Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Vsak uz dnes chodia autobusy jak noty na bubon, mozes si strihnut, ci pride skor alebo nepride vobec? Mesto je nesvojpravne, ze si necha do objednavky kecat dodavatelom? Zase Arrivu by som tu nespominal, lebo v Prahe maju pruserov az az, urcite je lepsie mat MHD pod kontrolou mesta, ale malo by to prinasat nejake ovocie, aby sa nemuselo na udrzbe trati a vozidiel setrit. Preto sa vzdy smejem, ked niekto kritizuje Jancuru, on tie vozne, loko a dlasie veci musi zaplatit banke, tak je jasne, ze ide ta, kde mu to prinesie peniaze. A nesuhlasim s tym, zeby po peniazoch nemali ist podniky ako DPMK, pretoze im to moze priniest len financnu nezavislost a nebudu musiet natahaovat ruku a dufat, ze mesto nieco ma a dosype.
Reakcia na: veteran #81170:
Z tohto pohľadu OK, beriem. Ako som písal nižšie, nikto nehovorí, že po prípadnej privatizácii sa zmenia ceny, výška dotácie, podmienky rozsahu obslužnosti a podobne. V meste, kde dodávateľ vozidla dokáže splniť kritériá na 100% to platí o to viac. Kamaráti si to upravia navzájom tak, aby boli oni spokojní, veď takto to chodí na Balkáne predsa.
Reakcia na: Bjorn #81166:
Dobre, skúsim jednoduchšie.

Živo si predstavujem, ako príde "správna" firma, ktorá bude na pozadí "radiť" mestu čo a ako si má objednávať, aby jej to pasovalo (do obehov, do výkonov atď.).

Poznajúc miestne reálie som, žiaľ, skeptický. Tu nevedia zmanažovať ani len poriadnu rekonštrukciu tratí, nieto ešte nejakú privatizáciu.
Reakcia na: Solider #81168:
To nespochybňujem, ale privieraním očí nad "neštandardnosťami" robíme z neštandardných vecí štandard. A to je podľa môjho názoru zlé.
Reakcia na: veteran #81151:
Ak nie sú nastavené mechanizmy priebežnej obnovy vozového parku, tak môže nastať aj situácia, že je potrebné obnoviť toľko vozidiel naraz. Je to značne neštandardné, ale zrejme to bol fakt. Ak viaceré čiastkové nákupy odkladali, tak to dáva opodstatnenie.
Reakcia na: Bjorn #81156:
Súhlasím s podfinancovaním, ale to je celoslovenský problém. Takisto súhlasím s tým, že toto je len dôsledok zanedbania priebežnej obnovy vozového parku. Podnik a mesto však stáli pred hotovou situáciou a tá nebola v rovine „aké by to bolo“, ale v rovine „aké to je“, riešila sa aktuálna potreba – neviem sa vyjadriť, či číslo 130 bolo značne navýšené, ale ak by aj objednali povedzme 80 autobusov a ďalších 50 o pár rokov neskôr, rovnako by si na to museli zobrať úver a rovnako by podnik bol zadĺžený, otázne však je, koľko starých úverov by sa dovtedy podarilo splatiť. A to, čo si uviedol na záver, je samozrejme pravda, ak odíde naraz 130 autobusov, tak bude potrebné jedného pekného dňa kúpiť takisto 130 autobusov ako náhradu, iba ak by sa postupne vyraďovali najhoršie kusy a tie sa priebežne zamieňali za nové vozy.
Reakcia na: veteran #81165:
Veď to, čo by mesto platilo mestskej firme, zaplatí súkromnej. Čo si nevieš predstaviť? Prečo je MHD prevádzkovaná napríklad firmami Veolia, Arriva a podobne?
Reakcia na: Bjorn #81163:
Nedokážem si celkom predstaviť súkromníka, ktorý by prevzal všetky košické linky AD. A ešte nebodaj bez tlakov a lobovania aby si mesto tu a tam objednalo len toľko, na čo súkromník bude ochotný pristúpiť. A outsourcovať len niektoré linky a zvyšok (neatraktívne) si ponechať, to je dosť nebezpečný mišung.
Reakcia na: S499.1023 #81161:
Zavisi na sposobe objednavania. Ak bude na zaklade vozkm tak sa dockame niecoho na sposob SAD. Takze zhorsenia kvality pri okrajovych intervaloch a nezaujimavych lokalitach
Reakcia na: veteran #81159:
Lenže ak by si mesto tieto výkony objednávalo, tak je jedno, kto tam bude jazdiť a v tom je tá pointa. Spoje by mohli byť priamo dotované tak, ako hocikde inde. Jediný rozdiel by bol v tom, žeby nedochádzalo k "skrytej" krížovej dotácii.
Reakcia na: Dispecer #81158:
O, ano, ospravedlňujem sa. Bolo navyšované základné imanie k 2.4.2016. Otázne však je, akým spôsobom bolo zrealizované. Pokiaľ sa dobre pamätám, bol urobený nepeňažný vklad. Mesto vložilo pozemky, na ktorých sa nachádzajú budovy a zariadenie DPMK. Tie sa ohodnotili reálnou cenou. Toto bolo navýšenie ZI, ktoré bolo urobené len preto, aby mal DPMK lepšie hodnoty pomeru VK/CK (vlastný, cudzí kapitál). Aby nemusel DPMK vyhlásiť konkurz z dôvodu úpadku podniku.
Teda je to odrb, ktorým maskujeme to, že :
1. Buď mesto dáva nedostatočnú dotáciu, keďže DPMK je už desaťročie v účtovnej strate
2. A/alebo cestovné = tržby sú nedostatočné na produkovanie dostatočného cash-flow.
Toto zvýšenie ZI (cez nepeňažný vklad) možno umožní podniku čerpať nový úver, za ktoré bude ručené týmito pozemkami. Ako však každý rozumný hospodár vie, ide len o oddialovanie problémov mesta, keďže znovu dôjde v dôsledku nárastu zadlženia k zhoršeniu ukazovateľov.
Reakcia na: veteran #81159:
Rozdiel medzi objednávanou dopravpu a dopravou na vlastné riziko poznáš?
Reakcia na: veteran #81159:
Prečo hneď ideš do diaľkovej / medzinárodnej dopravy? Stačí sa pozrieť na SADky. 3x denne a hotovo.
Reakcia na: Granite01 #81157:
Už vidím, ako bude súkromník prevádzkovať linky typu 23, 24, 31. On len vyberie hrozienka z koláča. Po príklad netreba chodiť ďaleko, stačí si pozrieť biznis "plán" žltého blbečka.
Reakcia na: Granite01 #81157:
Veď nedávno sa imanie DPMK práve navyšovalo, nie?
Úver nie je sám osebe problémom. Problémom je nedofinancovanie prevádzky DP. Zlepšiť finančnú situáciu podniku je možné buď jednorázovo cez navýšenie základného imania (vlastné zdroje financovania). To by musel urobiť akcionár, a tým je mesto alebo zlepšenie situácie cez zvýšenie ročnej dotácie na prevádzku, čím by sa zvýšil kladný Cash flow podniku a podnik by mohol pokojnejšie splácať úvery, ktoré si v ostatnom období nabral.
Ak by bola vôľa mesta, vidím to na kombináciu týchto dvoch spôsobov. Menšie zvýšenie základného imania a zvýšenie každoročnej dotácie na prevádzku min. o 1 mil.eur.
Ešte je možné založiť nejaké tie pozemky, resp.účtovne vložiť ako ako zvýšenie základného imania nejaký ten pozemok mesta, čo síce v podstate nič nerieši, keďže sa jedná o nepeňažný vklad, ktorý nezlepší finančnú situáciu DP.
Samozrejme ak vôľa toto riešiť nebude, môže dôjsť k skrytej alebo otvorenej privatizácii podniku. Ale toto podľa mňa tiež nič nebude riešiť, lebo súkromník by nejazdil za takých podmienok (cestovné a dotácie!)
Reakcia na: Solider #81150:
Tak v prvom rade je to zapríčinené dlhodobým podfinancovaním tejto mestskej firmy. Proste mesto nevyčlenilo dostatok financií a preťahovala sa životnosť autobusov. Tie sa predsa nakupovali v sériách, v sériách mali byť aj vyraďované, tak ako je možné, že zrazu bolo potrebných 130 busov? Lebo sa tento problém nechal vyhniť tak, ako sa len dalo. Zvyšok tu máš pekne vysvetlené nižšie. Nepoužiteľné elektrobusy, rekonštrukcie všetkých tratí naraz (ten istý prípad ako pri autobusoch), keď sa k tomu pridajú autobusy a fakt, že ďalšie eurofondy už nebudú... Zhruba o 5 rokov začne končiť životnosť tých 130 SOR, ako ich reálne potom nahradíš? Zaujíma ma tvoj návrh, keďže teraz tu vidíš racionálny dôvod.
Tak ono opravy dolezitych uzlov sa robit musia, len v rozumnej alternative sa pripravia poriadne obchadzkove trasy, presny harmonogram a sustredia sa na to vsetky sily, aby bol dopad co najmensi. Uvidime, ci este nejaky DPMK bude pri tych dlhoch v case konca SORiek, pokial ano, ocakavam klasicke riesenie, pretahovanie zivotnosti zachovalejsich kusov do aleluja a vynechavanie spojov. Nakup novych vozidiel bude podmieneny tiez dlhmi mesta, kedze eurofondy uz najskor nebudu.
Reakcia na: S499.1023 #81152:
Racionálny kvôli iracionálnym veciam. Rekonštruovať polku siete električiek naraz racionálne nie je. Tak, ako nebol racionálny predaj troch kĺbových autobusov v čase, keď po nekoordinovaných vyraďovačkách začali akosi chýbať a sabotáž na trolejbusovej doprave.

Čo potom, keď 130 autobusom skončí životnosť? Zasa ďalších 130 naraz?
Tak si najskor nieco nastuduj o ekonomike, hlavne o dlhoch v podniku resp pomere cudzich a vlastnych zdrojov. DPMK sa vobec nesprava racionalne, trate ma este v zaruke, ale vobec ju voci kamaratom vedenia z Duhy neuplatnuje, chod sa niekedy pozriet, ako tie trate vyzeraju uz teraz. Nakupuju sa elektrobusy, ktore viac stoja nez jazdia a su nepouzitelne. Nakup 130 autobusov, tie bude o par rokov opat vymenit, kde na nich DPMK zoberie, ked uz teraz ma uverov nad hlavu? Nezavidim buducemu vedeniu, za chvilu tie reko ani nebude vidiet, budu mat 130 autobusov na kraji zivotnosti, no v garazach nepouzitelne elektrobusy a dlhov nad hlavu. Len aby mesto neskoncilo v nutenej sprave.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.