Reakcia na: Nodes #5409:
Som v úzkom kontakte s DPMP a nikdy tam o žiadnej norme na NP vozidlá reč nepadla. Prešov síce od tohto roku kupuje už iba výhradne NP vozidlá, ale to je jeho vlastné rozhodnutie.Ešte pripomínam, že prípadný predpis z EÚ by sa istotne týkal mestskej hromadnej dopravy ako takej a určite by sa neobmedzoval na väčšie mestá. Lebo absolútna väčšina našich miest po 80 000 obyv. NP bus nemá. A keď už sme pritom, maximálne zanedbateľné percentu NP vozidiel má aj hlavné mesto, čo je zjavným dôkazom, že nikto úradne počty NP vozidiel nestanovuje.
Nič prevratného som tam nenapísal.
Vladimír
Historicky sa Košice vyvíjali v severo-južnom smere pozdĺž rieky Hornád. Preto aj prvý systém MHD, ktorým bola konská dráha kopíroval hlavné dopravné ťahy v meste, ktoré vznikali taktiež v severo-južnom smere. Nástupcom konky je dnešná električka.
Až po druhej svetovej vojne sa začína vo väčšej miere priestorový rast mesta "do strán". Najprv sa jednalo o obsluhu pripojených obcí (Vyšné Opátske, Košická Nová Ves, Myslava, Pereš, Poľov, Šaca), kde vzhľadom na veľkosť (malosť) prepravných prúdov sa uplatnila autobusová doprava. Až postupne začali na západ a východ od centra vyrastať nové sídliská (Terasa, Krásna, Dargovských hrdinov, KVP, Ťahanovce), ktoré vyžadovali zásadné dopravné riešenie. Vzhľadom na vtedajšie pomery a všeobecnú stagnáciu elektrickej trakcie sa opäť presadzovala len autobusová doprava. Eletričky sa dostali len na Terasu a Krásnu, na Lingov a Ťahanovce však už nikdy nedorazili.
V duchu nových dopravných zásad sformulovaných po ropnej kríze a následným nedostatkom PHM sa obrodili myšlienky rozvoja električkovej dopravy, no pre obsluhu nových, terénne náročných území sa objavili úvahy o trolejbusovej doprave.
Podľa pôvodného plánu mala byť trolejbusová doprava doplnkom k električkovej sieti. Vybudovať sa mal obojsmerný okruh Lingov - Tr. arm. gen. L. Svobodu - Mier - Národná trieda - Nám. Maratónu mieru - Moyzesova - Ondavská - Ipeľská - Trieda KVP - Toryská - Nám. osloboditeľov - Palackého - Sečovská - Lingov.
V prvej etape sa staval úsek Lingov - Mier - Nám. Maratónu mieru s provizórnym ukončením na kruhovom objazde pri Dome kultúry. V druhej etape mala nasledovať trať po Moyzesovej na KVP-čko. Peňazí však nebolo a dlhokánsky úsek od Jumba po KVP bol priveľkým sústom. Následne sa pridružila zamýšľaná rekonštrukcia Hviezdoslavovej ul. na obojsmernú a rozvoj trolejbusovej dopravy sa pozastavil.
V trolejbusovej doprave však našiel zaľúbenie jeden nemenovaný komunálny, neskôr parlamentný a napokon vrcholový štátny politik. Nechal sa vraj dokonca počuť, že si vie predstaviť košickú MHD aj na báze A+T dopravy, t.j. bez električiek. Lenže kde vziať na trať peniaze? Situácia sa vyriešila celkom jednoducho. Trolejbus sa predĺži, ale len trochu - čiže veľa muziky za málo peňzí. Smerom na Moyzesovu to nešlo, na stanici by to zase bolo asi "veľmi zložité", a tak sa spásou košickej dopravy stal dvojzastávkový úsek na Bottovu. Dopravný prínos minimálny. Ďalšie peniažky sa našli až pred komunálnymi voľbami a pod heslom "Trolejbus na KVP" sa začala stavať namiesto trate po Moyzesovej trať po Toryskej s vidlicovým ukončením na KVP a Myslave. Nešlo to však tak rýchlo ako by sa žiadalo a trať sa k termínu volieb nestihla. Aby sa neminula účinkom, jeden jediný deň pred komunálkami sa strihala páska aspoň na vetve na Lechkého ul. Myslava sa dokončila o pol roka neskôr.
Komunálny politik odišiel a mesto sa zrazu ocitlo v smrteľnom kŕči finančných problémov. Na trolejbusy sa pozabudlo. Úseky po Moyzesovej na KVP a Sečovskej na Furču sa asi len tak skoro neobjavia. Opäť sa na scénu dostávajú riešenia ako niečo postaviť a súčasne aby to veľa nestálo. Preto sa celkom novo objavuje myšlienka krátkej trate na Podhradovú a možno aj na Železníky a časom aj na Ťahanovce ako náhrada finančne nereálnu električku.
Okrem spomínaných tratí sa ďalšie úvahy o trolejizácii zatiaľ neobjavili. Za seba môžem povedať, že ja by som si vedel ešte predstaviť trolejbusovú spojku Nová nemocnica - Amfiteáter - Mier a možno aj spojenie Alejová - DPMK - Trieda KVP. Od veci by nebola ani trať po Južnom nábreží po Dneperskú alebo Branisko a istotne by sa patrilo hodiť pod drôt aj Prešovskú cestu.