Predsa by nepresli automaticky vsetci cestujuci ku konkurencii, zober si napr. mobilnych operatorov, podla tvojho uvazovania by mal byt signal iba vo vacsich mestach, lebo mimo sa im to ovela menej oplati.
MHD zadarmo automaticky nezníži počet áut na cestách, ani (prudko) nezvýši počet reálnych cestujúcich v MHD (ako mnohí predpokladajú). O tom sa podľa mňa čoskoro presvedčí i Žilina, kde reálne k niečomu podobnému smerujú...
Riešenie podľa mňa nie je také jednoduché ako sa zdá, lebo taký komplexný problém ako je doprava v Košiciach sa nedá vyriešiť jednoduchým riešením, keďže každý mód vplýva na ostatné
"Ze by na niektore miesta konkurencia nejazdila, ok, tak nech tam jazdi len DPMK, ako to verejna sluzba, nakoniec ma za do ako pisete dotacie."
Akurát, že keď odrežeš DPMK od "ziskových liniek", bude musieť mesto DPMK dotovať ešte viac, keďže mu zostanú len tie "stratové linky", ktoré už nebude môcť vykryť z tržbami...
Ak nemoze byt verejna doprava ziskova, potom nech je zadarmo, prinieslo by to vela vyhod, mensie zapchy, viac cestujucich, menej poloprazdnych spojov, menej aut na cestach opat rozne vyhody, menej znicene cesty, usetrene na udrzbe, predsa kazdy plati dane, tak nech to je platene z nich.
Tak prave plyn ponuka viacero spolocnosti a tiez plyn uz nejde len z Ruska. Voda ma aspon taku polo-konkurenciu a to studne, samozrejme nie dostupne pre kazdeho.
Vsetko co som napisal boli len prvotne navrhy, vedel som ze sa do toho niekto pusti, nastupovanie prednymi dverami by nemuselo byt 100%ne, napr. pri spicke by boli nahodne vyzvani cestujuci, napr. kazdy piaty, tiez by automaticky neboli tie nove busy hned preplnene. Priame spojenia by mohli byt len doplnkom, vsetko by sa dalo doladit, ako som pisal, to je to najtazsie a ja nemam vypracovany plan...
Ze by na niektore miesta konkurencia nejazdila, ok, tak nech tam jazdi len DPMK, ako to verejna sluzba, nakoniec ma za do ako pisete dotacie.
Ty si ale riadne mimo. Nastupovať prednými dverami? To by si tým pádom vyriešil tie tvoje skoré odchody spojov, nechodilo by totiž načas nič. Spomínaš tu priamo spojenia, takže spoj každý 20 alebo 30 minút, naozaj myslenie hodné roku 2016.
K poslednému odstavcu. Počul si niekedy o pojme "služby vo verejnom záujme"? Počul si o dotáciách a licenciách? Vieš, že verejná doprava nemôže byť ziskový odbor podnikania v čisto komerčnom prostredí? Je mi jasné, že ani náhodou ti to nič nehovorí. Ale keď si tu práve vynašiel recept na košické problémy verejnej dopravy, mal by si sa do toho rýchlo pustiť a otvoriť aspoň 15 nových liniek. Ale rýchlo, kým si to tu niekto neprečíta a nepredbehne ťa.
Ono sa stačí pozrieť, ako vyzerajú služby firmy menovanej v poslednom odstavci na jednej nemenovanej 445 km trase. Alebo ešte na jednej nemenovanej trase na Žitnom ostrove... ?
Treba si uvedomiť jednu základnú vec - MHD je tu pre ľudí, nie pre zisk DPMK / mesta / kohokoľvek iného. Akonáhle by MHD fungovala na základe zisku, mohla by fungovať iba na trasách s najväčším dopytom, čo by donútilo ľudí, ktorí by prišli o MHD prejsť na iný druh dopravy - a nebudeme si namýšľať, že by začali viac chodiť pešo alebo na bicykli - išli by do áut a zhoršovali už tak miestami zlú dopravnú situáciu v meste.
P. S.: Ak si stále myslíš, že by to fungovalo, prosím, nájdi mi prímestskú autobusovú linku (teda linku z mesta do dediny) s dĺžkou trasy do 50 km prevádzkovanú dopravcom Student Agency / RegioJet na Slovensku alebo v Českej republike a povedz mi, koľko spojov denne má. Vopred ďakujem za odpoveď a zároveň pre Teba to bude odpoveď na to, ako by asi vyzeral otvorený trh s MHD v Košiciach. ?
Obávam sa, že tá tvoja konkurencia by bola skutočnou konkurenciou asi iba veľmi krátky čas a hneď potom ako by "súťaž" vyhral podnikateľ s najnižšími cenami, začal by opäť monopol - akurát, že ťažšie regulovateľný...
"Konkurencia by bola vo forme cien, vybavenia vozidiel, doplnkovych sluzieb, trasami, pristupom, dodrziavanim cestovnych poriadkov, funkcnou a pouzivanou klimatizaciou..."
...neobsluhovaním lokalít ako je Pereš, Poľov, Lorinčík, Luník IX, Džungľa,... vzhľadom na to, že dopyt po doprave z týchto MČ je určite menší, než by bolo nutné pre zachovanie rentability linky pre podnikateľa (bez dotácií od mesta);
...neobsluhovaním mesta v okrajových časoch, napr. v noci (lebo však v noci predsa nik necestuje);
"Usetrit by sa dalo nastupovanim prednymi dverami a povinnym prilozenim karty, aj v pripade "mesacnika", tym by nepotrebovali revizorov, DPMK na ciernych pasazieroch prerabaju dost vela."
Pri súčasnom počte cestujúcich zo sídlisk v rannej špičke si povinný nástup prednými dverami predstaviť neviem - teda viem: na každú zastávku min. 5 min na nástup cestujúcich, čo by znamenalo akurát len to:
- odliv aj posledných "zabezpečenejších" cestujúcich z MHD do IAD, lebo cesta MHD by sa predĺžila atď. + predĺžili by sa zápchy,
- zníženie počtu cestujúcich by sa neskôr premietol do nižšieho počtu spojov (a neskôr aj liniek) a/alebo do vyššej ceny cestovného,
- to by opäť znížilo počet cestujúcich v MHD a opäť by sa obmedzovalo a tak do nekonečna... pardón, do zrušenia MHD.
Doporučujem sa ísť pozrieť v rannej špičke do Trenčína, kým ešte fungujú klasicky ako si to SADky vymysleli (a ty navrhuješ). V Košiciach by to vyzeralo dosť podobne. ?
"Napr. by mohli viac vyuzivat internet, teraz nie je mozne dobit si penazenku cez internet, nie je mozne kupit mesacnik platobnou kartou cez internet, konkurencia by mohla toto zaviest, usetrila by na pobockach a automatoch, mohli by to doplnit nakupom/dobijanim karty cez SMS, cestujuci by nemuseli stat v radoch a niektori sa tam ani nevedia dostat ak pracuju dlhsie."
To môže DPMK aj teraz... Keby sa niekomu chcelo (a keby v tom niekto zacítil príležitosť na €€€).
"Mohli by tiez vytvorit spojenia ktore momentalne nie su, alebo len s prestupom..."
Priame spojenia "od všadial všade" (s často hodinovým a dlhším intervalom) sme tu už mali... Chýba ti to?
"Inak stale je tu moja proti-otazka, ktoru som polozil uz skor, v ktorej inej oblasti plati 100%-ny monopol podobny ako v MHD? Otazka teda nie je, preco konkurencia, ako konkurencia, ale preco nie?"
Teplá úžitková voda, dodávky zemného plynu a ropy zo zahraničia (potrubiami),...
Iste, prikladať kár tu, to je presne to, po čom všetci túžia. Prvý by si škrečal, že ti u konkurenta neplatí električenka a čakal by si na zlý, škaredý, psíkyzabíjajúci DPMK.
Tvrdím niečo iné? ? DPMK má (mal) všetky prostriedky, ktoré k realizácii pravidelnej dennej kontroly nadbehov potrebuje pri maximálnom pohodlí obsluhy. To je všetko.
Moznosti je vela, samozrejme by som mohol napisat konkretnu predstavu, ale chcelo by to podrobne prepracovat, zistit moznosti, to by bola ta najkomplikovanejsia cast a ja na to nie som odbornik, dokazom ze to funguje su ine mesta, alebo napr. zeleznica, kde su ovela vyssie naklady, aj na prenajom a pod., pri MHD by sa prenajimali asi len zastavky, to by sa muselo vyriesit, samotne vozidla by nakupili, mestske a ine karty uz dnes funguju vo viacerych spolocnostiach, platit je mozne aj cez SMS...
Konkurencia by bola vo forme cien, vybavenia vozidiel, doplnkovych sluzieb, trasami, pristupom, dodrziavanim cestovnych poriadkov, funkcnou a pouzivanou klimatizaciou...
Usetrit by sa dalo nastupovanim prednymi dverami a povinnym prilozenim karty, aj v pripade "mesacnika", tym by nepotrebovali revizorov, DPMK na ciernych pasazieroch prerabaju dost vela.
Napr. by mohli viac vyuzivat internet, teraz nie je mozne dobit si penazenku cez internet, nie je mozne kupit mesacnik platobnou kartou cez internet, konkurencia by mohla toto zaviest, usetrila by na pobockach a automatoch, mohli by to doplnit nakupom/dobijanim karty cez SMS, cestujuci by nemuseli stat v radoch a niektori sa tam ani nevedia dostat ak pracuju dlhsie.
Mohli by tiez vytvorit spojenia ktore momentalne nie su, alebo len s prestupom...
Inak stale je tu moja proti-otazka, ktoru som polozil uz skor, v ktorej inej oblasti plati 100%-ny monopol podobny ako v MHD? Otazka teda nie je, preco konkurencia, ako konkurencia, ale preco nie?
Povedzte Kefalín, čo si vy predstavujete pod takým slovom konkurencia.
Odporúčam výlet na juh Veľkej Británie (ešte máš dosť času na to, aby si to dal aj bez cestovného pasu) a vyskúšať si, ako vyzerá súkromničenie všeho druhu v prímestskej doprave.
A na to ti budú vedieť odpovedať iba práve tí, u ktorých očakávaš, že ti odpoveď nedajú. Takže si si teraz na seba vyrobil bludný kruh a som zvedavý kam pôjdeš ďalej. ?
Potom je otazka, preco to nepouzivaju, resp. preco vysledky nevyhodnocuju. Dokazom ze s tym nic nerobia je to, ze skore odchody sa opakuju a situacia pretrvava roky.
Konkurencia, vtipkujete tu, ale su miesta kde to je uplne normalne, zoberte si kde inde mame monopol? Mobilni operatori, obchody, elektrina, plyn, internet, tv, sluzby, vlaky, taxi - ktore funguje na rovnakom priestore ako mhd BTW... Narychlo si vazne nevybavim ziadny iny monopol.
Ak to maju a je to logicke, staci trochu chytry program, filter a hned im to moze vyhodit zoznam spojov ktore opustili zastavku skor.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Dispecer
Riešenie podľa mňa nie je také jednoduché ako sa zdá, lebo taký komplexný problém ako je doprava v Košiciach sa nedá vyriešiť jednoduchým riešením, keďže každý mód vplýva na ostatné
P. S.: Kedy konečne už sa budeš v médiach sťažovať na skoro odchádzajúce vozidlá MHD? ? V K:D sa určite potešia: http://www.kosicednes.sk/vase-tipy-najnovsie-spravy/