Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: afeno #82434:
Keď už som bol takto „nařčen“, skúsim načrtnúť moje „neekonomické“ myslenie ohľadne tohto problému. Bude to ale dlhšie, stručne to vyjadriť neviem.

Problém sa volá:
Chceme nájsť optimálnu (kompromis kvalita – environment – ekonomika) dopravnú obsluhu nejakej časti územia priľahlého k mestu (v danom príchode oblasť juhovýchodne od Košíc), čo sa týka jeho mestského úseku.

Pre zjednodušenie železnicu zanedbajme, akože tam nejestvuje (ale v zásade pre ňu platí to, čo je ďalej napísané pre električku).
Ľudia z danej oblasti sa teda do mesta prepravujú buď autami alebo autobusmi. Priemerné auto dajme tomu 1,5 človeka, priemerný autobus dajme tomu 20 ľudí. Drvivá väčšina áut po príchode do mesta tam (zväčša v centre) ostane zaparkovaná až do odchodu (spravidla o pár dlhých hodín po príchode), drvivá väčšina autobusov po príchode točí ďalej alebo odstaví na stanici alebo v garáži,
„Celospoločenské“ náklady na 1 osobu prepravovanú v aute (cesty, križovatky, parkoviská, nehody, regulácia a riadenie dopravy atď.) sú jasne rádovo vyššie ako na 1 osobu prepravovanú v autobuse.. A environmentálne výhody VHD (aj autobusovej) voči IAD sú jasné.

Premiestňujúce sa osoby sú naviac 2 druhov – buď majú možnosť použiť oba tieto druhy alebo nemajú (poddruhy: buď sú vekom, zdravotne alebo sociálne odkázaní na VHD alebo sú kvôli plošnej či časovej nedostupnosti VHD odkázaní na IAD).
S tými poslednými nenarobíme nič (ak im VHD nezavedieme – to však stojí peniaze) a s tými strednými si môžeme robiť, čo chceme (priame spoje, spoje s iks prestupmi, dlhé zberné spoje s množstvom zachádzok), lebo spravidla cestovať aj tak musia.
Ale u tých prvých možno voľbu ovpyvňovať – či už „cukrom“ (širšia a / alebo kvalitnejšia ponuka VHD, jej zlacnenie) alebo „bičom“ (zhoršenie podmienok pre IAD – spomaliť, nepustiť, predražiť).

V rámci VHD je električka na 1 prepravenú osobu určite prevádzkovo lacnejšia ako autobus. Na druhej strane má však oveľa vyššie fixné náklady (na trať a napájanie). Čiže ak je niekde dostatok prepravovaných osôb, oplatí sa električka. Ak nie, lacnejší je autobus.
Tento hraničný počet prepravovaných osôb by sa však prudko zvýšil, keby sme u autobusu uvažovali s vyhradeným jazdným pruhom (fixný náklad naviac)...

V danom prípade pritom máme 5 možných variantov riešenia (zjednodušujem):
1. Rozšírenie cesty pre všetky autá, električková trať pre autobusy nepojazdná, autobusy premávajúce až do centra.
2. Rozšírenie cesty pre všetky autá, električková trať pre autobusy nepojazdná, autobusy premávajúce len po Važeckú (s doterajšou frekvenciou),
3. Rozšírenie cesty pre všetky autá, električková trať pre autobusy nepojazdná, autobusy premávajúce len po Važeckú (so zdvojnásobením doterajšej frekvencie).
4. Rozšírenie cesty len o buspruhy, električková trať pre autobusy nepojazdná, autobusy premávajúce až do centra.
5. Cesta bez rozšírenia, električková trať pojazdná aj pre autobusy, autobusy premávajúce až do centra.

Pomery jednotlivých úkonov / neúkonov po nákladovej stránke resp. po stránke počtu prepravených osôb:
a) rozšírenie cesty (či už pre všetkých alebo len pre autobusy) je drahšie ako prispôsobenie električkovej trate (aj tak ju treba z gruntu zrekonštruovať) aj na pojazd autobusmi;
b) skrátenie autobusových spojov po Važeckú by síce šetrilo prevádzkové náklady, ale nie až toľko, ako by sa zdalo (keďže špičkové smery z Jazera a z vidieka sú súhlasné, treba v tom prípade dosť posilniť električkovú dopravu);
c) skrátenie autobusových spojov po Važeckú by znamenalo aj investičný náklad naviac – výstavbu kapacitného autobusového obratiska;
d) skrátenie autobusových spojov po Važeckú by pritom značnú časť cestujúcich „s alternatívou“ od VHD odradilo – opačne predĺženia aj tých dnešných krátkych (napr. KNH – Na hore, N. Myšľa) by k VHD prilákali ďalších zákazníkov z tejto kategórie;
e) v prípade skrátenia autobusových spojov a ich súčasného zdvojnásobenia by bol rozsah tohto „odradenia“ síce menší, ale nevrátilo by to vzniklé náklady naviac (pretože tie spoje majú svoje „nesúbežné“ úseky spravidla ďaleko dlhšie ako tie mestské „súbežné“ s električkou).

Suma sumárum – mne to pri danej konfigurácii územia a dopravných koridorov v ňom vychádza „celospoločensky“ najlacnejšie a najprínosnejšie na ten 5. variant.
Áno, do vzorcov vyplývajúcich z mojich úvah nemám čísla (neviem, kde by som ich ako laik vedel vziať), ale som presvedčený, že vzájomné vzťahy medzi nákladovosťou a a atraktivitou jednotlivých variantov (vnútri aj medzi nimi) som odhadol dobre.

Takže naozaj som nevzal do úvahy ekonomické hľadisko?
Reakcia na: Podhradovčan #82473:
Na 16ke môžeš nadbehnúť nanajvýš tak na večerných spojoch z Podhradovej na stanicu, keďže v priemere vezieš 0-2 cestujúcich a zastávky zívajú prázdnotou...ale nie 5 minút....počas dňa absolútne nemožné...jediná linka, čo v jednom smere ide dvakrát cez jakabov palác, ku cassovii dôjde tak, že 15ka, ktorá mala prísť až po nej tam už dávno je a 16ka má už dávno po odchode...
Reakcia na: rpopo #82471:
Tak možno meškal ale potom musel meškaťaj další bus keďže tam ten som vôbec nevidel
Reakcia na: Podhradovčan #82460:
tak ono ak cez deň svieti,tak to zvykne byť počas opráv- si prezrú kde to svieti. Na Moldavskej tiež svietilo takže predpokladám že tam robili nejaké opravy,ale kde som hlásil tam nič. Preto si myslím že to ani obzrieť neboli, ale v noci bežne jazdia trolejári okolo takže o poruche asi vedia, len sa nejak nemajú k činu. Pomaly si na tú tmu aj zvyknem ?
Reakcia na: Patricio #82470:
Nie nie, oni ťa ukrižujú až na istej sociálnej sieti v skupine kuriozity. Potom im povieš, že on meškal, tak ukrižujú aj Teba. ?
Reakcia na: rpopo #82469:
Tiež si myslím, vodič bol skoro ukrižovaný lebo išiel skôr o 5minút, pritom chudák ešte meškal ?
Reakcia na: 110mat110 #82468:
To je na 16tke oveľa pravdepodobnejšie.
Reakcia na: Podhradovčan #82461:
Nemeskal nahodou nahodou 15 minut?
Reakcia na: LUKYmhd #82463:
Veď večer nech to jazdí každú polhodinu. Do Barce. A zvyšné dva spoje za hodinu trebárs po Rybu. A z Havlíčkovej.
Reakcia na: TA #82455:
Klamstvo je už tradičná pracovná metóda v tom chlieviku na Bardejovskej. Sú výluky, každé 3 týždne sa niečo mení a ľudia majú iné starosti, než si pamätať intervaly liniek, ktoré používajú ?
Reakcia na: Podhradovčan #82461:
sorry, ale na tej linke ti to neuverím ani náhodou...
Reakcia na: veteran #82454:
Aj mne sa stalo ze si spoje nadbiehali a ja kazdy nadbeh hlasim telefonicky na dispecing. Je mi jedno ze uz ma mozno maju v zuboch ale hlasim to zvlast ked ine o posledne vecerne pripadne nocne spoje. Este sa mi nestalo zeby nocak mi nadbehol ale cez den ano a to dokonca aj take linky o ktorych by som to vobec nepovedal napr taka 19. Nahlasim a hotovo nema co nadbiehat.
Reakcia na: veteran #82452:
Netrebalo ju tahat na Havlickovu mohla ostat tak ako bola vecer s 30 minutovym intervalom a po stanicu..takto ju len dokafrali.
Reakcia na: Gabi93 #82457:
Z mojej skúsenosti, ktorá sa týka výhradne posledných a predposledných rozjazdov zo stanice, bol prítomný raz. Možno si vyberám dátumy no... ?
Reakcia na: veteran #82454:
Ja som pred týždňom videl 16tku, ktorá si zo stanice smerom na Podhradovú odišla s 5-minútovím nadbehom
Reakcia na: romeo #82458:
Tam kde treba nesvietia a tam kde to až fak netreba svietia aj cez deň napr. Cesta pod Hradovou
Reakcia na: romeo #82458:
Ja mám pozitívnejšiu skúsenosť s osvetlením. Do dvoch dni to prišli opraviť, možno že to niekto nahlásil skôr, ale to nevie nikto len oni 😃
Pred pár dňami som na stanici videl tiež odchod R1, z diaľky,prídem k zastávke a pozerám že odchod o minútu pritom už bola niekde na sennom trhu. Neviem teda či nám vôbec treba cp.

A to k tomu sa tento podnik ešte stará o verejné osvetlenie...3 týždne nesvietia stvetlá pri jednej dôležitej križovatke,ani po poslaní podnetu cez formulár som nezaregistroval aby si to vôbec prišli obhliadnúť..no celé zle
Väčšinu odchodov v noci na stanici kontroluje pojazdný dispečer, a moja skúsenosť zo siedmich nočných v decembri - odchádzali sme všetci spolu presne na odchod.
Tie nadbehy sú problém, horší problém je, že aj keď o tom na dispečingu vedia, do vysielačky proste neupozornia, alebo ak tak veľmi sporadicky. Nadbehy sú niečo, čo sa u nás ticho toleruje, pritom práve to je vec, ktorá mňa od MHD odlákava čím ďalej tým viac, a nie iba mňa. Čo to má sakra znamenať, že si prvé ranné či posledné večerné spoje v kľude odsvištia o dve minúty skôr ? Tu neexistuje výhovorka, že to je výjazd z vozovne, má to CP tak nech ho dodržiava. Už sa mi asi trikrát stalo, že som kvôli nadbiehajucemu dementovi zmeškal vlak (môžem sa len potmehúcky usmievať, že do toho lístka vlastne ajtak ten dement prispel svojou troškou), a nočné spoje sa teda tiež nemôžu chváliť extrémnou spoľahlivosťou. Od tej veľkej zmeny nočákov som využil nočák asi tak 10 krát, zhruba trikrát som v prichádzajúcom "trolejbuse" na stanicu zamával ostatným nočákom, na ktoré mal byť prestup. Ak nie je prítomný pojazdný dispečér alebo ak nad vodičmi nie je nejaká autorita, ktorá by ich za nadbehy a takéto priestupky napomínala (skôr by som bol za tresty, to si skorej zapamätajú, ak kvôli tomu, že sa ponáhľal, nedá decku večeru), tak sa toto, tak sa toto proste nikdy nevyrieši. Je to niečo, čo sa ticho toleruje. Keby bolo aspoň na vývesku napísané, že je nejaká oficiálna tolerancia, prosím, inde to tak vedeli.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.