Samozrejme, že tam musí vzniknúť nová (aj) bytová zástavba a to by chcelo zmenu územného plánu. Košice sa rozširujú na polia a zasypané jazerá, kde masívne vzniká nová zástavba a pritom v intraviláne je množstvo nevyužitých plôch, resp. využitých nevhodne. A jednou z celkom zaujímavých je aj oblasť o ktorej je reč, plus celý pás západne od Slaneckej. Nie je to nič nové, že sa na druhej strane cesty zvažuje zmena na nízkopodlažnú bytovú zástavbu. Hovorilo sa o vybudovaní akéhosi násypu/valu popri železnici, pred ktorým by smerom k Slaneckej vznikla nová obytná štvrť.
Súhlasím ale, že predstavitelia mesta si nevidia ďalej, ako na koniec nosa. Respektíve do konca volebného obdobia... Nie je náhoda, že o novom územnom pláne sa hovorí už viac, ako desať rokov.
Pokial este potrva cesta do mesta 25 min tak sa na to KS,Po a pod vyprdnu a aj tak pojdu autom. V ke nie je rychly nosny system, ktory by umoznil taky prevoz ludi po meste.
A čo iné spraví zo stanice v Krásnej miesto, kde budú ľudia nastupovať/vystupovať? Jedine kombinácia bývanie/OV (= polyfunkcia).
Čo sa týka električky do Krásnej, tak tá určite nemala končiť pred stanicou v Krásnej. Posledná zastávka mala byť na úrovni križovatky Golianova × Traťová a ďalej bol ťahaný vjazd do obratiska, ktoré obkolesovalo samotnú remízu. Za budovou bola kreslená preložka II/552 (1+1 a druhý jazdný pás ako výhľad). Za cestou bolo vynechané miesto pre autobusovú garáž. Čiže skutočne ťažko hovoriť o nejakom prestupnom termináli, ktorý by sa niekedy bol plánoval.
Aha, takže prekresliť na bývanie. Tak to by tam už IDS terminál nikdy nebol. Hneď by stúpla cena pozemkov a mesto by nebolo schopné s tým urobiť nič.
Čo sa týka električky na stanicu Krásna, jedná sa o cca 10 - 13 000 metrov štvorcových, čo pri cene cca 80 eur za meter štvorcový nie je ani pre mesto nedosiahnuteľná suma (len sa musí chcieť).
Samozrejme problém s mestom je úplne iný. Teraz rýchlo projektujeme cestu a rýchlo chceme stavať. Proste žiadna seriózna diskusia. Len minieme eurofondy. (A nejde len o diskusiu. Aj o časovú postupnosť).
Vieme, že v minulosti tam bola dokonca plánovaná vozovňa električiek (áno, smerom ku stanici Krásna). Takže nie je to až tak nelogické mať predĺženú električku na stanicu Krásna.
Okrem toho by to znamenalo zrušenie obratiska Važecká, vlastne by sa len presunulo ku stanici.
Ale ako hovorím, magistrát je zdecimovaný a nemá žiadnu dlhodobú koncepciu, nemá projektovú dokumentáciu, nemá stavebné povolenia (a to sa netýka len situácie na Jazere). A potom, huj-buj rýchlo ideme robiť niečo.
Predstava o termináloch IDS je v Košiciach poriadne skreslená a zbalkanizovaná. Ale proste dokým sa nenájde katarský šejk, ktorý skúpi územie medzi Jazerom a železnicou (resp. Barcou), tak železničná stanica v Krásnej mať nejaký extra zmysel nebude.
Prvým krokom by malo byť prekreslenie priemyslu na územnú rezervu na bývanie a OV, no na toto nemá nikto na ÚHA gule ?
Na druhej strane, je vhodné stavať terminál integrovanej dopravy priamo na sídlisku, kde sú všade dookola paneláky? Ak by to mal byť naozajstný terminál IDS, tak by tam mali končiť všetky regionálne autobusy (v Košiciach síce nepredstaviteľné) a všetky autobusové spoje MHD z periférie (taktiež výzva). Znamenalo by to celkom slušný nárast pohybu autobusov na sídlisku a teda aj nárast hluku a prachu.
Naproti tomu, terminál v Krásnej by vyžadoval iba 750 - 1200 metrov (v závislosti na trasovaní) novej trati a priniesol by možnosť vybudovať napríklad aj P+R, čo by bol na sídlisku nonsens. Vynútilo by si to síce zásadné urbanistické zmeny, vykúpenie množstva pozemkov, ale z dlhodobého pohľadu by to bolo to najlepšie možné riešenie. Časom by aj železničná stanica mohla nadobudnúť väčší lokálny význam.
Nejdem teraz vyjadriť podporu, ale ani odpor k tomu návrhu, ale nedá mi to nepovedať, že vyzeralo by to dobre, že v Krásnej je prepojenie vlak-MHD a o zastávku ďalej prímestský bus-MHD. ?
Dá sa to chápať aj ako podpora IAD, tak aj podpora MHD. Ono to je tak, že keď kolóna áut dosiahne väčšiu priemerný rýchlosť prejazdu, tak aj autobusy v tej kolóne prejdú úsek rýchlejšie. ? ?
ťahať električku niekde, kde chodí vlak raz za hodinu? a kto by prestupoval na električku smer centrum, keď vlakom je tam z Krásnej za 9 minút? nanajvýš ten, kto by šiel niekam na Jazero alebo Terasu...nemyslím si, že by to bolo nejak extra vyťažené...
Predsa nepíšem o tom, ako sa to nedá. Ale o tom, čo by malo synergický efekt.
Prepojenie železnice/MHD. Tak sa to robí všade na vyspelom svete. V tomto prípade od Jazera by to malo význam buď stanica Krásna alebo terminál "Juh" nad križovatkou VSS. Ale ako si všimnete, ide sa riešiť len IAD voči MHD. Teda primárne ide o podporu IAD.
Ak by sa investovalo o trošku viac, mohlo sa prepojiť IAD/MHD a železnica. Ale na to sme ešte na Slovakii nedorástli!
Okrem toho nie je to o tom, že ľudia nevystupujú v Krásnej ale v meste na stanici. Veď nevystupujú preto, že nemajú dobrú ponuku. Nemajú prípoje....
Už si niekedy videl okolie stanice Krásna nad Hornádom? Veď to by sa muselo všetko naokolo zbúrať a nanovo urbanizovať, aby tam prestupný terminál (vlastne aj stanica samotná) mal aké-také opodstatnenie.
Elegantný nezmysel. Aký by mal zmysel terminál na stanici? Ludia cestujúci vlakom vystupujú ajtak na železničnej stanici, nie v Škaredej. Na prestup z regionálneho autobusu na MHD bohato postačuje Važecká. Proste, akýkoľvek nápad tahať električku do Krásnej je podľa mňa kolosálny nezmysel, tá stanica je "mŕtva".
Terminál integrovanej dopravy na Važeckej je poriadna blbosť. Namiesto toho vystavať terminál pri žel.stanici Krásna, predĺžiť električku k stanici. To by bolo elegantné riešenie, avšak okrem toho, že nie sú lóve, zároveň chýba aj rozum!
Koniec koncov, o čom to celé je? O podpore IAD, keďže článok má nadpis "rekonštrukcia prinesie na slaneckú štyri pruhy"...
V rámci rekonštrukcie a rozšírenia Slaneckej cesty sa plánuje aj rekonštrukcia obratiska na Važeckej a výstavba terminálu integrovanej dopravy: "... Podľa neho je stavba rozdelená do troch etáp. Prvou je samotná rekonštrukcia Slaneckej, druhou modernizácia obratiska električiek na Važeckej a treťou výstavba terminálu integrovanej dopravy, takisto na Važeckej. Financované by mali byť z viacerých operačných programov...." Otázka znie, či a kedy sa budú realizovať etapy 2 a 3. Viac na: http://kosicednes.sk/udalosti/rekonstrukcia-prinesie-na-slanecku-styri-pruhy/
Samozrejme, toto som nepochopil, prečo neurobia pevnú jazdnú dráhu na celom Komenského aj na Zimnej. Možno je to trochu drahšie, mesto chce v maxime vyžmýkať len eurofondy, asi na vyššiu spoluúčasť nemá.
Ale ten kto trochu vidí za roh = do budúcnosti viac ako v horizonte jedného volebného obdobia, tak by určite na takom úseku použil pevnú jazdnú dráhu a zároveň by združil zastávky Zimná a TUKE pre tram a bus. No ale my sme ešte tak sto rokov za opicami.
Na Zimnej sú na krátkom úseku použité aj drevené podvaly. Mohlo by byť zaujímavé vedieť prečo.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
veteran
Prvým krokom by malo byť prekreslenie priemyslu na územnú rezervu na bývanie a OV, no na toto nemá nikto na ÚHA gule ?