Reakcia na: KVKV #3461:
Presne túto otázku si kladiem už veľmi dlhú dobu a NIK z kompetentných mi na ňu nevie odpovedať. A to preto, lebo to nepovažujú za podstatnú vec. Ale poďme pekne postupne:
ABUSY - po počiatočných zmätkoch v otieňoch už konečne nastalo zjednotenie čo sa jednotlivých výrobcov týka. Verím, že už nič iné sa nevymyslí a pri tomto type otieňa sa už ostane.
TBUSY - keď sa kupovali 15TrM, zobral sa náter KOTASovský, ktorý bol v ponuke, ale v červenej verzii. Nevedno prečo, snáď rovnako akýmsi nedomyslením stavu a situácie, pretože už vtedy sa abusy kupovali zelené. Dnes už (až na 1008) majú všetky (okrem CVR) tento náter po vzore Brna a situácia sa hádam zmení zž nákupom nových tbusov Trollino, ktoré budú naisto zelené.
TRAM - kapitola sama o sebe. Momentálne platí nariadenie také, že:
* T3 po SP majú obnovený červeno - krémový lak
* T3 po VP (361, 337) majú unifikovaný lak zeleno - biely s trochou modrej
* KT8 a T6 po SP dostávajú taktiež unifikovaný. Ak ale mali CVR, tá sa poväčšine len strhne, pretrie sa základná farba a voz čaká na novú CVR. Toto platí aj skoro vždy u T3 (pr. 616, 618-9, 400-1, ...)
* KT8D5.RN2 ja absolútny extrém... Tie briky boli objednané komplet v brnenskom prevedení a nakoľko u nás náter nie je podstatný, dostali skutočne KOMPLET brnenské prevedenie... ...aj s náterom. ?
KVKV
Takže: pred postupujúcou sov. armádou bola vačšina povodných košických električiek evakuovaná do vnútrozemia- skončila v Nemecku atď. ..to je iná história
Od r.1946 bol nedostatok vozov riešený nákupom z Prahy .Bolo dodaných približne 50vozov (presne z hlavy neviem) zo série v Prahe už vyraďovaných tzv. "dvojstovákov".Vyrobené v r.1908-10. 25 až 30 vozov bolo zaradených do prevádzky (presná evidencia zaraďovania a rušenia a ktorých povodných praž. vozov - nie je známa). Dostali ev.č. od ??? do 38. Do prvej polovice 60-tych rokov to bol dominantný typ v košickej prevádzke.Časti vozov odobraná trakč. výzbroj a zaradené ako vlečné -prekázatelne #116,118. Zbytok rozobraný na náhradné diely, z toho použité v 50tych rokoch na stavbu nových deviatich (?)električiek v dielňach dp. Dostali druhé obsadenie ev.čís. 1 až 9. V prevádzke vydržali do 60-tych rokov len vozy 1 až 7, niektoré boli jednosmerné alebo zjednosmernené . Vozy mali atypický vzhlad - dve čelné svetlá, pantograf nebol uprostred, vnútri priečne sedadlá. Aj ked boli vzhladom celkom odlišné, možno na nich zretelne rozpoznať diely povodných dvojstovákov .
V roku 1962 boli dodané z Prahy štyri "trojstováky" - odlišnosti v počte okien, el.výzbroji, nižšie nástupné plošiny atď. Boli to novšie vozy ,vyrobené po r.1920. V ke dostali čísla 9 až 12. (druhé a tretie obsadenie). Voz 9 sa odlišoval, už v Prahe bol rekon. na 5-okeňák s bezrámovými oknami. Myslim že bol zrušený ako prvý po nejakej nehode.
Dovod toho nákupu dodnes nie je celkom jasný, niekde sa uvádza ,že ako pracovné vozy, ale všetky boli zaradené do normálnej prevádzky.
v tom čase už chodili velké dodávky téčiek, (od 1963-T3)
Ich pravidelná prevádzka bola ukončená 31.4.1968.
Dodnes sú zachované 10 (a 12 donedávna , lebo zhnila a rozpadla sa)
V osemdesiatych rokoch boli zakúpené ešte dva "tristováky"- v Prahe ako pracovné ,boli upravené pre zamýšlanú vyhliadkovú električku na Hlavnej 103,104 (stovková rada bola v ke povodne pre vlečné vozy). Sú dodnes.
Takže toto je košická história Ringhofferov, dalo by sa ešte o nich vela hovoriť , ale to by bola kniha. Ináč v českej literatúre sú tieto typy podrobne zdokumentované.