Reakcia na: monoblok #85144:
"Pointa bodu 1 je ta, ze autobusy maju nejaku zivotnost, povedzme 10 rokov tzn ze si takuto investiciu vies naplanovat a odkladat na to peniaze. Ak to podnik nerobi, mal by okamzite zacat, pretoze toto je jedno z najzakladnejsich pravidiel fungovania akejkolvek firmy. Ked nadide ten cas, aby sa urobilo vyberko na nove autobusy, tak si mozes povedat, fajn tak 30 uz urcite predam alebo zosrotujem, ale 70 je este v dobrom stave, tak ich necham nejaky ten cas navyse jazdit( toto vyriesi opcia). Povedzme ale, ze planujes aj nejake nove linky ci ta caka nakup kratsich autobusov. Tak urobis tender, ze chces 30 klbakov hned a 70 na opciu plus chces kupit 30 kratsich vozidiel na rok x+1. Pretoze sa to oplati robit ako jeden balik.Kupovat autobusy z druhej ruky je nezmysel, toto bolo riesenim v 90, ale tie su davno prec."DPMK sám o sebe nemá dostatočné množstvo peňazí na investičné zámery ako nákup vozidiel. Tieto peniaze musí získať od mesta, respektíve z eurofondov a úverov. Získavanie peňazí od mesta ako aj z úverov je vec náchylná na veľa frontoch a eurofondy sú zase dlhá a náročná cesta. Ak teda jeden rok sa ti nepodarí získať peniaze akoukoľvek z týchto ciest, automaticky sa to preklápa do ďalších rokov.
Keď tých 30 sú pojazdné vraky a 70 sú pojazdné menšie vraky, tak vzhľadom na ich poruchovosť, do doby kým nedostaneš do vozidlového parku dostatočný počet nových vozidiel - pričom však potrebuješ zabezpečiť ich financovanie (čo tiež nejaký čas trvá), tak secondhand je rozumné riešenie na vykrytie "krízy".
Aktuálny stav:
- Ak rátame, že životnosť autobusu je 10 rokov, tak už teraz máme 53 autobusov (nerátajúc požičané Solarisy z Ostravy a Karosy z Michaloviec - ktoré však už sú naspäť v DZS - ako aj historičáky a autoškoly), čo je necelá štvrtina (cca 23%) z vozidlového parku autobusov.
- Najbližších 5 rokov (z toho väčšina už o 2 - 3 roky) túto životnosť dosiahne ďalších 135 autobusov, čo je takmer 59% vozidlového parku autobusov.
Keď to sčítame dokopy, ak by si čisto pozeral na životnosť, do roku 2026 potrebuješ vymeniť skoro 82% vozidlového parku (188 autobusov). Ak chceš zároveň systémovo nastaviť každoročný nákup 23 - 25 autobusov (t. j. každý rok 10% vozidlového parku), tak pri tomto tempe by to trvalo 8 - 9 rokov (t. j. do roku 2030 - 2031) - avšak v tom období už budú po životnosti pomaly i najnovšie Solarisy.
Ponechávať autobusy nad rámec ich životnosti je rizikové, a najmä pri úrovni údržby aká sa im dostáva dnes by som sa skôr bál o to, že sa vyradia "samé" ešte pred koncom životnosti - či už požiarom ako napr. 3326, 4701 alebo pri väčšej nehode ako napr. 4719.
Preto si dovoľujem tvrdiť, že bude potrebné zaobstarať niekoľko second-hand autobusov a to na preklenutie obdobia prechodu na systémové riešenie. Samozrejme, riešením by bolo aj nakupovať viac ako 25 autobusov ročne, ale bolo by to len predlžovaním agónie.
Dispecer
Posledná veta je presne vec, na ktorú narážam v bode č. 4 v #85124.