
L36: 3507
L71: 1003, 1019, 1020
L72: 2001, 2002, 2004, 2006
LTESCOBUS: 5241 ?
VYHRADENÁ PREPRAVA: 5612
Ďakujem za spoluprácu: rogue_man, Solaris ?