Ako sa to vezme. Staval to súkromník? Staval. Mal špičkových odborníkov na stavbe? Mal povedzme ZUE, Elzu a zbytok?n Najlacnejší pozberanci á la Fušer a syn,s.r.o.? Čiže tiež šetril ako sa dalo. A o nešetrení na materiáloch, to by som tiež veľmi pochyboval, dám tretiu triedu za cenu prvej a máme to. Bizňis je bizňis. Kvalita bude čoskoro preverená praxou, tak som zvedavý ?
Infocentrum na stanici? No načo. Nestačí dokonale zamaskovaná Rooseveltova? ?
Monitorovanie: neboli náhodou všade namontované kamery? Nevidím problém. Pokiaľ by bol automat integrovaný do prístrešku, tak sa dosť výrazne znižujú možnosti na jeho ničenie (samozrejme, vylúčiť sa to nikdy nedá). Jestvujú aj antivandal riešenia mobiliáru, stačilo na vybavenie zastávok vypísať súťaž(e) s konkrétnymi podmienkami a nenechať to projektovať niekoho z pohodlia kancelárie v Brne za vehementnej asistencie "odborníkov" z MMK.
Nehodnotil negatívne?? V zahraničí máš automaty (aj) na karty na každej zmodernizovanej zastávke... za príklad ti môžem dať neďalekú Budapešť, kde na Hungária krt. máš z €fondov zmodernizovanú celú električkovú trať s mobiliárom na úrovni 21.-ho storočia (viď. obázok)
Ja by som absenciu automatov na karty nehodnotil az tak negativne, vacsinou byvaju v mestach, kde je metro nosny system a tak sa daju dobre monitorovat a zabezpecit, inde maju skor infocentra, kde ludia dostanu informacie a mozu kupit listky pomocou karty. U nas by som si na tieto veci vedel predstavit oznacovace a prip infocentrum na stanici(je) a na letisku. Posledna vec je, ze aj ked clovek najde automat, nie vzdy akceptuje vsetky karty (americke kreditky, japonske karty, VISA v Holandsku...)
To je trošku o inom. Sú to stavby súkromné a padajú preto, že sa na nich šetrí. Súkromná firma chce za čo najmenej peňazí maximálny možný úžitok. V doprave je peňazí dosť, resp. minimálne v Košiciach s tým problém nebol, veď platil Brusel. O transparentnej súťaži, ktorá tomu predchádzala asi hovoriť veľa netreba... Platí ale, že všetko je to o dôslednej a nezávislej kontrole. Či už sa tendruje verejná zakázka, alebo sa stavia súkromná.
Samozrejme netvrdím, že DPMK má podnikať a vytvárať zisk. Firma vykonáva služby vo verejnom záujme podľa príslušných zákonov. Reagoval som len na "podnikateľské hľadisko" v súvislosti s absenciou automatov a preferovaním bezkontaktných platieb, ktoré ešte nikdy poriadne nefungovali a ktoré spomínal kolega nižšie.
S ostatným nemožno nesúhlasiť. A práve preto, čo si napísal si myslím, že je to PRÁVE o ľuďoch. Je to v zastaranom zmýšľaní, o absentujúcej motivácii, skostnatenom systéme... Aj keď je jasné, že DPMK nemá podnikať, určitá forma konkurencie by mu určite pomohla (stačí sa pozrieť na železnice). Samozrejme nie priama, nikto nechce mať dva dopravné podniky, ale možnosti rozhodne sú. No politická vôľa ani v najmenšom.
1. DPMK nemá čo podnikať.
2. DPMK nemá prečo vytvárať zisk a nie je nič zlé, pokiaľ je dotovaný; MHD je služba verejnosti a ani zďaleka nie všetky linky by boli zaujímavé pre súkromníka (a ak by sa zaujímavými stali, už by neboli zaujímavé pre cestujúceho).
A že sa neprebral zo socializmu... No nie, ale to je stále len a len v ľuďoch ? Pokiaľ sa bude podnik naťahovať s projektantom na typoch koľají, v podstate odignoruje riešenie zastávok a ešte bude vehementne presadzovať otvorený zvršok všade, kde to je možné, tak bohužiaľ, to je na úrovni roku 1985. Absolútny nezáujem čokoľvek inovovať.
A to sa nám v sprievodnej správe k projektu MET potáca nejaké linkové vedenie v roku 2030, ktoré samozrejme citujem: "ÚRD v žiadnom prípade nerobilo a oni o ničom nevedia", hoci je to priamo napísané na predošlej strane pred samotným linkovým vedením. Trošku bordel nie? ? Ako v typickom socikovskom podniku.
A potom sa človek dočíta, že v roku 2030 sa nám tu bude potácať Taškentvagen LF3, na čo príde odpoveď, že to nič neznamená, že tým, chceli povedať len, že to bude niečo v dĺžkovej a typovej podobnosti ako LF3, rozumej náhrada KT8. Áno, vážení, podľa zaužívaných podnikových dogiem totiž existuje len sólo (T3 = Taškentvagen LF), stredná (K2, Taškentvagen LF2) a veľkokapacitná (KT8D5, Taškentvagen LF3). Že v dnešnej dobe moderní výrobcovia (nie nemyslim Takšentimex a jeho nový tromf EVO) už vyrábajú modulové stavby hoci aj v siedmich dĺžkových/kapacitných variáciách, ktoré je možné ľubovoľne prispôsobovať podľa objednávky, to sa na Bardejovskú ešte asi nedostalo ? Nevadí, snáď sa raz z toho roku 1985 zobudia, ak dovtedy neskrachujú, alebo ak im nezrušia celú prevádzku (škrtať po poldruha milióna vozokm asi nepôjde donekonečna, že jo) ?
1. DPMK nepodniká
2. ak by aj podnikal, takýto podnikateľský plán by bol cestou k bankrotu
3. pre DPMK neexistuje konkurencia a je dotovaný, tzn. bod 2 nehrozí
Tri jednoduché body na vysvetlenie toho, prečo sa všetky mestské podniky na celom Slovensku ešte neprebrali zo socializmu. Zopár ľudí má teplé miestečká, o ktoré sa v podstate nemusí báť, nepotrebujú vykazovať takmer žiadnu činnosť a o nič sa nemusia snažiť. A potom to dopadne tak, ako pri rekonštrukcii, na ktorú sa oplatilo vydržať a ktorá by v konkurenčnom prostredí nemohla obstáť ?
Veľká škoda, že novo vo veľkom osadené automaty žerú len mince. Doplnenie o bezkontaktné platby by bolo na úrovni doby. Veď už niekde i priamo vo vozidle majú automatík na klasické bezkontaktné karty. Ale možno majú inú predstavu ako ďalej ...
Budú sa pri otvorení tratí chváliť ako všade koľko automatov osadili a dobre urobili? Alebo ten, kto sa bude chváliť nemá ani predstavu čo chváli?
Včera sa ešte robili napríklad aj chodníky na Kuzmányho.
Taktiež úžasne zaliali ukotvenie semaforov do chodníka na križovatke Kuzmányho – Šrobárova – Floriánska. Doslova zaliali – betónom – a do neho urobili vodiace prvky pre nevidiacich s tým, že sem-tam nejaká skrutka z toho betónu trčí. To je presne podľa projektu, však?
Ono si dnes naivne myslíme, že to bude aj slúžiť ľudu ako dakedy. Nebude! Električka po IKD pôjde vynímočne len občas, na ukážku Severokorejským turistom alebo pri oslavách výročí "Trvalého víťazstva Smeru" a "Dní mladých oligarchov". Inak toto veľdielo Remetovského realizmu, bude chránenou technickou pamiatkou ako súčasť Dopravného skanzenu mesta Košice.
...A vtedy už budú všetci kritici, neprajníci a iní buzeranti, vysťahovaní do pracovného lágru za mestom...Našu krásnu rozkvitajúcu Dúhovú záhradku im predsa rozryť nedáme! Dobrú noc deti. ? ? ?
Keby to nebolo Slovensko, šlo by to celé vyhodiť a spraviť nanovo. Viď obchvat v Ostrave, kde sa použil podradný materiál a aktuálne sa robia nákladné sanačné úpravy, ktoré po prehratom súde dodávateľ zaplatí zo svojho.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
matobuu
Budú sa pri otvorení tratí chváliť ako všade koľko automatov osadili a dobre urobili? Alebo ten, kto sa bude chváliť nemá ani predstavu čo chváli?