Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Bjorn #77976:
„Velmi zdařilá“ je síce až príliš silné tvrdenie, no aj napriek tomu tam vidím viacero prvkov, ktoré u nás ani po investovaní 40 miliónov do skanzenu neuvidíme (a ktoré kompetentným, šotomafii,... zrejme ani nechýbajú).

(Dĺžka trate pod taktovkou Dúhy má cca 4 km)
Reakcia na: monoblok #77974:
A preto čakáš, že podnik bude pozostalým kondolovať pri každom výročí tejto nehody, alebo ako? A to o base, zodpovednosti a podobne... Uvedomuješ si v ktorom roku sa to odohralo? V čase, keď bez stopy mizli nie len dokumenty, spisy a fotky, ale aj ľudia. Si si istý, že by si v čase normalizácie uvítal akýkoľvek súdny proces? Nehovoriac o tom, aká medializácia a verejný záujem by sa s ním spájala...
Reakcia na: Tatranka #77970:
Nesuhlasim, nehoda je sucastou historie DPMK. Chapem, ze vzhladom na dobu a zlikvidovanie dokazov uz vysetrovanie asi vela noveho neprinesie. Ma to ale byt prave memento pre podnik, aby uroven udrzby bola na vysokej urovni a vzhladom na neudrzbu trati ma prekvapuje, ze to podnik berie na tak lahku vahu. Ked pises, ze mnohym zovrelo zadok, to je len dobre, skoda ze par ludi za to neskoncilo v base. Ta zodpovednost dnes je rovnaka a to si vsetci musia uvedomit.
Pridám k tejto smutnej téme pár riadkou. S Martou Lilekovou som začínal v DPMK ako brigádnik - revízor, keď spustili štikačky. Neskôr sme boli spolu v kurze na vodičák električky, ja som jazdil popri výške ako brigádnik, ona ako trvalý zamestnanec. V ten deň havárie som ráno práve išiel po Švermovej od Komenského na prednášky, oproti som stretol kolegu a povedal čo sa stalo. Šiel som tam, bolo to hrozné. Dodnes vidím ten zadný voz položený na prednom, opretý o stromy. Poobede mi volal hlavný výpravca, že či nemôžem prísť zajtra ráno do práce, že má neobsadenú službu. Za Martu Lilekovú.... Zadelenie sa robilo vždy na dva dni dopredu. Zobral som to, ale s podmienkou, že nie šesťku. Na tej linke aj skúsení vodiči sa po nehode istý čas báli jazdiť, museli zaskakovať chlapi z ľahkej a ťažkej údržby. Keď som asi po týždni išiel brigádovať prvý raz na šestku, tak som schádzal ten kopec asi päťkilometrovou rýchlosťou. O pár dní nato som viezol dvojičku štvorku plnú cestujúcich - bolo to podvečer, všetci išli na lampiónový sprievod do mesta /oslavy VOSR/, pri Astórii pred zastávkou pri brzdení som prepálil trolej - neklamem, keď napíšem, že do 10 sekúnd bolo 200 ľudí zo súpravy von, ani som snáď dvere nemusel otvoriť. Bola to šľaha, iskrenie, všetci si spomenuli na Amfik spred pár dní a od strachu vyskakovali von. A na záver - pár razy sa mi stalo, že začali vozy "utekať", zadný napríklad tlačil sám od seba predný. Bolo potrebné ihneď vypnúť riadenie a opäť naštartovať, a zabrzdiť. Tak to učili chlapi z dielní, vraj to robilo, keď sa zlepil palec zrýchlovača. Muselo sa vyprázdniť súpravu, ďalší voz Vás odtlačil na konečnú, a po vozy si prišla dieľňa. Pokiaľ sa pamätám, bola to v tom období častá porucha....
S499.1023 Dakujem za pomoc. Aspon si to dal na pravu mieru. Podclanok od Lukasa Mattu tam uz ani nemal byt a vyzera to dost blbo aj s tym nadpisom. No nic, ked sa k tomu vyjadril aj superodbornik snad na vsetko 🙂
Reakcia na: hmozdinka #77969:
Vyšetrené a uzavreté to bolo!
Že ako, to už je druhá vec, áno zodpovedá to aj dobe a určite každý, kto sa vtedy "obšmietal" okolo tohto prúseru mal vtedy plné gate, od vedenia DP až po posledného človeka na údržbe vozov. Do basy sa mohol dostať kde, kto a určite im odľahlo, keď to takto dopadlo, inak by padali hlavy, to už nebola maličkosť, vtedy aj za menšie "prkotiny" bola tvrdá basa.
Inak možnosť obnoviť vyšetrovanie stále snáď aj je, ak by bol na to naozaj pádny dôvod, ak by sa povedzme rodina zosnulej vodičky rozhodla očistiť jej meno. Lenže to už je tak robota pomaly pre forenzných detektívov, dokumenty neexistujú, dôkazový materiál taktiež, ostali už len svedkovia a hypotézy. A pokiaľ nie je vážny záujem sa ku tomu vracať, tak nie je dôvod nič otvárať a obnovovať vyšetrovanie. Toto svedectvo ale nemusí byť posledné, možno to povzbudí ešte niekoho po rokoch prehovoriť.
A za druhé, čo má s tým terajšie DPMK? Absolútne nič! Ako spomenul Veteran, sústrasť vtedy vyjadrili v novinách, to bola bežná prax a muselo to stačiť. Vymoženosti dnešnej demokracie boli neznámy pojem... ?
http://kosice.korzar.sme.sk/c/8054229/vodicka-za-elektrickou-smrti-neverim-vo-vinu-kolegyne.html smutne ze dodnes to nie je vysetrene a dpmk sa tomu vyhyba ako vos chraste a co je najsmutnejsie necitia ziadnu vinu a zodpovednost a potrebu sa oficialne ospravedlnit.. https://www.youtube.com/watch?v=KZokWYY8vk4 https://www.youtube.com/watch?v=WFsZc-kBwHw ?
Reakcia na: BMko #77967:
Existujú aj také (napríklad na ešusoch). Ale musia byť zhadzované trocha inak, ako prepálením poistky.
Podstatné je, že koľajovky na vozidlách MHD sú už desiatky rokov elektromagnetické (a chudák tatramat110 by sa zbláznil, keby vedel, že zo začiatku bývali napájané brzdovým prúdom) a nejaké úvahy "podľa mňa by to malo byť tak alebo onak" na tragickej udalosti spred skoro štyridsiatich rokov nič nezmenia.
Reakcia na: 110mat110 #77966:
A z coho by potom bola napajana? Alebo si myslis, ze magnetka je z pernamentneho magnetu? Na margo zavesu na elektromagnet sa nevyjadrujem...
Reakcia na: S499.1023 #77965:
Mne logika hovori, ze by to malo byt presne naopak. Kolajovka by mala byt drzana hore pomocou elektromagnetu a pri hocijakej polohe ju zhodit na kolajnice a zastavit elekteicku. Vyhodi poistku a kolajovky by okamzite zastavili elektricku.
Reakcia na: Peter55 #77964:
Koľajovky sú istené poistkami 60 A pre každý podvozok. 100 A poistkou je istená celá 24 V sieť vozidla.
Odber koľajoviek neprepáli trolej ani nevyrazí meniareň, keďže sú na úplne inej napájacej sústave.
Reakcia na: BMko #77958:
Mam to chapať tak, že koľajovky su uistené 100A poistkou/ističom ? Nie je to trochu nebezpečne, presne pre to čo sa piše v tvojom prispevku ? Podľa mňa zachranna brzda by mal fungovať za všetkych okolnosti hoci odber prepali trolej a vyhodi meniareň. ?
Reakcia na: S499.1023 #77961:
Pozri, podnik mal sancu sa k tomu nejak postavit a dat vyjadrenie, urcite mohli vyjadrit v dokumente aj kondolenciu. Namiesto toho nedali vyjadrenie a len to odbili, ze uz je to uzavrete.
..inak vsimli ste si uz ,v meste mame uz vsetky 33 taskentwangen kadibudky http://imhd.sk/ke/popis-typu-vozidla/763/TWT-Pragoimex-VarioLF2.html sudruhom 3x slava! ?
Reakcia na: monoblok #77960:
Jasné, budú teraz písať kondolencie k udalosti z roku 1978... Ty si čistý magor.
Reakcia na: S499.1023 #77959:
Socik je uz 25 rokov prec, podnik uz davno mohol zjednat napravu. Aj v dokumente Najvacsie katastrofy Slovenska DPMK nepodal ziadne vyjadrenie ani pozostalym nevyjadril sustrat, nejaky textik v novinach je irelevantny.
Reakcia na: monoblok #77955:
Ty vôbec netušíš, ako to bolo za socíku.
50. Jeřábek: Aj ja som zažil neovládateľnú električku

(30.10.2015; Korzár; č. 251, pohoda , s. 4; bri)

K doteraz neznámym informáciám od bývalej vodičky Guziovej v kontexte oficiálnych výsledkov vyšetrovania sa pre Korzár vyjadril odborník na železničnú dopravu Igor Jeřábek. Pracoval osem rokov aj ako vodič električky, dva roky ako vodič trolejbusu a elektrické vozidlá sú jeho dlhoročný koníček.

"Električka T3, aká aj havarovala, má tri druhy bŕzd ‑ prevádzkovú elektrodynamickú, kedy sa brzdí chodom trakčných motorov v generátorickom režime, núdzovú elektromagnetickú koľajnicovú a parkovaciu čeľusťovú (mechanickú). Je vylúčené, aby električka nezastavila pri brzdení koľajnicovými brzdami, ktoré by boli v poriadku," uviedol na úvod Jeřábek. Vo svojej praxi sa však aj on stretol s viacerými technickými chybami, ktoré môžu spôsobiť neubrzditeľnosť električky. "Počas jazdy som omylom prepol prepínač smeru ("reverz"), keďže DP Bratislava v rozpore s technickými špecifikáciami namontoval na prepínač smeru páčku, hoci tú si tam má vodič dávať sám. A tak som si ju splietol so susednou páčkou kúrenia. Došlo k zlepeniu stykačov a vozidlo išlo výkonom ďalej, aj keď som brzdil koľajnicovými brzdami. K zastaveniu vozidla došlo až po vypnutí riadenia, čo je neštandardná a za normálnych okolností nedovolená obsluha." Tvrdí, že toto je možné prekonať použitím tlačidla záchrannej brzdy (kombinácia koľajnicovej a čeľusťovej brzdy). "Vodič však na toto nemá vypestované reflexy a brzdí zošliapnutím brzdového pedálu na podlahu. Aj ja som mohol v spomínanom prípade použiť záchrannú brzdu, ale reflex mi to nedovolil," vysvetlil.

Bola zatým prepálená poistka?

Keďže v prameňoch vtedajšej doby cestujúci z havarovanej električky podľa Jeřábka vypovedali, že obsluhovali tlačidlo záchrannej brzdy v priestore pre cestujúcich nad druhými dverami, a bolo to bez účinku, "dovolím si kvalifikovane predpokladať, že v diskutovanom prípade došlo k prepáleniu 100‑ampérovej poistky". Tá istí aj koľajnicové brzdy. Taktiež z vlastnej skúsenosti spomenul prípad, keď dostal vozidlo so slabými čeľusťovými brzdami. "Pri jazde z kopca došlo z neznámeho dôvodu k prepáleniu tejto poistky a vozidlo pokračovalo úplne neovládateľné v jazde zo svahu. V takejto situácii nemôžete ani zvoniť, blikať, ovládať dvere, proste nič. Vozidlo sa zastavilo, až keď svah prešiel do roviny." Ak teda vodička Guziová hovorí, že cítila spáleninu po koľajnicovej brzde, je možné, že vodička havarovanej električky istý čas brzdila koľajnicovými brzdami a potom došlo k prepáleniu poistky. "Koľajnicové brzdy sa preto zdvihli späť do kľudovej polohy, keďže pominula elektromagentická sila, ktorá ich 'prisávala` ku koľajniciam," V policajnej správe sa však na základe zistení znalcov uvádza, že brzdy, poistky aj tlačidlo záchrannej brzdy pri dverách pre cestujúcich boli v poriadku. Tomu by Jeřábek vzhľadom na tie časy neprikladal žiaden význam. Upozornil napríklad aj na nezrovnalosť v Tarabových vyjadreniach, že "vodička namiesto tlačidla na koľajnicovú brzdu stlačila to na dvere". Podotkol, že dvere sa neobsluhujú tlačidlom, ale otočným prepínačom, takže "zámena s tlačidlom záchrannej brzdy je prakticky vylúčená". (bri)

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.